بنابر گفته مسئولان، سازمان بورس پیگیر برخورد با شرکت‌های مختلف در حوزه واریز سود سهام عدالت خواهد بود و در تلاش هستیم تا هر چه زودتر این سود وصول شود.

واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ که حالا به یک چالش تبدیل شده و بسیاری از سهامداران را چشم انتظار نگه داشته است.

 سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا این سود سه مرحله‌ای باشد. در همین راستا هم ۲۸ فروردین ماه بود که مجید عشقی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با حضور در رسانه ملی گفته بود: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است

حالا بیش از دو ماه از آخرین وعده زمانی داده شده برای واریز سود سهام عدالت می‌گذرد اما همچنان خبری از واریز این سود نیست! در آخرین پیگیری‌ها ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس آخرین آمار کماکان هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده اند؛ حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هلدینگ خلیج‌فارس و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم گروه مپنا بدهی در خصوص واریز سود سهام عدالت دارند که باید برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شود.

او افزود: هلدینگ خلیج‌فارس به سبب طلب سودسهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد که آنها هم به سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند و مپنا هم از وزارت نیرو طلبکار است و به همین سبب این دو مجموعه نتوانسته است سود سهام عدالت را تسویه کند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

برخورد با شرکت‌های مختلف سود سهام عدالت به کجا رسید؟

عدم واریز سود سهام عدالت و بدعهدی شرکت‌ها که سبب شده بسیاری از سهامداران عدالت از این موضوع گلایه‌مند شوند؛ در همین رابطه هم یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان خانم موسوی اظهار کرد: چندین ماه است که قرار سود سهام عدالت برای ما سهامداران واریز شود، اما هیچ خبری نیست چرا سازمان بورس به عنوان متولی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد، چرا با این شرکت‌های بدعهد برخورد قاطعی نمی‌شود؟

در ادامه هم دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان آقای عباس‌زاده بیان کرد: مدت هاست که می‌گویند سود سهام عدالت واریز خواهد شد، اما هیچ خبری نیست سازمان بورس قرار بود به خاطر بدقولی شرکت‌ها در خصوص عدم واریز سود سهام عدالت برای آنها گزارش تخلف آماده کند این موضوع به کجا رسید؟ پیگیر واریز سود سهام عدالت میلیون‌ها سهامدار باشید.

در ادامه هم مجدد باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان رفت و گفت: برای شرکت‌هایی سود سهام عدالت را به موقع و بصورت کامل واریز نکردند گزارش تخلف تهیه شده است؛ برای تعدادی از این شرکت‌ها رای هم صادر شده و به آنها ابلاغ شده و برای الباقی شرکت‌ها هم رای بزودی ابلاغ خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش امکان انتشار جزئیات بیشتری در خصوص برخورد با شرکت‌های مختلف سود سهام عدالت وجود دارد؟ بیان کرد: انتشار بیشتر جزئیات در این زمینه مقررات خاصی دارد که در حوزه من نیست، اما واحد مربوطه حتما در صورت نیاز اطلاعات و جزئیات را منتشر خواهند کرد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه عنوان کرد: در کل سازمان بورس پیگیر برخورد با شرکت‌های مختلف در حوزه واریز سود سهام عدالت تا رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود و در تلاش هستیم تا هر چه زودتر این سود وصول شود تا میان سهامداران هر چه سریع‌تر توریع شود.

گفتنی است، در حالی سهامداران عدالت سود عملکر مالی سال ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده‌اند که اکنون بسیاری از همین شرکت‌ها مجامع سال ۱۴۰۲ را هم برگزار کردند.

حالا بدعهدی دو شرکت سبب شده میلیون‌ها سهامداران عدالت چشم انتظار دریافت سود خود باشند موضوعی که می‌طلبد نهاد‌های ناظر با جدیدت بیشتری با متخلفان این موضوع برخورد کنند؛ در نهایت باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار