رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: همه زنان بین ۱۸ تا ۵۰ سال که تحت پوشش بیمه نباشند، می‌توانند بیمه شوند.

مجید ملکی رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی درباره آخرین وضعیت بیمه زنان خانه‌دار اظهار داشت: این نوع بیمه به منظور گسترش و توسعه امر بیمه به آحاد افراد جامعه طراحی شده و زنان خانه‌دار در صورت تمایل می‌توانند به صورت خوداظهاری به عنوان «زنان خانه دار» بیمه شوند.

وی با بیان اینکه این نوع بیمه شامل مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار دارد، افزود: متقاضیان با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از تعهدات قانونی این سازمان بهره مند می‌شوند.

تعیین سقف ۵۰ سال برای بیمه زنان خانه‌دار

وی در پاسخ به اینکه زنان خانه دار از چه سنی می‌توانند بیمه شوند ادامه داد: زنان خانه دار از سن ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند خود را بیمه کنند و آنهایی که بیش از ۵۰ سال سن دارند باید معادل مازاد سنی بیش از ۵۰ سال، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.

ملکی ادامه داد: افرادی که دارای ۱۰ سال سابقه قبلی باشند، از اعمال شرط سنی معاف خواهند بود.

بیش از ۵۱۱ هزار زن خانه دار بیمه هستند

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در مورد اینکه چه تعداد از زنان خانه‌دار از این بیمه استفاده می‌کنند؟ گفت: طبق آخرین آمار و تا اردیبهشت ماه امسال ۵۱۱ هزار و ۲۷۸ نفر از دختران و زنان خانه دار دارای قرارداد فعال بیمه زنان خانه دار هستند.

نرخ حق بیمه پرداختی بیمه زنان خانه دار چقدر است؟

وی درباره نرخ حق بیمه پرداختی زنان خانه دار در سال جاری توضیح داد: در صورت انعقاد قرارداد بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳ حق بیمه پرداختی در سه سطح شامل نرخ ۱۲ درصد ماهانه ۸۸۸هزار و ۶۰۰ تومان، نرخ ۱۴ درصد ماهانه یک میلیون ۳۷هزار تومان و نرخ ۱۸ درصد ماهانه یک میلیون و ۳۳۳ هزارتومان و به اضافه ۲درصد سهم دولت است.

زنان خانه دار از ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند خود را بیمه کنند

ملکی خاطرنشان کرد: متقاضیان حائز شرایط سن و سابقه مقرر می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی es.tamin.ir از بخش بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص نسبت به انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار و نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

بیمه زنان خانه‌دار سبب قطع بیمه تبعی نمی‌شود

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در توضیح تفاوت بیمه زنان خانه‌دار با مشاغل آزاد گفت: بیمه زنان خانه‌دار بر اساس مقررات مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت می‌پذیرد با این تفاوت که در صورت تحت تکفل بودن بیمه‌شده (تبعی پدر یا مادر بیمه‌پرداز) امکان انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار میسر بوده و این قرارداد رابطه تبعی را قطع نمی‌کند.

بیمه زنان خانه دار نیازی به سابقه بیمه قبلی ندارد

وی توضیح تفاوت بیمه اختیاری و زنان خانه‌دار با بیان اینکه برای انعقاد قرارداد بیمه اختیاری به حداقل ۳۰ روز سابقه بیمه قبلی نیاز است، تاکید کرد:، اما برای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار نیازی به سابقه بیمه قبلی نیست و علاوه بر این بیمه زنان خانه‌دار دارای سه نرخ ۱۲درصد، ۱۴درصد و ۱۸درصد است ولی انعقاد قرارداد بیمه اختیاری فقط با نرخ ۲۷ درصد مقدور است.

ملکی تصریح کرد: در این نوع بیمه، حسب نرخ حق بیمه انتخابی، تعهدات متفاوتی به بیمه‌شده ارائه می‌شود که در ۱۲ درصد شامل تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، درصد ۱۴ بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و در ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی را شامل می‌شود.

برای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار نیازی به سابقه بیمه قبلی نیست و علاوه بر این بیمه زنان خانه‌دار دارای سه نرخ ۱۲درصد، ۱۴درصد و ۱۸درصد است.

وی افزود: تفاوت میان این دو نوع بیمه شامل مواردی از جمله نرخ پرداخت حق بیمه، دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه، نحوه پرداخت حق بیمه، مهلت پرداخت حق بیمه، حمایت درمانی و بهره‌مندی از تعهدات کوتاه‌مدت بیمه‌ای است.

