رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیکشهر گفت: یکی از دستاورد‌های فرهنگی و تکنیکی بشر در مناطق خشک و نیمه‌خشک استحصال آب‌های زیرزمینی از طریق قنوات است.

امین علی پور اظهار کرد: قنات یکی از عوامل اصلی تشکیل سکونت‌گاه‌های انسانی است و کشاورزی در سیستان و بلوچستان وابستگی شدیدی به آب قنوات دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیکشهر افزود: قنات از شاهکار‌های مهندسی آبی ایرانیان است که از حدود پنج هزار سال قبل ابداع شده و به منظور هدایت آب‌های زیرزمینی بدون صرف انرژی مکانیکی آب را به سمت اراضی کشاورزی هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: قنات کولگ یا لد بالا در روستای هیچان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های شهرستان نیکشهر است که در فاصله ۲۳ کیلومتری از مرکز شهرستان واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیکشهر تصریح کرد: طول قنات کولگ، از مظهر تا انتهای هرنج، هفتصد متر و از هرنج تا انتهای قنات حدود ۲۰۰ متر است. این قنات هفت میله دارد که به فاصله ۲۰ متری از هم احداث شده‌اند.

علی پور از قنات کولگ هیچان به عنوان یک جاذبه شگفت‌انگیز یاد کرد و گفت: قنات کولگ هیچان از معدود قنوات استان محسوب می‌شود که به جز در میله‌ها، بافت و اصالت آن حفظ شده و امکان تردد در داخل آن تا انتهای قنات امکان‌پذیر است.

برچسب ها: قنات ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار