تنها راه ساماندهی بازار برنج و مرکبات مازندران اعلام قیمت پایه نسبت به هزینه تولید است.

بابک مومنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران امروز یکشنبه در جلسه کاری بسته مرکبات مازندران ،گفت: اعلام به موقع قیمت کف ۲ محصول برنج و مرکبات علاوه بر ساماندهی بازار، دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه و در نتیجه زمین‌های کشاورزی استان نیز حفظ می‌شود.

او با تاکید بر این که باید منافع کشاورزان با سود منطقی نسبت به هزینه تولید مورد اهتمام قرار بگیرد، افزود:در حالی که حدود ۸۰ درصد برداشت شالی برنج انجام شد، اما همچنان بازار این محصول کم رونق است.

مومنی با بیان اینکه محصولات مرکبات مازندران در حالی در آستانه ورود به بازار است که دغدغه‌های باغداران از بازار بسیار جدی است، گفت:در سال زراعی جاری باغداری مازندران با طغیان مگس میوه به دلیل تغییرات اقلیمی مواجه شدند که خوشبختانه با ترویج به موقع و همکاری باغداران این آفت تحت کنترل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: آفت مگس میوه همچنان تهدید جدی علیه باغ‌های استان است و اگر به توصیه‌های کارشناسی از جمله برداشت به موقع و دفع پسماند‌های میوه‌های باغی انجام نشود، کانون‌های این آفت بیشتر خواهد شد.

مومنی با تاکید بر این که باید کف قیمت مرکبات پیش از آغاز برداشت اعلام شود، گفت: مازندران بالاترین ظرفیت برای صادرات مرکبات را به کشور‌های مختلف دنیا دارد.
او با اشاره به این که پارسال با افزایش ۱۲ برابری، صادرات مرکبات به ۸۰ هزار تن رسیده است که این مقدار به نسبت میزان تولید بسیار ناچیز است، افزود: امسال در برداشت محصول مرکبات باید دقت شود و برداشت به موقع با هدف جلوگیری از خسارت ناشی از آفات به ویژه مگس میوه مدیترانه‌ای بسیار حایز اهمیت است.

مومنی با تاکید مجدد مبنی بر این که باید محصولات باغداران به قیمت منطقی خریداری شود، گفت: باید همه تدابیر لازم برای کم شدن دغدغه‌های باغداران مرکبات اندیشیده شود تا کشاورزان در برداشت محصول در مرحله تردید قرار نگیرند.

او تامین سرمایه در گردش برای بازار مرکبات مازندران را ضروری دانست تا دست واسطه‌ها از این بازار کوتاه شود، افزود: پارسال گمرک آستارا، صادرات مرکبات از مبدا مازندران را بر نمی‌تابیده است و خروج این میوه فساد پذیر را با تاخیر در همکاری برای خروج از مرز با چالش مواجه کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از همه باغداران خواست تا نسبت به برداشت به موقع مرکبات و دفع پسماند انواع میوه دقت لازم را داشته و عملیاتی کنند.

همچنین طبق آمار‌های رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار