یک مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیماری آبله میمون از سال‌ها پیش در قاره آفریقا در حال گسترش بوده است.

دیمی اوگوینا، رئیس کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت برای بیماری «آبله ام» یا آبله میمون می‌گوید «سهل‌انگاری» منجر به ظهور یک سویه جدید با قابلیت انتقال بالاتر از این ویروس شده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام سازمان ملل گفت شیوع فزاینده این بیماری عمدتاً نتیجه دهه‌ها غفلت و ناتوانی جامعه جهانی در متوقف کردن اپیدمی‌های پراکنده در میان جمعیتی است که مصونیت کمی در برابر بیماری‌هایی از این دست دارند. اوگوینا تاکید کرد که آبله «ام» پیش از اینکه در سال ۲۰۲۲ به ۷۰ کشور دنیا برسد و افراد را مبتلا کند، تا سال‌ها در قاره آفریقا در حال گسترش بود.

وی در همین حال افزود آنچه اکنون در آفریقا شاهد آن هستیم با شیوع سال ۲۰۲۲ متفاوت بوده و قابلیت انتقال ویروس افزایش یافته است؛ به طوری که شیوع از طریق تماس نزدیک بین کودکان، زنان باردار و سایر گروه‌های حساس بیشتر شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که بیش از ۲۲ هزار و ۸۰۰ مورد ابتلا به آبله ام و ۶۲۲ مرگ در این قاره وجود داشته است. همچنین به گفته این نهاد، میزان ابتلا به این بیماری در هفته گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. در همین حال، اکثر موارد ابتلا و مرگ و میر در کنگو گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید داده‌های موجود تا به امروز نشان نمی‌دهد که شکل جدید آبله ام خطرناک‌تر است، اما تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.

این سازمان از مردم خواسته به تدریج نام «آبله ام» را جایگزین آبله میمون کنند، زیرا این بیماری از میمون‌ها نشأت نمی‌گیرد و استفاده از این لفظ ممکن است سبب آزار افراد مبتلا شود.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار