وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده تاکنون هیچ گونه مرگ ناشی از گرمازدگی در اربعین امسال رخ نداده است.

عین اللهی گفت: زیرساخت‌های بسیار مطلوبی برای زوار اربعین حسینی در دولت سیزدهم در مرزهای کشور از جمله مرز مهران ایجاد شد، مرکز فوریت های پزشکی مستقر در مرز مهران به عنوان مرکزی خاص سال گذشته افتتاح شد و امسال هم تجهیزات این مرکز افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه با توجه به هوای گرم مهران در این فصل از سال برپایی چادرها چندان کارایی مناسبی ندارد، ابراز کرد: استفاده از چادر برای برپایی موکب باعث گرمازدگی زوار عزیز می‌شود که در این راستا سازه‌های ثابت با سیستم خنک‌کننده در مرزهای کشور ایجاد شد و با استقرار کادر درمانی خدمات مناسب و درخور توجهی به زوار در مرز مهران ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از ۵۵ درصد زوار اربعین از مرز مهران تردد می‌کنند لذا این امر باعث شده تا وزارت بهداشت توجه بیشتری در خصوص ارائه خدمات درمانی به زوار در نظر داشته باشد.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه تعداد ۱۵۰ آمبولانس در مرز مهران و مسیرهای منتهی به این مرز مستقر شده است، افزود: ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زوار تا پایان کنگره ادامه دارد، همچنین تعداد ۲۱ اتوبوس آمبولانس، سه بالگرد و ۱۱موتورلانس نیز در مرزهای اربعینی کشور مستقر شده و کادر درمان با امکانات کامل، کار خدمات رسانی را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: همکاران خارج از مجموعه وزارت بهداشت نیز در مرز مهران خدمات مطلوبی در حوزه درمانی به زوار عزیز ارائه می‌دهند، سه بیمارستان صحرایی توسط سپاه، ارتش و تأمین اجتماعی در مرز مهران مستقر و برپا شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد یک هزار و ۲۰۰ نیروی بهداشتی و درمانی به صورت داوطلبانه و به عشق آقا اباعبدالله (ع) در حال خدمت به زوار اربعین در مرز مهران هستند.

عین اللهی با بیان اینکه تعداد ۱۰ بیمارستان در سطح استان نیز به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به زوار اربعین هستند، گفت: تاکنون به ۳۷ هزار و ۳۶۹ نفر از زوار اربعین خدمات درمانی در مرز مهران ارائه شده که از این تعداد ۳۴ هزار و ۸۷ نفر به صورت سرپایی مداوا و مرخص شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۶۶۲ مورد نیز عمل جراحی در این مدت در انجام شده است، یادآور شد: در این مدت چهار هزار و۹۶۴ تماس با فوریت‌های پزشکی برقرار شده است و همچنین اعزام با بالگرد سه مورد، ارائه خدمات در ۳۸۰ مورد حوادث ترافیکی و ارائه خدمات به ۱۴ هزار و ۳۸۸ نفر حوادث غیر ترافیکی از دیگر خدمات درمانی و بهداشتی به زوار بوده است.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار هزار و۴۲۴ مورد اعزام آمبولانس انجام و پنج هزار و ۹۵۵ نفر نیز به مرکز فوریت‌های پزشکی مستقر در مرز مهران تا کنون مراجعه کرده‌اند.

دکتر عین‌اللهی بیان کرد: مسأله اصلی و مهم ما مباحث مربوط به بهداشت است، که توسط تیم‌های ارزیابی پزشکی مستقر در مرز مهران تا کنون ۵ هزار و ۳۲۴ نفر در این خصوص ارزیابی شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اگر حال افراد گرمازده مناسب نباشد سرم درمانی می‌شوند، افزود: این افراد اگر به درمان تخصصی نیاز داشته باشند به مراکز درمانی منتقل می‌شوند و از زوار درخواست می‌شود که پیاده روی خود را در طول ساعات خنک روز و شب‌ها انجام دهند و پیشگیری لازم را لحاظ کنند.

عین اللهی بیان کرد: زائران به طور حتم از کلاه استفاده‌ کنند و در میان راه از نوشیدنی‌های سرد استفاده کنند و بعد از پیاده روی، استراحت کوتاهی داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هم اکنون جمعیت در مرزهای هشت گانه کشور منتهی به عراق برای حضور در همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی در حال افزایش است، تاکید کرد: خوشبختانه از نظر بهداشت و خدمات درمانی نیروهای درمانی و بهداشتی مستقر در مرزها پای کار بوده و در حال فعالیت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.