امام جمعه خاش گفت: انقلاب اسلامی ایران با تلاش و همت فعالان عرصه مساجد و مراکز دینی انسان ساز شکل گرفت.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز مسجد اظهار کرد: در واقع اساس دین، داشتن ایمان قوی است؛ یعنی انسان‌ها به خدا، کتاب الله، انبیاء الهی و سپس به آخرت باید ایمان، اعتقاد و یقین داشته باشند.
وی افزود: نقش مسجد در این است که روح ایمان، تقوا و معنویت را در جامعه فراگیر کند و از مسجد به خانه‌ها، بازارها، مدارس و دانشگاه‌ها سرایت دهد و مسجد باید چنین قدرتی داشته باشد که این معنویت را به همه ابعاد زندگی سرایت دهد.
امام‌جمعه خاش گفت: خدای متعال می‌فرماید مسجد را کسانی آباد می‌کنند که (بنا به تفاسیر و روایات مقصود آیه شریفه حضور در مساجد است تا ساخت یک بنای مجلل) به مسجد می‌آیند که به خدا، روز قیامت و آخرت ایمان دارند و زیاد به یاد خدا هستند.
وی بیان کرد: زمانی که خدای متعال به پیامبر گرامی اسلام (ص) امر می‌کند که‌ای پیامبر مسجد ضرار را از بنیان تخریب کن و بعد خدای متعال در مورد مسجد قبا آیه نازل می‌کند و می‌فرماید «آن مسجدی که از روز اول بر اساس تقوا بنا شده است»، یعنی مسجد جای تقوا و متّقین است.
حجت الاسلام دهقان ادامه داد: اساس جامعه اسلامی، بر پایه وحدت و اجتماع بوده و دست قدرت الهی با جماعت است و خدا نکند مسجدی غریب بماند آنچه که در تاریخ مانده و قلب انسان را آتش می‌زند غربت ائمه معصومین (ع) است و دلیل آن هم این بود که در آن زمان مساجد نتوانستند مأموریت اصلی خودشان را انجام دهند.
وی تصریح کرد: جایگاه مسجد به عنوان مهمترین و اولین بنای مسلمانان در جوامع اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران پر اهمیت بوده و در برهه‌ها و حوادث مختلف نقش کارساز و کلیدی داشته، بنایی که گردهمایی‌های مسلمانان در آن چه در قالب نماز جماعت‌های باشکوه و چه سایر فعالیت‌های مردمی همواره سبب قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی ایران شده است.
امام‌جمعه خاش ضمن دعوت همه آحاد جامعه بویژه قشر نوجوان و جوان به حضور در مساجد؛ از مسجد به‌عنوان محل امن و پناه دل مردم از شرّ شیاطین و خنّاسان نام برد و گفت: مسجد خانه خداست، روح دارد و زنده است و در قیامت به نفع کسانی که بر زمین آن و در پیشگاه خدای متعال سجده کردند و هم به ضرر کسانی که در همسایگی مسجد قرار دارند و صدای اذان را می‌شنوند و در مسجد حضور پیدا نمی‌کنند، شهادت می‌دهد.

برچسب ها: امام جمعه ، مساجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار