مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با ابراز نگرانی از کاهش تراز آب دریای خزر، این موضوع را یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی تجارت دریایی شمال کشور می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان- در روز‌های اخیر کارشناسان مربوط در خصوص جنبه‌های مختلف آسیب‌های موجود در خصوص کاهش تراز آب دریای خزر هشدار‌هایی ارائه دادند، اما نخبگان دانشگاهی در این امر بر این باورند که یکی از ابعاد کمتر پرداخته شده به آسیب‌های کاهش تراز آب خزر آسیب‌هایی است که به تجارت دریایی در این حوزه وارد می‌کند و اگر روند کاهشی تراز آب دریا خزر ادامه‌دار باشد تهدیدی جدی بر صادرات و واردات در بین کشور‌های حاشیه خزر محسوب می‌شود.

نخبگان دانشگاهی ایران آسیب‌های موجود را برای کشور‌های روسیه با توجه به عمق کم ساحل خزر در این کشور که بین چهار تا پنج متر است، بیشتر می‌دانند. سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی و کاهش سطح آب این دریا را تایید کرد.

براساس آمار مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش ۲ متری سطح آب این دریا از سال ۱۳۷۵ تاکنون خبر داد و در سال گذشته سطح آب این دریا ۲۶ سانتی‌متر کاهش یافته است.

کاهش تراز آب خزر و چالش‌های تجارت دریایی در مازندران

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییرات اقلیمی است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می‌گردد و در صورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می‌شود، کاهش خواهد داشت.

نتایج این مطالعات همچنین نشان داده فقط در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده که این رخداد به عقب نشینی دریا از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است.

در این ارتباط سعید کیا کجوری روز جمعه در جمع خبرنگاران در ساری با اشاره به عملکرد مطلوب بنادر استان در سال ۱۴۰۳ گفت: باوجود رشد چشم‌گیر در شاخص‌های عملیاتی بنادر نوشهر و فریدون‌کنار، کاهش تراز آب دریای خزر می‌تواند در آینده نزدیک، تأثیر منفی بر روند تجارت دریایی و فعالیت‌های بندری در منطقه بگذارد.

وی تأکید کرد: امیدواریم با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی سازمان بنادر و مجموعه مدیریت استان، بتوانیم اثرات این پدیده طبیعی را کاهش داده و مانع افت عملکرد بنادر شمالی کشور شویم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران همچنین از این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های مهم راهبردی در سال جاری نام برد و خواستار اقدام جدی و همکاری بین‌دستگاهی برای مدیریت تبعات احتمالی آن شد.

مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا‌ها و پذیرش کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.