مدیرکل هواشناسی یزد گفت: استان یزد با میانگین دمای ۳۳.۹ درجه سلسیوس در مردادماه سال جاری رکورددار بیشترین افزایش دما را داشته است.

 رضا برهانی گفت: بر اساس داده‌های دمایی ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی کشور، استان یزد با این میانگین رکورددار بیشترین افزایش دما را داشته است.

وی با بیان اینکه ثبت دمای یزد عددی بی سابقه و یک حد نصاب جدید افزایش دما در سطح کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: با شروع فصل تابستان به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دما را شاهد بودیم به طوری که پس از گذشت ۶٠ روز از شروع این فصل، میانگین دمای هوای کشور ۱.۹ و میانگین دمای استان یزد ۳.۶ درجه از شرایط معمول خودش گرمتر شد.

این مسئول افزود: نرخ افزایش دما در مردادماه تشدید شد و به عددی بی سابقه ۵.۱ درجه سلسیوس برای استان رسید که این میزان بی هنجاری دما نسبت به تیرماه و همچنین در مقایسه با میانگین کشوری آن بیش از دو برابر رشد داشته است.

برهانی گفت: نرخ گرمایش هوا در طول شب نسبت به روز ۰.۶ درجه بیشتر است و این نشان می‌دهد که شب‌های خنک استان هم رو به کاهش است.

به گفته وی، اگر مبنای محاسبه روزهای بسیار داغ را عدد حداکثر دمای ۴۵ درجه و بالاتر در نظر بگیریم می‌توان گفت: استان یزد در بازه ۲۶ روزه از شروع مردادماه به صورت پیوسته دارای شرایط تابستانی بسیار داغ بوده است که تداوم این شرایط می‌تواند تنش‌ها و پیامدهای قابل توجهی را در عملکرد زیست بوم استان ایجاد کند.

برچسب ها: دمای هوا ، افزایش دما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.