مدیر جهاد کشاورزی اشکذر، خواستار مشارکت مردم شهرستان در کنترل سوسک سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان شد.

نعمت الله جعفری مدیرجهاد کشاورزی اشکذر گفت: از اوایل سال جاری پایش چشمی آفت قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما و هم اکنون کارگذاری تله‌های فرمونی در سطح شهرستان انجام شده است. 

وی افزود: با توجه به اینکه این آفت در سال بیش از ۳ نسل دارد، این پایش‌ها به صورت هفتگی به منظور پیشگیری از حضور احتمالی آفت در شهرستان در تمام طول سال ادامه دارد. 

جعفری خاطر نشان کرد: این آفت یک آفت تنبل است و پرواز نمی‌کند بنابراین مهمترین راه انتقال آن جابه جایی پاجوش آلوده است که امید است مردم شهرستان با مشورت کارشناسان، قبل از هرگونه جابه جایی پاجوش، از سلامت باغ‌های محل تأمین پاجوش اطمینان حاصل کنند. 

سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل می‌باشد. این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهرو‌های متعدد فضای کافی برای رشد کلنی در حال گسترش در درختان نخل به وجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ گیاه می‌شود. 

خسارت مستقیم این آفت در مرحله لاروی است که با تغذیه از دستگاه‌های آوندی درخت نخل، کانال‌هایی در جهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهد؛ که علاوه بر خسارت مستقیم، باعث ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه می‌شود. 

این حشره کم کم کامل شده و از طریق زخم‌ها وارد درخت خرما شده و شروع به تخمریزی می‌نماید که تعداد زیاد تخم ها، شرایط مناسب دمایی و مبارزه نکردن به موقع منجر به گستردگی این آفت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
زمین هایی در اشکذر رها شده که جایگاه زباله و نخاله ساختمانی شده و مسئولان هیچ کاری نمی کنند در حالی که باید پساب شهرک صنعتی اشکذر را مدیریت کنند و از آب آن برای کاشت دخت های کم آبخواه مانند خرما و ... در اشکذر در زمین های رها شده اشکذر استفاده شود لطفا به گوش رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اشکذر برسانید کشاورزان هم خیلی در سختی هستند
آخرین اخبار