به گفته یک مذاکره‌کننده سابق اسرائیلی نتانیاهو عمداً با اصرار بر کنترل اسرائیل بر کریدور فیلادلفیا مانع توافق می‌شود.

گرشون باسکین، یک مذاکره‌کننده سابق اسرائیلی گفته است که در حالی که توافق سریع با حماس برای پایان دادن به جنگ امکان‌پذیر است، نتانیاهو عمداً با اصرار بر کنترل اسرائیل بر کریدور فیلادلفیا که او آن را یک «ضرورت» نامید، مانع آن می‌شود.

باسکین گفت: «من با پرسنل نظامی زیادی در اسرائیل صحبت کرده‌ام که همگی قبول دارند که این جنگ می‌تواند ظرف سه هفته پایان یابد.»

وی افزود: رابط حماس در گفتگو‌های خصوصی به من گفت که اگر جنگ تا سه هفته دیگر به پایان برسد، آنها حاضرند همه اسرای اسرائیلی را آزاد کنند. البته آنها خواستار آزادی تعداد قابل توجهی از اسرای فلسطینی توسط اسرائیل هستند. این معامله‌ای است که می‌توان انجام داد.»

او افزود که اکثریت اسرائیلی‌ها موافق چنین توافقی هستند، زیرا اولویت اصلی آنها بازگرداندن اسرا به خانه است.

وی افزود: «اما جامعه به شدت تقسیم شده است. کسانی [در اسرائیل]هستند که معتقدند اگر اسرا را به خانه بیاوریم و با حماس معامله کنیم، از هفت اکتبر دیگر دعوت می‌کنیم و ترس زیادی وجود دارد.»
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از عقب نشینی از محور فیلادلفیا که نیرو‌های اشغالگر در ۷ می‌کنترل آن را به دست گرفتند، خودداری کرده است و همین اقدام مانع از پیشرفت مذاکرات شده است.

از سویی دیگر چند روز پیش شورای جنگی رژیم صهیونیستی نقشه‌هایی را تصویب کرد که مشخص می‌کرد ارتش رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا باقی می‌ماند. این محور که حدود ۱۴ کیلومتر در مرز بین نوار غزه و مصر قرار دارد، یکی از مهمترین نقاط اختلاف در مذاکرات آتش بس است.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار