۶ شهریورماه؛ روز جهانی خفاش‌ها است، موجوداتی ارزشمند که می‌توانند اشیایی به نازکی تار مو را تشخیص دهند.

به بهانه روز جهانی، در اصل شب جهانی خفاش‌ها کمی با این موجودات ارزشمند آشنا شویم.

 پرنده ه‎ایی که پر ندارد، با چشم‌های جادویی در میان حیوانات، شاید هیچ موجودی به اندازه خفاش‎ خارق‎العاده نباشد. تقریباً هیچ چیز نمی‌تواند از دید او پنهان بماند و فرار کند.

 خفاش‌ها حتی می‌توانند اشیایی را که به نازکی تارِ مو هستند، تشخیص دهند. فناوری هیچ هواپیمای بی سرو صدایی نمی‌تواند به پیچیدگی پرواز خفاش‎ها باشد.

در دنیا بیش از ۱۰۰۰ نوع خفاش وجود دارد. آن‌ها نه تنها دارای رنگ، جثه، وزن و اندازه متفاوتی هستند که از نظر نحوه زندگی و خورد و خوراک هم دارای اختلاف‏اند.

 بعضی حشره‎خوار، بعضی گیاه‎خوار و تعداد بسیار معدودی هم خون خوار هستند. خفاش‏‎ در حالی‎‏که پرنده‎ای چابک و سریع پرواز است، فاقد پر است! بال‌های آن‌ها به جای پوست و پر، جنسی همچون چرم دارد که حالت ارتجاعی‌اش به خفاش امکان پرواز می‎دهد. همچنین مانند دیگر پستانداران دندان دارند و قسمت‌هایی از بدنشان را مو پوشانده است. جالب است بدانید خفاش ماده به جای تخم‎‏گذاری، باردار می‎شود. خفاش ماده، یک مامان توانمند خفاش‏ها از تمیزترین حیوانات‎اند، فصل جفت‎گیری شان پاییز است، اما بعضی از گونه‌های آن‌ها قادرند حاملگی خود را با نگهداری سلول‏های نر در بدنشان، مدت‏ها به عقب بیندازند و دوران بارداری را در فصل بهار و ایام گرمی هوا سپری کنند.

خفاش ماده در هر بارداری، تنها یک نوزاد به دنیا می‎آورد ولی به طور نادر، گاهی هم دوقلو می‎زاید. هنگام شیر دادن، مادر‌ها و نوزادان دور هم جمع می‌شوند و با تشکیل گروه بزرگی، هوای غار را با حرارت بدنشان گرم می‌کنند.

تامین غذای نوزاد هم به عهده مادر است و شب هنگام که مادر برای یافتن غذا به پرواز درمی‎آید، بچه‎، خود را به مو‌های مادر می‌چسباند و تا پایان شکار همراه اوست. این همراهی و مراقبت و مواظبت تا چهار هفته ادامه دارد. در این مدت بچه‌خفاش کاملا رشد کرده، قادر به پرواز و شکار می‌شود و پی سرنوشتش می‎رود. عجایب زندگی خفاش‌ها در ایام گرمی هوا، یعنی بهار و تابستان و اوایل پاییز لایه‎ای چربی بدن خفاش را می‎پوشاند و موجب افزایش وزنش می‎شود و در واقع همین لایه چربی، ذخیره غذایی است که سوخت و ساز ایام خواب زمستانی او را تامین می‎کند، اما مصرف ذخیره غذایی او در ایام بیداری، خیلی زیاد می‎شود و اگر زودتر از بهار بیدار شود، به مشکل کمبود مواد غذایی دچار و چه‏بسا با خطر مرگ مواجه شود.

 خفاش‌ها جانورانی اجتماعی هستند و به‌طور گروهی زندگی می‎کنند، به خواب می‏روند و در خواب‎های زمستانی از گرمای بدن هم بهره ‎مند می‏شوند. آن‌ها هر شب برای تغذیه خود، بین هزار تا سه هزار حشره بزرگ و کوچک را شکار کرده و می‎‏خورند.

خفاش «پوزه خوکی» تایلند با قدی به طول ۵/۲ سانتی‎متر و وزنی حدود دو گرم، کوچک‎ترین آن هاست و خفاش «روباه پرنده»، بزرگ‌ترین آن‌ها به شمار می‏رود. جثه روباه‌پرنده خیلی بزرگ‌تر از خفاش‏های معمولی و در حد یک توله سگ یا بچه گربه است؛ منتها توله سگ یا بچه گربه‌ای با بال‌هایی که فاصله دو سر آن‌ها گاه به دو متر می‏رسد و امکان و قدرت پرواز سریعی را به او می‏دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.