بیماری آبله میمونی یک بیماری ویروسی شبیه آبله مرغان است که از حیوان به انسان و یا از انسان به انسان منتقل می‌شود و کسانی که واکسن آبله مرغان دریافت کردند در مقابل آبله میمونی تا ۸۵ درصد مصون هستند یا با شدت کمتری مبتلا می‌شوند.

 غلامرضا ملاشاهی، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان درباره این بیماری گفت: آبله میمونی (Monkeypox) یک عفونت ویروسی شبیه بیماری آبله مرغان است که اصلی‌ترین علامت آن بثورات پوستی روی تمام بدن است و این ویروس معمولا از طریق ارتباط با حیوانات مبتلا، انسان به انسان و با واسطه هوا یا قطرات تنفسی و تماس مستقیم قابل انتقال خواهد بود.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، افزود: علائم اولیه این بیماری تب، درد شدید بدن، سردرد و کمر درد، ضعف، سرفه و گلو درد می‌باشد و به تدریج غدد لنفاوی گردنی، کشاله ران و زیر بغل حالت متورم پیدا می‌کنند.

وی گفت: علائم پوستی و تاول‌ها حدود سه روز بعد از شروع تب ظاهر می‌شوند و نکته مهم اینکه افراد دارای نقص ایمنی، کودکان زیر ۸ سال، افراد با سابقه بیماری پوستی و زنان باردار بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی اقدام پیشگیرانه در جامعه را رعایت بهداشت فردی عنوان کرد و افزود: خودداری از تماس با حیوانات خصوصا حیوان آلوده و بیمار مشکوک به پیشگیری از ابتلا و انتشار بیماری کمک میکند. فرد مبتلا باید در اتاقی دور از دیگران استراحت کند و افراد خانوده از تماس با وی خودداری کنند و استفاده از ماسک و رعایت مراقبت‌های پیشگیرانه نیز ضروریست.
لازم به ذکر است: این بیماری در آفریقای مرکزی و غربی بطور تاریخی وجود داشته و برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در انسان گزارش شد و به تدریج از طریق سفر‌های پراکنده در سراسر دنیا منتشر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار