مدیر حوزه های علمیه گفت: دولت چهاردهم خود را متعهد به اجرای برنامه هفتم می‌داند، لذا باید به خوبی آن را دنبال کند تا شاخص‌ها، سرانه‌ها و احکام پیش بینی شده در برنامه هفتم به خوبی اجرا و محقق شود.

 آیین بزرگداشت روز پزشک با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مسئولان سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و جمع گسترده‌ای از پزشکان استان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد.

آیت الله اعرافی در این آیین گفت: پزشکی در فرهنگ و تمدن ایران از جایگاهی مهمی برخوردار است که ناشی از نگاه جامع و رویکرد فراگیر به انسان است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: پزشکی حرفه بسیار مقدسی است که در تاریخ بشریت و ادیان گوناگون حتی در تعالیم اسلام برای پزشکی جایگاه رفیع و منزلت بزرگی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در روایات ما علم الابدان و علم الادیان دو بال این حرکت انسان به شمار آمده‌اند که در منطق اسلام علم دین و معارف الهی بسیار فضیلت بالایی دارد و آیات و روایات نشان دهنده جایگاه بسیار رفیع برای آگاهی‌های دینی، معنوی و اخلاقی است؛ اما با نگاه جامع در روایات، این دو کفه متوازن هستند، یکی دانشی است که به جامعه سلامت و دیگری به جامعه کمال می‌بخشد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر نقش جامع پزشک گفت:پزشک باید بداند که خدمت می‌کند به موجودی که حیوان نیست، نبات نیست، بلکه فراتر از سایر موجودات در یک تراز بالاتر قرار گرفته این نگاه جامع به انسان یکی از رویکرد‌های اصلی در باب پزشکی است.

وی افزود: اگر نگاه پزشک و خادمان سلامت به انسان فقط همان نگاه فیزیکی بود و از نگاه متافیزیکی برخوردار نبودند این شأن پزشکی رعایت نمی‌شد. این نگاه جامع به انسان که او به مثابه یک معجون و پدیده‌ای است که در درون او همه آن چه که در عالم وجود دارد جمع شده، شخصیت پزشک، کارکرد و عمل او حتی و اخلاق و رفتارش را متفاوت می‌سازد. 

مدیر حوزه‌های علمیه در بیان اهمیت نگاه پزشک به انسان تأکید کرد: مهم‌ترین نگاه در باب پزشکی به طور ویژه این است که نگاه معالج و درمانگر و متکفل اهل سلامت نگاه جامع به انسان باشد این نگاه جامع از ویژگی‌های پزشکی در تاریخ ایران و به ویژه در تاریخ اسلام است.

وی ادامه داد: سال‌های قبل یک بار دیگر در همین جمع دوستان پزشک به همین مناسبت عرض کردم و یادآوری کردم که بهترین انتخاب روز پزشک این است که روز پزشک را در سالروز بوعلی سینا قرار دادند که ضرب المثل توسعه پزشکی و از چهره‌های برجسته‌ای در عالم اسلام و ایران بود که تمام میراث پزشکی یونان، ایران و هند و تعالیم انسان را جمع کرد و یک پزشکی نو و بسیار مترقی را پایه ریزی، توسعه و گسترش داد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شأن والا و نقش بوعلی سینا در میان ستارگان پرفروغ علم پزشکی در تاریخ ایران و اسلام گفت: مثل بو علی سینا در پزشکی ادوار پیشین به سادگی پیدا نمی‌کنیم، کتاب قانون یکی از حلقه‌های اصلی تحول پزشکی در دنیای جدید و در اروپای معاصر بود، بوعلی سینا این مقام والا دارد که در آن روزگار دست برتر در توسعه دانش پزشکی و به کار گیری همه قوانین و قواعد شناخته شده آن زمان برای درمان بشر استفاده کند که کار بزرگ بوعلی سینا است؛ اما بوعلی سینا، پزشک حاذق و ماهر و از طرفی نیز مسلط بر فلسفه و عارف بزرگی است که مثل او در این جهت نیست، این نشان دهنده همان نگاه جامع به انسان است.

وی خاطر نشان کرد: شما اهل دانش و مطالعه و فضل هستید، من توصیه می‌کنم یک زمانی اگر فرصت کردید کتاب اشارات بوعلی سینا که ترجمه شده و کتاب فلسفی و بسیار دقیق و جزو کتب درسی و اساسی در فلسفه اسلامی در حوزه‌های علمیه است که بخش‌های پایانی آن درباره انسان و تطورات او و عرفان ناب اسلامی بحث می‌کند، همین پزشک ریزبین دقیق کاملاً مسلط بر حوزه دانش طبیعی و انواع علوم طبیعی و ریاضی به ویژه در حوزه پزشکی وقتی که وارد تفکر عقلی و فلسفی یا عرفان می‌شود چه می‌گوید؟

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه و لزوم پیشرفت پزشکی مطابق این برنامه گفت: علوم پایه پزشکی تا تجهیزات، امکانات و همه قلمرو‌ها باید با قدم‌های بزرگ‌تری که در برنامه هفتم پیش بینی‌های آن انجام گرفته و دولت چهاردهم نیز که خود را متعهد به اجرای برنامه هفتم می‌داند، به خوبی آن را دنبال کند تا شاخص‌ها، سرانه‌ها و احکام پیش بینی شده در برنامه هفتم به خوبی اجرا و محقق شود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از برترین‌های جشنواره قرآنی روز پزشک با اهدا لوح و جوائزی تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار