نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: اگر از ظرفیت‌های سواحل مَکُران استفاده شود تمام کشور سود می‌برد و تاثیر مثبت هم در این استان و هم در کشور دارد.

 آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: فرصت زندگی و خدمت رسانی به مردم دوران بسیار کوتاهی است و اگر از این فرصت در راه خدمت به مردم استفاده کنیم خرسند خواهیم بود و در مقابل اگر کم کاری کنیم روزی برای این فرصت از دست رفته حسرت می‌خوریم‌.

وی افزود: برای مناطق آزاد اهداف بلندی ترسیم شده، در دوران رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اشاره کردیم که دولت هایی که آمده اند همواره گزارش عملکردهای خود را به صورت کاملا مثبت ارائه داده و هیچکدام به ضعف خود اقرار نکردند؛ اما آنچه ما از وضعیت مردم می بینیم بسیار متفاوت بوده و این در حالیست که طبق بیانات رهبر معظم انقلاب میزان سنجش کار بر اساس خروجی آن است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در همین فضای خروجی محور اگر از ظرفیت های سواحل مکران استفاده شود کل کشور سود می برد و تاثیر مثبت هم در سیستان و بلوچستان و هم در کشور دارد و از منطقه آزاد چابهار با وجود این میزان از ظرفیت، اهمیت و موقعیت استراتژیک برای کمک به چرخه تجاری کشور انتظار بیشتری می رود.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت چابهار و رفت و آمدهای بین‌المللی در این منطقه باید همواره به پیوست‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی توجه داشته باشیم و تاثیرات مثبت را تقویت و از تاثیرات منفی جلوگیری کرد و تا حد توان تاثیر منفی را کاهش داد که لازمه آن انجام کارهای مفید در تقویت فرهنگ دینی و ملی کشور است.

آیت الله محامی گفت: باید مشخص کنید که سازمان منطقه آزاد چابهار نسبت به سایر مناطق آزاد کشور در چه جایگاه و وضعیتی قرار دارد که البته طبق گزارش‌ها سازمان مناطق آزاد کشور نتوانسته به خوبی عمل کند، لازم است تا سازمان منطقه آزاد چابهار از مناطق مشابه در خارج کشور همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس الگوگیری و از تجربیات آن ها استفاده کند.

وی اظهار کرد: بحث افزایش سرزمینی به عنوان نقطه مثبت مطرح می شود اما شرط کار اداره درست محدوده تحت پوشش است، اگر این محدوده به درستی اداره شود باعث پیشرفت خواهد بود اما باید توجه داشت که هر چه سرزمین توسعه پیدا کند به همان میزان کار و مسئولیت نیز بیشتر خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: متأسفانه گاهی برخی ناهماهنگی‌ها سبب عقب افتادگی منطقه می شود در حالی که منطقه آزاد چابهار باید به قدری کار آمد شود و به درآمدزایی برسد تا بتواند با دیگر مناطق مشابه رقابت کند.

وی افزود: یکی از مباحث مطرح شده در جلسه واگذاری بیمارستان‌ها به بخش خصوصی بود که باید جوانب این موضوع سنجیده شود و به نظر می‌رسد که بهترین کار این است که دستگاه مربوطه را تقویت‌کنیم و با وجود ضعف‌های دانشکده علوم پزشکی چابهار باید تدبیری برای این‌موضوع اندیشیده شود و مسوولین شهرستانی، استانی و کشوری باید در یک تعامل دستگاه مربوطه را تقویت کنند.

آیت الله محامی گفت: در این جلسه گزارشاتی از فعالیت‌ها و طرح‌های آینده ارائه شد که امیدواریم عملیاتی شود و مجموعه کارآمدی خود را نشان دهد و قرار نیست هر با با تغییر مدیرست‌ها سیر پیشرفت منطقه آزاد جابهار به نقطه اول بازگردد چرا که در این صورت عدم‌پیشرفت تکرار می شود و زمان وسرمایه از دست‌می رود.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از بخش های کشور کار به صورت نادرست انجام می‌گیرد بدین معنا که ارکان مختلف از جمله مهندس، طراح و مجری، کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و این یکی از آسیب‌هایی است که با آن مواجه هستیم.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: متاسفانه گاهی وضعیت موجود و نیاز امروز خود را نمی‌سنجیم چه برسد به ۵۰ سال آینده و لازم است تا طراحی جامع، با نگاه به آینده داشته و ریل گذاری درستی برای آینده داشته باشیم.

وی بیان کرد: کار منطقه آزاد عموما فعالیت‌های تجاری و صنعتی است و اگر در عرصه جهاد اقتصادی شما توفیقی کسب کنید پشتوانه فرهنگی و اجتماعی برای نظام اسلامی خواهد بود و در تامین امنیت پایدار در شهرستان و استان تاثیر می‌گذارد.

آیت‌الله محامی با اشاره به میزبانی مردم سیستان و بلوچستان از زوار پاکستانی اربعین حسینی ادامه داد: برای میزبانی از زوار پاکستانی اربعین در استان سنگ بنای درستی قرار دهیم و برای این کار لازم است تا این حرکت مردم محور باشد و هرکس به میزان توان خود در این حرکت مشارکت کند و دستگاه های دولتی نیز به تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز از جمله آب، برق و راه بپردازند.

وی افزود: باید ارتباط بین مردم و زائران را به گونه ای قرار دهیم که هر کس طالب خدمت رسانی است در این امر مشارکت داشته باشد و مستقر کردن زائران در اردوگاه ها از جهات امنیتی خوب است اما از سوی دیگر تمام خدمات رسانی، مدیریت زائران و مسائل امنیتی راحت بوده؛ اما حال و هوای اربعین در شهرها ایحاد نمی‌شود و در کنار آن هزینه های بهداشتی، تامین سرمایش، تامین آب و غذا نیز بر عهده دستگاه‌های متولی خواهد بود.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که برای زائران توقعی ایجاد نشود بلکه از امکانات موجود در اختیار استفاده کنند و اگر در مواقعی امکانات لازم برای آن‌ها فراهم نبود بتوانند از فروشگاه‌ آن را تهیه کنند همانند زائران ایرانی و مردم عراق در زمان راهپیمایی اربعین که فرهنگ ایجاد شده و باعث از بین رفتن توقعات شده و بین زائران و مردم تعامل به گونه ای شکل گرفته که از امکانات موجود استفاده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار