مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کاهش ۱۶۶ میلیون متر مکعبی حجم آب‌های زیرزمینی استان خبر داد.

فرهاد خلردی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: حجم آب‌های زیرزمینی مازندران در پایان تیر امسال نسبت به مدت مشابه دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۶۶ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

او با بیان این‌که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی طی سه دهه اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است، افزود: بررسی داده‌های ثبت شده از تراز آب‌های زیرزمینی مازندران نشان می‌دهد که پایان تیر امسال نسبت به زمان مشابه دوره درازمدت سطح این منابع آبی ۹۴ سانتیمتر کمتر شده است.

خلردی گفت: البته تراز آب‌های زیرزمینی مازندران به دلیل بارش‌های مناسب خرداد و تیر نسبت به پایان تیر پارسال ۱۰ سانتیمتر بیشتر شده است، اما در مجموع شرایط نسبت به دوره درازمدت نگران‌کننده است و با توجه به گسترش کشت دوم برنج فشار بر منابع زیرزمینی زیاد است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: کسری ۱۶۶ میلیون متر مکعبی آب سفره‌های زیرزمینی مازندران معادل کل ظرفیت سد ۱۶۲.۵ میلیون مترمکعبی شهید رجایی ساری به اضافه سد خاکی شیاده بابل است. یعنی به اندازه ظرفیت ذخیره بزرگترین سد استان و یک سد خاکی از منابع زیرزمینی مازندران کاسته شده است.

خلردی با بیان این که در تمام حوضه‌های استان حجم آبخوان نسبت به دوره درازمدت کاسته شده است، گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که به استناد آمار‌های وزارت نیرو تهیه شده، تا سال ۱۴۰۱ مجموع کسری حجم آبخوان‌ها در کشور ۱۴۳ میلیارد متر مکعب است. اگرچه سهم مازندران از این کسری حدود یک درصد است، اما استمرار این روند می‌تواند با تشدید افت تراز در سفره‌های آزاد و به ویژه سفره‌های عمیق که در لایه پایین‌تر قرار دارند، مازندران را با بحران مواجه کند.

او افزود: از کل آبی که از سفره‌های زیرزمینی مازندران برداشت می‌شود ۹۰ درصد برای بخش کشاورزی، هشت درصد برای تأمین آب آشامیدنی و ۲ درصد هم برای فعالیت‌های صنعتی مصرف می‌شود. بر همین اساس اصلاح الگوی کشت و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی بسیار ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.