در برنامه گفتگوی شبکه دنا، مهم ترین چالش های پیش روی منطقه حفاظت شده دنا بررسی شد.

کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص واگذاری مدیریت بخشی از زیست بوم دنا به استان اصفهان گفت: مدیریت مناطق حفاظت شده در همه جای دنیا یک پارچه است چراکه مدیریت بخشی مناطق حفاظت شده به عنوان یک اکو سیستم طبعات نامطلوبی خواهد داشت.
 
فرزین با بیان اینکه موضوع مناطق حفاظت شده حتی از نظر حقوقی نیز قابل پیگیری است افزود: در قوانین کشور حتی قانون اساسی نیز به موضوع مدیریت محیط زیست پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی های کارشناسی با احداث سد ماندگان در حاشیه این منطقه حفاظت شده نیز ،حجم آبی این سد به بیش از 8 هزار هکتار متر مربع خواهد رسید.

 کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه 
با اشاره به اینکه دنا بخشی از رشته کوه زاگرس است، افزود: تغییر در شرایط اقلیمی این منطقه می‌تواند منجر به تغییر اکوسیستم و خسارت به بخشی از موجودات موجود در این منطقه شود. 
 
فرزین با تاکید بر مدیریت یکپارچه و جامع منابع طبیعی ادامه داد: مرزبندی‌ها و خط الرأس‌های سیاسی در حوزه منابع طبیعی قابل استنباط نیست و اعمال این شیوه مرزبندی در منابع طبیعی نمی‌تواند موجب بهبود شرایط موجودات زنده موجود در هر منطقه‌ای به ویژه دنا شود. 
 
کارشناس منابع طبیعی استان گفت: احداث سد ماندگان در دنای شرقی منجر به از بین رفتن بخش زیادی از پوشش جنگلی، مرتعی و به تبع آن از بین رفتن موجودات موجود در این منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچ اطلاعی در زمینه اجرای سد ماندگان به این استان داده نشده و مجریان آن به مردم محلی اعلام کردند که این سد نیست بلکه یک بند است و این در حالی است که عملیات ساخت این سد به سرعت در حال انجام است. 
 
فرزین با اشاره به سیاست آب که موضوعی جهانی است، گفت: احداث سه سد ماندگان، خرسان و تنگ سرخ در حوزه دنا با حدود دو میلیارد متر مکعب ذخیر بدون شک تنوع حیات وحش و پوشش گیاهی و تا حدودی انحصاری منطقه دنا را با مشکلات عدیده‌ای در دراز مدت رو به رو می‌کند.
 
کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: رشته کوه زاگرس از بزرگترین رشته کوه‌های ایران است و مهمترین ناهمواریی موجود در کشور است و این رشته کوه موجب خاص بودن آب و هوا و پوشش گیاهی گیاهی و جانوری متنوع در این منطقه شده است. 
 
وی با اشاره به اینکه دنا بخشی از رشته کوه زاگرس است، افزود: تغییر در شرایط اقلیمی این منطقه می‌تواند منجر به تغییر اکوسیستم و خسارت به بخشی از موجودات موجود در این منطقه می‌شود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.