با توجه به معادله کنونی میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی، عملیات اربعین را باید به نظاره نشست و آن را تحلیل کرد.

 پاسخ حزب الله به ترور فرمانده ارشدش فواد شکر، آیا انتظارات را برآورده کرده است؟ پاسخ این پرسش شاید به گذشت زمان نیاز داشته باشد تا برای کسانی که با دیده تردید به دستاورد عملیات اربعین نگاه می‌کنند شواهد قانع کننده‌ای درباره میزان موفقیت آن نمایان شود. اگرچه سکوت مقامات اسرائیلی درباره‌ی نتایج عملیات اربعین و سانسور خبری گسترده‌ای که در این زمینه برقرار کردند تا اینجای کار از موفقیت اهداف حزب الله حکایت دارد.

عملیات اربعین بخشی از معادله‌ای است که حزب الله لبنان در ۱۱ ماه گذشته به رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی تحمیل کرده است. مقاومت لبنان معکوس راهبرد تل آویو در مواجهه با محور مقاومت که "زخم با هزاران خنجر" نام گرفته بود را در شمال سرزمین‌های اشغالی علیه رژیم به نمایش گذاشت. باید توجه داشت که مقاومت لبنان این دستاورد یعنی گشودن یک جبهه کمکی برای غزه، وارد آورن "ضربه‌های تدریجی" به اسرائیل را در سایه محدودیت‌های داخلی لبنان که گستره تصمیم گیری و دامنه محیط عملیاتی حزب الله را با مانع مواجه می‌کرد، کسب کرده است.

از فردای هفت اکتبر ۲۰۲۳، منطقه وارد محیط «معمای امنیت» شد. طوفان الاقصی ضربه جدی به منظومه بازدارندگی اسرائیل وارد آورد. عملیات مقاومت فلسطینی در ۷ اکتبر در شرایطی اجرا شد که در نبرد قبلی در سال ۲۰۲۱، رژیم صهیونیستی، نام عملیات خود در غزه را "نگهبانان دیوار" گذاشته بود. این دیوار در ۷ اکتبر فروریخت.

راهبرد اتاق عملیات مقاومت تثبیت پیروزی هفت اکتبر بود و بر این اساس نقش ویژه این موضوع را حزب‌الله لبنان بر عهده گرفت و در جنوب انصارالله یمن با تمهیدات خود در دریای سرخ و باب المندب رژیم را زمینگیر کرد. کنش در محیط عملیاتی «معمای امنیت»، شرایطی تحمیل می‌کند که کوچکترین سو محاسبه‌ای (Miscalculation) به یک جنگ گسترده ختم می‌شود. تدابیر مقاومت در چنین چهارچوبی انجام گرفت تا در تله جنگی کابینه نتانیاهو برای گسترش جنگ و توزیع هزینه‌های آن گرفتار نشود.

برخلاف آنچه برخی تحلیلگران در مورد میزان فشار وارده از سوی جبهه حمایت در لبنان تصور می‌کنند اسرائیل، اما با منطق دیگری با آن برخورد می‌کند. تل آویو اقدامات حزب الله را تهدید و عامل فشاری می‌داند که سازگاری با آن دشوار است. از این رو، رژیم صهیونیستی از ابتدا راهبرد «بازدارندگی مؤثر» را با هدف قرار دادن ضربات دردناک به کادر‌های حزب الله با هدف جداسازی جبهه لبنان از جبهه غزه در پیش گرفت. از سوی دیگر، حزب الله موفق شد با حفظ سرعت فزاینده هدف قرار دادن نقاط و شهرک‌های ارتش دشمن در خط مقدم، وضعیت بی ثباتی امنیتی را تحمیل کند و ده‌ها هزار نفر را در شمال اسرائیل آواره کند.

اهمیت ضربات جبهه لبنان را باید با متغیر تهدیدات روز‌های نخست اسرائیل اندازه گیری کرد. ارتش عبری یازده ماه قبل تهدید می‌کرد که اگر حزب‌الله اقدمات خود در شمال را ادامه دهد، به لبنان حمله خواهد کرد، اما تاکنون رژیم صهیونیستی نتوانسته است کوچکترین اقدامی در این زمینه انجام دهد و به حوزه مزیت نسبی خود یعنی حذف فیزیکی فرماندهان مقاومت لبنان روی آورده است.

در واقع صورت‌بندی معادله کنونی میان مقاومت لبنان و رژیم، این است که اسرائیل از تهدید به حمله گسترده به دفع مزاحمت حزب الله روی آورده است، صهیونیست‌ها خواهان بازگشت حزب الله به پشت رود لیتانی هستند تا شهرک نشین‌های شمال را از موشک‌های کوتاه برد مقاومت حفظ کنند. عملیات اربعین را باید در چنین بستری به نظاره نشست و آن را تحلیل کرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار