رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: غربالگری انواع سرطان و برنامه تغذیه سالم به همت دانشگاه علوم پزشکی در یزد انجام می‌شود.

نقیایی مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عوامل متعددی در سرطان نقش دارند که یکی از این عوامل تغذیه است و امروزه آمار‌ها نشان داده یک سوم عوامل خطر ابتلا به سرطان‌ها مربوط به تغذیه است که بسیار امیدوارکننده است و می‌توان بسیاری از سرطان‌ها را با رعایت نکات تغذیه‌ای کنترل کرد.

او بیان کرد: افراد در مورد تغذیه دو نکته باید در نظر داشته باشند که ابتدا نباید بعضی مواد غذایی مضر را مصرف کنند، زیرا مصرف آنها عوامل خطری برای ابتلا به سرطان‌ها است.

نقیایی اظهار داشت: از جمله مواد غذایی مضر که به عناصر سنگین شامل فلزات سنگین، جیوه، کادمیم و سرب آلوده هستند و ممکن است به دلیل آلودگی‌های محیطی این عناصر سنگین در مواد غذایی وجود داشته باشند نیز نباید استفاده شوند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از مصرف ماهی‌هایی که در آب‌های آلوده به این عناصر سنگین رشد و تکثیر پیدا کردند و در آب‌های آلوده به مواد نفتی پرورش یافتند نیز باید پرهیز شود.

او تصریح کرد: بعضی افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها که به صورت غیر مجاز و بیش از حد به مواد غذایی افزوده می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها اسید بنزوییک یا بنزوات است که خیلی از آنها استاندارد دارد و نباید بیش از اندازه به مواد غذایی اضافه شود.

نقیایی اظهار داشت: توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی که استاندارد در آنها رعایت نمی‌شود مانند سوسیس و کالباس به شدت پرهیز شود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مواد غذایی مانند الویه‌ها که زود فاسد می‌شوند نیز اگر موارد بهداشتی و استاندارد در آنها رعایت نشود و بیش از حد این افزودنی‌ها به آن اضافه شود سبب ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شوند.

او بیان کرد: مواد غذایی که مصرف آنها به پیشگیری و کنترل سرطان‌ها کمک می‌کنند نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنها آنتی اکسیدان‌ها هستند همچنین در راس آنها آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها است که به صورت رنگدانه‌های غذایی وجود دارند.

نقیایی اظهار داشت: هرکدام از آنتی اکسیدان‌ها در پیشگیری از انواع سرطان‌ها موثر هستند مانند لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که رنگدانه قرمز رنگی است که در پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سرطان سینه در زنان موثر است.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: سایر رنگدانه‌ها مانند رنگدانه‌های نارنجی و زرد که در هویج و زردک وجود دارد و رنگدانه‌های بنفش که در انواع توت ها، تمشک و کلم بنفش وجود دارد آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: برخی آنتی اکسیدان‌ها که به شکل ویتامینی و مواد معدنی در مواد غذایی وجود دارند نیز نقش بی بدیلی در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها دارند که مهم‌ترین آنها عنصر روی است که در انواع گوشت ها، آجیل‌ها و مغز‌ها وجود دارد که مصرف آنها از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

نقیایی اظهار داشت: ویتامین C و E که از ویتامین‌های موجود در مرکبات هستند نیز در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش بی نظیری دارند.

او تصریح کرد: ویتامین C در کیوی نیز به طور قابل توجه وجود دارد و ویتامین E در جوانه گندم و غلات کامل وجود دارد که به عنوان آنتی اکسیدان‌های طبیعی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از واکنش‌های ناخواسته و در نهایت بروز سرطان‌ها دارند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مصرف سبوس نیز از ابتلا به برخی سرطان‌های گوارش مانند سرطان کولون پیشگیری می‌کند و استفاده از این گونه غلات و آرد‌ها بسیار توصیه می‌شود.

او بیان کرد: برنامه‌های پیشگیری و غربالگری در بسیاری از مراکز خدماتی و درمانی انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها سرطان سرویکس و سرطان دهانه رحم و سرطان کولون است که به صورت تست‌های روتین برای افراد بالای ۴۰ سال اجرا می‌شود و مردم باید برای انجام این تست‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار