میثم مطیعی به دعوت شیعیان بومی تایلند، راهی این کشور شده است، سفری که رسانه‌های ضدانقلاب و معاند را بسیار عصبانی کرده است.

میثم مطیعی، مداح و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، به دعوت شیعیان بومی بانکوک راهی کشور تایلند شده است. سفری که برخی از رسانه‌های ضدانقلاب  روی آن‌ موج سواری کردند.

این سفر با هدف تقویت پیوند‌های فرهنگی و مذهبی میان شیعیان سراسر جهان و ایجاد فضایی معنوی و به واسطه دعوت شیعیان این منطقه صورت گرفته است. اما این رسانه‌های غربی، با نام بردن از مطیعی به عنوان مداح دفتر رهبری سعی دارند، حاشیه به سفر او اضافه کنند.

اسلام در تایلند دومین دین رایج است

خوب است که درباره تایلند بیشتر بدانیم. در تایلند، ادیان و مذاهب مختلف آزادانه به حیات خود ادامه می‏‌دهند و از دیدگاه حکومت هم فعالیت دینی برای همگان آزاد است. کشور تایلند که نام قبلی آن سیام است، در جنوب شرق آسیا قرار دارد و از شمال با لائوس، از جنوب با مالزی، از شرق با کامبوج و از غرب با میانمار همسایه است. دین اسلام در تایلند از لحاظ شمار پیروان، دومین جایگاه را داراست.

فردی که اسلام شیعی را در تایلند رواج داد

یکی از چهره‌های اثرگذار اسلامی در کشور تایلند شیخ احمد قمی بود. احمد قمی از جمله علمای متولد قم بود که در قرن دهم هجری قمری به کشور تایلند رفت و در آنجا به تبلیغ اسلام و تشیع پرداخت. وی پس از مدتی توانست شیخ‌الاسلام این کشور شود. مقبره وی در دانشکده تربیت معلم شهر آیوتایا تایلند قرار دارد. شیعیان تایلند، شیخ احمد قمی را نخستین کسی می‏‌دانند که مذهب تشیع را به تایلند آورده است.

شیعیان بومی تایلند، همان نوادگان شیخ احمد قمی‌اند که تشیع را اختیار کردند و در این مذهب باقی ماندند. امروزه اکثر آنان در شهر بانکوک، پایتخت تایلند، زندگی می‏‌کنند. عنصر اصلی که باعث باقی ماندن آنان بر مذهب تشیع شد، مراسم عزاداری و تعزیه برای امام حسین (ع) بود. در واقع، تنها همین ایام محرم و عاشورا بود که آنان را در لباس تشیع نگه داشت. 

شیعیان تایلند ۲ ماه محرم و صفر لباس رنگی نمی‌پوشند

آنان مانند دیگر شیعیان در ایام محرم و صفر، یعنی از روز اول محرم تا اربعین حسینی، لباس مشکی می‌پوشند. در میان آنها کسی تا قبل از اربعین لباس رنگی نمی‌‏پوشد، مراسم شادی برپا نمی‏‌کند و به مسافرت تفریحی نمی‌‏رود. آنان در ده شب اول محرم مراسم عزاداری برپا می‌‏کنند و روز عاشورا را نیز مانند دیگر شیعیان گرامی می‌دارند و به سوگواری می‌پردازند.

شیعیان بومی که در حقیقت از نسل ایرانی‌ها به شمار می‌آیند، با اینکه زبان فارسی را نمی‏‌دانند، مرثیه‌خوانی و اشعارشان بیشتر به زبان فارسی است. شیعیان، مساجد و حسینیه‌هایی نیز از خود دارند و تقریباً در یک محله که به «چرانپات» معروف است، زندگی می‏‌کنند.

۴۰۵۹ مسجد در تایلند وجود دارد 

کاربران فضای مجازی هم در واکنش به اظهارات رسانه‌ها غربی و برخی کاربران درباره سفر مطیعی به تایلند به تبیین جنبه‌های شیعی تایلند پرداختند. حسین ابراهیمی نوشت: «‏در تصورات خودشون زندگی می‌کنند و تصورشون از تایلند فقط زیر شکمه، درحالی که در همین کشور ۴۰۵۹ مسجد وجود دارد و شیعیان زیادی در جنوب این کشور هستند. در پایتخت این کشور هم مراکز قرآنی شیعیان وجود دارد که با مراکز قرآنی اهل سنت نیز همکاری می‌کنند. «کاربر دیگری نوشته: «احمد قمی از جمله علمای متولد قم بود که در قرن دهم هجری قمری به کشور تایلند رفت و در آنجا به تبلیغ اسلام و تشیع پرداخت. وی پس از مدتی توانست شیخ‌الاسلام این کشور شود. مقبره وی در دانشکده تربیت معلم شهر آیوتایا ‎تایلند قرار دارد.»

توئیت

رابطه شیعیان ایران و تایلند

در مدتی رابطه ایران با شیعیان تایلند مختل شده بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بار دیگر ارتباط شیعیان تایلند و ایران برقرار شد و علمای شیعه از ایران و ممالک عربی به تایلند رفتند و به تبلیغ احکام و معارف دینی پرداختند. بعضی از شیعیان نیز فرزندان خود را به حوزه علمیة قم فرستادند که اینان پس از بازگشت به وطن، فعالیت‌های مذهبی خود را آغاز کرده‌اند.

مطیعی را شیعیان تایلند دعوت کردند

میثم مطیعی به دعوت شیعیان بومی تایلند راهی این کشور شده است و همچون دیگر سفر‌های تبلیغی مداحان از جمله مطیعی به کشور‌هایی همچون عراق، لبنان، سوریه و حتی ترکیه، روسیه یا پاکستان و افغانستان که در سال‌های اخیر مداحانی همچون مهدی رسولی، محمدحسین پویانفر، حسین طاهری، محمود کریمی، سیدمجید بنی‌فاطمه، هزینه آن با کشور و موسسه دعوت کننده است و برخلاف القای جریان ضدانقلاب، از بیت‌المال هزینه نشده است.

علاوه بر این هم مطیعی در این سفر اهداف فرهنگی و تبلیغی را دنبال کند، زیرا او علاوه بر اینکه مداح است، دارای دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه امام صادق است. او دارای وجه علمی بالا و تسلط کامل به زبان عربی است که قدرت تبلیغی و علمی او را بیشتر می‌کند لذا نباید مقصد سفر او را همطراز برخی دیگر از ایرانیان قلمداد کرد که راهی این کشور می‌شوند.

میثم مطیعی، مداح

حسینیه‌ای که با حضور مطیعی افتتاح می‌شود

حضور مطیعی در این کشور، علاوه بر مرثیه‌خوانی در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، با حضور شیعیان مقیم تایلند (شیعیان خمینی) و شخصیت‌های برجسته مذهبی از جمله آیت‌الله شیخ جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم و مدرس سطوح عالی، همراه با افتتاح رسمی چهارمین حسینیه اهل بیت (ع) در بانکوک است.

میثم مطیعی، مداح

این حسینیه که با همت و تلاش شیعیان مقیم تایلند ساخته شده است، از این پس مکانی برای انجام مراسم مذهبی، عزاداری‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی و گردهمایی‌های فرهنگی خواهد بود. با افتتاح این حسینیه، شیعیان مقیم بانکوک فضایی مناسب برای انجام مراسم مذهبی و تقویت ارتباطات فرهنگی پیدا خواهند کرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار