یک روانشناس بالینی گفت: افزایش طلاق در میان جوانان زنگ خطری است که به تغییرات فرهنگی، مشکلات اقتصادی و انتظارات غیرواقعی از زندگی مشترک اشاره دارد.

راضیه مودب روانشناس بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: افزایش آمار طلاق در بین جوانان معضلی است که در بسیاری از جوامع مدرن به چشم می‌خورد. این پدیده می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

مودب تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش طلاق در بین جوانان، تغییرات اجتماعی و فرهنگی است. در گذشته، خانواده‌ها نقش بزرگی در حفظ و پایداری ازدواج‌ها ایفا می‌کردند. با این حال، با تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها، اهمیت خانواده‌ها در تصمیمات فردی به ویژه در مورد ازدواج کاهش یافته است. این تغییرات فرهنگی و اجتماعی، منجر به افزایش فردگرایی و تغییر در اولویت‌های جوانان شده است.

او گفت: دلیل دیگر می‌تواند به عدم آمادگی کافی جوانان برای ورود به زندگی مشترک مربوط باشد. بسیاری از جوانان قبل از ازدواج به طور کامل آماده مسئولیت‌های زندگی زناشویی نمی‌شوند. نداشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب، ناتوانی در مدیریت مالی و مشکلات در حل تعارض‌ها از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند به بروز طلاق منجر شوند.

مودب بیان کرد: مسائل اقتصادی نیز تاثیر قابل توجهی در این زمینه دارند. فشارهای مالی و اقتصادی می‌تواند به تنش‌های زناشویی افزوده و باعث بروز مشکلات در روابط شود. جوانانی که با مشکلات مالی مواجه هستند، ممکن است نتوانند به درستی از پس نیازهای مالی و عاطفی زندگی مشترک برآیند که این موضوع می‌تواند به طلاق بینجامد.

او گفت: انتظارات غیرواقعی از زندگی زناشویی نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به طلاق منجر شود. در عصر رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات، انتظارات غیرواقعی از زندگی ایده‌آل به وجود آمده است که ممکن است با واقعیت‌های زندگی مشترک همخوانی نداشته باشد. این ناهماهنگی میان انتظارات و واقعیت‌ها می‌تواند فشار زیادی را بر روی زوجین ایجاد کند و به افزایش میزان طلاق بینجامد.

مودب تصریح کرد: علاوه بر این، عدم آموزش کافی در زمینه روابط و ازدواج نیز نقشی کلیدی دارد. بسیاری از جوانان قبل از ازدواج، آموزش‌های لازم در مورد نحوه مدیریت زندگی مشترک و تعامل با شریک زندگی را دریافت نمی‌کنند. این کمبود آموزش می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عمده در زندگی زناشویی و در نتیجه افزایش احتمال طلاق شود.

او گفت: در نهایت، تأثیرات خانواده‌های منحل شده بر روی جوانان نیز نباید نادیده گرفته شود. جوانانی که در خانواده‌های دارای مشکلات جدی یا طلاق بزرگ شده‌اند، ممکن است به دلیل تجربیات منفی خود نسبت به ازدواج و زندگی مشترک، نسبت به پایبندی به ازدواج دچار تردید شوند.

مودب بیان کرد: به طور کلی، افزایش طلاق در بین جوانان نتیجه مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و شخصی است که هر یک به نوعی به مشکلات و چالش‌های زندگی زناشویی دامن می‌زنند. برای مقابله با این معضل، نیاز به توجه به آموزش‌های پیش از ازدواج، تقویت مهارت‌های ارتباطی و مدیریت مالی و همچنین بازنگری در انتظارات و ارزش‌های فرهنگی وجود دارد.

خبرنگار:عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
یه دلیلش توقع زیاده تو رفاه بزرگ شدن یه ذره سختی نمیتونن تحمل کنن.فک کردن عشق یعنی بخور و بخواب و شهوت
Iran (Islamic Republic of)
میلاد وظیفه
۱۰:۳۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
اولین و مهمترین مشکل اقتصاد درآمد شغل ثابت هستش و دوم اینکه مهریه و توقعات فضایی دخترها هستش من با ۲۸ سال سن اصلا به ازدواج فکر نمیکنم تورم و گرونی بیکاری نمیزاره به این چیزا فکر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ قلی خان
۱۰:۱۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
دلیل اصلی فقط سایتهای مستهجن و فیلم هایی که خیانت کردن را یه کار عادی جلوه می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
تمام مال اقتصادی کشور هست هر چه ملت میگویند شماها بازم قبول نمیکنی گرانی تورم بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
مهریه سنگین وسوسه می‌کنه یک
کاری با مردم و جامعه کردین که دیگه اعصاب واسه ملت نمونده دو
لالایی خوندناتون دیگه ملتو خر نمیکنه سه
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۹:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
واقعا جوونای ما زندگی نکردن جوونی نکردن تا چشم باز میکنن اسیر زندگی و زن میشن اقتصادم که همه رو فلج کرده نه کاری نه پولی اخرش میشه طلاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
فضای مجازی بستر مناسبی برای قیاس زوجین شده است و هر مرد و زن هر روز همسران خود را با چندین نفر مقایسه می کنند و هر کدام فکر می‌کنند بعد از جدایی می توانند نصیب بهترین ها شوند یا اینکه بهترین ها نصیبشان شود دریغا............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
دلیل اصلی اون برمیگرده به اینکه مهارتهای زندگی رو قبل از ازدواج یاد نمیگیرن .حالا دیگه خانواده ها نهایت ۳فرزند دارن و اونها رو لای پر قو بزرگ میکنن و تا قبل از ازدواج دست به سیاه و سفید نمیزنن و کم طاقت و زود رنج هستن وارد زندگی مشترک هم که میشن همینن. زمان قدیم یه مرد یا زن ۲۰ساله مسئولیت پذیر بود و اداب زندگی رو میدونست الان به این شکل نیست و باید تا این سن هنوز تر و خشکش کنی و غذاش رو دیر بذاری جلوش گریه میکنه والا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
نقش حکومت در افزایش طلاق چیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
یعنی شما نمی‌دانید وما مامیدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
بیشتر طلاق ها بخاطر اختلاف فکری عقیده و سبک زندگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
مال اقتصادی هست
آخرین اخبار