تفاوت بیمه زنان خانه‌دار با بیمه اجباری در چیست؟

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در مورد تفاوت بیمه زنان خانه‌دار با بیمه اجباری نیز گفت: تفاوت میان این دو نوع بیمه شامل مواردی از جمله نرخ پرداخت حق بیمه، دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه، نحوه پرداخت حق بیمه، مهلت پرداخت حق بیمه، حمایت درمانی و بهره‌مندی از تعهدات کوتاه مدت است؛ علاوه بر این ماهیت بیمه زنان خانه‌دار، اختیاری است، اما در بیمه‌های اجباری کارفرما موظف است نسبت به ارسال لیست حق بیمه به صورت ماهانه برای افرداد شاغل در کارگاه مربوطه در پایان هر ماه اقدام کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال که بیمه زنان خانه‌دار بازنشستگی دارد؟ نیز گفت:بله؛ سوابق بیمه زنان خانه‌دار به عنوان سوابق بازنشستگی محسوب می‌شود و زنان خانه‌دار درصورت تمایل می‌توانند با پرداخت سرانه درمان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بیمه زنان خانه‌دار شامل بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کارافتادگی است و در صورتی که بیمه‌شده با یک‌سال سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ کامل فوت کند، بازماندگان او حائز شرایط دریافت مستمری خواهند بود؛ ولی پرداخت حق بیمه در بیمه‌های عمر به‌صورت پس انداز بوده و پس از سررسید تعیین شده، اندوخته وی بازپرداخت می‌شود که در صورت فوت بیمه‌شده مبلغ اندوخته به بازماندگان پرداخت خواهد شد.

سوابق بیمه زنان خانه‌دار به عنوان سوابق بازنشستگی محسوب می‌شود و زنان خانه‌دار درصورت تمایل می‌توانند با پرداخت سرانه درمان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند.

بیمه زنان خانه‌دار بهتر است یا بیمه عمر؟

وی مورد اینکه بیمه زنان خانه‌دار بهتر است یا بیمه عمر؟ نیز گفت: بیمه زنان خانه دار شامل سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد است که با توجه به خدمات هر نرخ به دلخواه بیمه‌شده قابل انتخاب است.

ملکی ادامه داد: نرخ ۱۸ درصد کامل‌ترین نرخ در بین نرخ‌های پرداخت حق بیمه با ماهیت اختیاری از جمله زنان خانه‌دار است.

بیمه‌شدگان زنان خانه‌دار بعد از چند سال بازنشسته می‌شوند؟

وی اعلام کرد: زنان خانه دار می‌توانند با پرداخت ۳۰ سال حق بیمه و داشتن ۴۵ سال یا با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و پس از رسیدن به سن ۵۵ سالگی بازنشسته شده و از مستمری بازنشستگی سازمان استفاده کنند.

ملکی ادامه داد: سوابق بیمه زنان خانه دار از تاریخ انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه، ایجادشده و امکان خرید سوابق گذشته امکان‌پذیر نیست وهمچنین فایل راهنمای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار در سایت Es.tamin.ir از طریق بخش بیمه شدگان/ بیمه‌های خاص/ راهنمای انعقاد بیمه زنان خانه دار قابل دریافت است.

بیمه زنان خانه دار شامل مرخصی زایمان نمی‌شود

وی در پاسخ با اینکه بیمه زنان خانه دار برای زایمان کاربرد دارد؟ یا نه تصریح کرد: بله، با انتخاب درمان و پرداخت سرانه درمان و داشتن ۶۰ روز سابقه قبل از زایمان می‌توانند از خدمات درمانی مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند، اما بیمه زنان خانه دار شامل مرخصی زایمان نمی‌شود.

ملکی در مورد صدور فیش بیمه زنان خانه دار نیز گفت: امکان صدور برگ پرداخت در سامانه غیر حضوری وجود ندارد و بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی es.tamin.ir از منوی بیمه شدگان خاص و انتخاب پرداخت حق بیمه زنان خانه دار و دختران نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

آیا کسی که بیمه زنان خانه دار باشد می‌تواند از حقوق پدر استفاده کند؟

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه کسی که بیمه زنان خانه دار باشد می‌تواند از حقوق پدرش استفاده کند؟ نیز توضیح داد: بله؛ فرد در زمان بیمه پردازی می‌تواند از مستمری پدر استفاده کند، اما پس از بازنشستگی فقط یکی از دو مستمری را می‌تواند دریافت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار