عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دربرنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، مجوز غیر قانونی ساخت و ساز بر بستر رودخانه و زمین‌های ناایمن، جایگاهی ندارد.

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آقای عبدالجلال ایری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی (مخالف وزیر پیشنهادی) و آقای محمد‌مهدی فروردین؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی (موافق وزیر پیشنهادی) در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ کارنامه و برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کرد.

مقدمه: این روز‌ها وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در رفت و آمد هستند برای ارائه برنامه‌های خود و ارزیابی وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی. ما هم به تناسب این اتفاقات در مجلس، در برنامه‌های مختلف به ویژه در گفتگوی ویژه خبری به بررسی برنامه و کارنامه وزرای پیشنهادی می‌پردازیم و نظرات موافق و مخالف را با ارتباط با این برنامه‌ها از زبان نمایندگان موافق و مخالف جویا می‌شویم. امشب نوبت رسیده به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی؛ خانم مهندس فرزانه صادق مالواجرد. دو نماینده موافق و مخالف دعوت کردیم. کمیسیون عمران؛ کمیسیون تخصصی مرتبط با مأموریت وزارت راه و شهرسازی است. 

سؤال: حدوداً نیم ساعت فرصت داریم، اگر موافقید یک ربع اول را تخصیص دهیم به بررسی کارنامه، یک ربع دوم را به برنامه وزیر پیشنهادی؛ سرکار خانم صادق؟ آقای ایری شما به عنوان مخالف این گزینه، امشب در برنامه حضور پیدا کردید، به لحاظ بررسی کارنامه، عملکرد و تجربیاتی که خانم مهندس صادق داشتند، دلیل مخالفت شما چیست؟ 

عبدالجلال ایری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس: اولاً که من تبریک می‌گویم به خانم مالواجرد، خانم فرزانه صادق که مورد انتخاب آقای پزشکیان قرار گرفتند. با توجه به سوابق و تجربیاتی که ما از ایشان داریم و با توجه به بررسی‌هایی که کردیم، ایشان با توجه به سبقه شهرسازی ایشان در دورانی که دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی فعالیت می‌کردند، نوع سیاست‌گذاری را در شهرسازی اجرایی کردند که این سیاست‌گذاری منجر به افزایش قیمت مسکن شد و این سیاست گذاری انقباضی که ساختار‌های توسعه شهری را محدود می‌کند و خطوط محدود‌های قانونی شهر‌ها را در راستای توسعه عمومی مد نظر قرار می‌دهد، سیاستی است که منجر به افزایش قیمت هم زمین و موضوع مسکن می‌شود و من بر اساس این سیاستی که اعمال شده بود و با استفاده از تجربیاتی که ایشان از بافت‌های فرسوده شهری که معاون شهرداری تهران و مجموعه کار کردند و این دو موضوع در کنار این که ما وزارت راه و شهرسازی را با توجه به بدنه بسیار متعددی که در این مجموعه داریم، یعنی چیزی در حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ما مربوط به وزارت راه و شهرسازی است و بیش از ۳۰ مجموعه معاونت‌های مختلف و مجموعه‌هایی که در ارتباط با راه، در ارتباط با مسائل سازمان هواپیمایی، سازمان راهداری، راه‌آهن و مجموعه‌های مختلفی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و از این طرف ما شرح وظایفی که داریم بررسی می‌کنیم، جزو شرح وظایفی است که در کلیت کشور ما تمام ساختار‌های عمرانی و توسعه‌ای را از قبیل سیاست‌گذاری در احداث مسکن از قبیل موضوعاتی که مربوط به حمل و نقل زمینی و حمل و نقل جاده‌ای است. در ارتباط با همه این موارد وقتی می‌آییم بررسی می‌کنیم که نوع تجربیاتی که ایشان دارد در کنار اقداماتی که بایستی به عنوان یک وظیفه وزارتخانه‌ای انجام دهد، با آن وظایف و با آن تجربیاتی که مقایسه می‌کنیم شاید بیش از ۱۰ درصد انطباق نداشته باشد، یعنی بیش از ۹۰ درصد آن ساختار مدیریتی که می‌خواهد به عهده بگیرد، خارج از چارچوب‌های ایشان است. ما شاید در ارتباط با شورای عالی معماری و شهرسازی، که آن هم انتقادمان بر شورای عالی معماری و شهرسازی است در ارتباط با بحث راه‌آهن، هواپیما و بحث‌های ریل و موضوعات حمل و نقل جاده‌ای و بسیاری از موارد و موضوعاتی که ما در دو بخش راه و شهرسازی و موضوع حمل و نقل اگر بخواهیم بحث کنیم، فقط صرفاً در یک بخش کوچک یا می‌توانیم در حد؛ تصورم بیش از ۱۰ درصد است.

سؤال: آن هم مسکنی که شما با آن سیاست‌ها باز مخالفت دارید؟

ایری: بله، چون تجربه نشان داده، در دولت‌های مختلف ما این تجربه را آزمایش کردیم، در دولت‌های پنجم و ششم ما تجربه واگذاری زمین و زیرساخت را داشتیم. در دولت هفتم و هشتم سرمایه و تسهیلات، در دولت نهم و دهم؛ مسکن مهر و در دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه به آن شکل سیاستی نداشتیم. در دولت سیزدهم ما آمدیم سیاست نهضت ملی مسکن در ارتباط با نهضت ملی مسکن، ولی در دولت چهاردهم که ایشان ان‌شاءالله مد نظر است که به عنوان یک گزینه مطرح شده، سیاست خاصی در ارتباط با تأمین مسکن ارائه نداده و یکی از عواملی است که بنده مورد انتقاد قرار می‌دهم.

در کارنامه فرزانه صادق هیچ نقطه خاکستری وجود ندارد

سؤال: آقای فروردین شما دلایل موافقت‌تان با این گزینه چیست؟ به لحاظ بررسی کارنامه و عملکرد؟

محمد‌مهدی فروردین؛ عضو کمیسیون عمران مجلس: در ابتدا باید عرض کنم ما در فضایی قرار است تصمیم بگیریم که خودمان به عنوان نماینده مردم معتقدیم که اگر جایی علامت سؤالی جلوی ما قرار می‌گیرد، می‌گوییم چرا فلان کس بدون تخصص فلان جا قرار گرفته، ابتدا باید بدانیم خانم دکتر صادق از کجا به کجا رسیده؟ ایشان پله‌های ترقی را دقیقاً به صورت علمی و تخصصی طی کردند و به این جا رسیدند، پس ما از بعد تخصص به ایشان نمی‌توانیم خرده بگیریم، یعنی یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی آقای رئیس جمهور؛ خانم دکتر صادق است. ایشان از رئیس اداره شروع کرده، الان معاون وزیر است. در مورد کارنامه‌اش هم کارنامه شفافی دارد. یعنی شما امروز در فضای عمومی جامعه، وقتی صحبت می‌کنی از یک مسئول یا مدیر، علامت سؤالی که می‌گذارند جلوی آن، می‌گویند که فلان جا، فلان تخلف را داشته، اگر امروز خانم دکتر صادق شاید بعضاً بعضی‌ها روی آن بحث دارند، صرفاً به خاطر آن اقتداری بوده که در دوران مسئولیتش داشته، من از این جهت کارنامه ایشان را بسیار درخشان می‌دانم، در موضوعاتی هم که موضوع بحث بوده؛ به طور مثال ایشان را متهم می‌کنند به این که نگاه انقباضی دارد. من تقاضایی دارم از خانم دکتر صادق که شما به طور مثال این زمین را الحاق کنید به فلان شهر، بر اساس قانون این اجازه را نمی‌دهند به ایشان. چرا؟ چون یا اراضی کشاورزی درجه مرغوب است یا آن جا شرایطی وجود دارد که این امکان نیست. این را که ما نمی‌توانیم به عنوان یک کارنامه ناموفق در نظر بگیریم. به نظرم می‌آید امروز ما باید به این قدرت مدیریتی خانم دکتر صادق احترام بگذاریم، در کارنامه ایشان هیچ نقطه خاکستری وجود ندارد، تعارف ندارد، هر جایی که لازم است در مورد مسائل قانونی کوتاه نمی‌آید و به نظرم می‌آید یک مدیر موفقی می‌تواند باشد.

سؤال: چیزی که اشاره کردند که سیاست‌هایی که ایشان اتخاذ کردند منجر به افزایش قیمت مسکن و زمین شد، این را شما قبول ندارید؟

فروردین: اصلاً من موافق این فرمایش همکار عزیزم آقای دکتر ایری نیستم، ما در شرایط تورمی، شرایط کشور را باید همه را یک جا بگذاریم کنار هم، ما در چه مقطعی داریم صحبت می‌کنیم که مسکن قیمتش افزایش پیدا کرده؟ آیا بقیه دستگاه‌ها، بقیه حوزه‌ها کارشان را به خوبی انجام دادند؟ بعد از آن هم خانم دکتر صادق که تصمیم اول و آخر را نمی‌گرفت. آن موقع شخص اول، سیاست‌گذار؛ وزیر بوده و ایشان به عنوان یک کارشناس بوده، کارشناس هم تبعیت می‌کند از قانون بالادستی. در عین حال الان ما در حال حاضر در مورد ایشان می‌خواهیم قضاوت کنیم، همین الان در دو سال مسئولیت ایشان که در دولت سیزدهم؛ دولت شهید رئیسی بوده، ۵۴ هزار هکتار زمین به شهر‌ها الحاق شده؛ ۵۰ هزار هکتار آن در دوره مسئولیت ایشان بوده، چطور می‌توانیم قبول کنیم که ایشان مقاومتی است یا انقباضی است تفکراتش؟

صادق، وزارتخانه را دقیق می‌شناسد

سؤال: یا اشاره می‌کنند که شاید ۱۰ درصد از فعالیت یک دستگاه عریض و طویلی مثل راه و شهرسازی با سابقه و عملکرد ایشان انطباق داشته باشد، بقیه حوزه‌ها مثل حمل‌و‌نقل، ریلی، هوایی و دریایی و اینهایی که زیرمجموعه است خیلی با تجربه ایشان همخوان نیست؟

فروردین: من از نگاه مدیریتی صحبت می‌کنم. یک مدیر قوی وقتی توان این را داشته باشد که از یک دستگاه؛ از وزارتخانه شناخت کافی را داشته باشد، به نظرم می‌تواند آن دستگاه را مدیریت کند. خانم دکتر صادق با توجه به این که شناخت دقیق؛ یعنی با جزئیات وزارتخانه را می‌شناسد، مطمئن باشید کلاه سرش نمی‌رود. امروز اگر صدایی از...، حالا عذر می‌خواهم در مورد همکاران‌مان من اصلاً این جسارت را نمی‌کنم، ولی اگر صدایی بیرون می‌آید که یک عده مخالفت می‌کنند که چرا یک زن می‌خواهد یک وزارتخانه به این عریض و طویلی را مدیریت کند، من معتقدم که می‌دانند که چه کسی می‌خواهد بیاید این‌جا که جلوی گلوگاه‌های فساد را دارد می‌گیرد.

سؤال: آقای ایری شما نگاه تان جنسیتی نیست به این ماجرا که؟ یا این نکته که اشاره کردند جلوگیری از گلوگاه فساد؟

ایری: علیرغم احترامی که برای برادر عزیزمان قائلم، اصلاً من بحثم؛ بحث جنسیتی نیست، اصلاً اعتقادم بر این است که‌ای کاش آقای دکتر پزشکیان به جای یک وزارتخانه پنج وزارتخانه را معرفی می‌کرد و خانم‌ها را هم سهمیه‌شان را می‌برد، اما به والله من نگاهم به این است که ما فردای روز که بایستی به مردم پاسخ دهیم، الان ما پنج میلیون واحد مسکونی کمبود داریم، یعنی پنج میلیون واحد مسکونی؛ سالانه یک میلیون را ایشان باید احداث کند. یک میلیون واحد مسکونی را بخواهد احداث کند، با آن سیاستی که...، ایشان از دی ماه ۹۷ تا ۱۴۰۲ معاون وزیر و دبیر شورای معماری و شهرسازی بوده در برنامه کاری خودشان هم گنجاندند؛ تا ۱۴۰۲. از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ بر خلاف موضوعی که الان در ارتباط با افزایش توسعه شهری؛ ۵۰ هزار هکتاری که اشاره می‌کنند؛ ۵۰ هزار هکتار؛ ۱۸۰ هزار هکتار این موضوع در دوره‌ای بوده که مدیریت ایشان بوده، ۳۰ هزار هکتار در عرض یک سال اضافه شده.

سؤال: شما معتقدید که ایشان توان اجرا و عملیاتی کردن ساخت یک میلیون مسکن در سال را نخواهند داشت؟

ایری: قطعاً.

سؤال: به چه دلیل؟

ایری: نوع سیاستی که ایشان تا کنون از خود نشان داده به عنوان تجربه کاری؛ سیاست انقباضی است. سیاست انقباضی یعنی محدوده‌ها را کنترل کردن و مانع...، سیاست انقباضی یعنی عملاً با نهضت ملی مسکن که در قالب قانون جهش تولید مسکن و در قالب برنامه هفتمی که ما مصوب کردیم و سطح انتظار دسترسی مردم را به هفت سال کاهش دادیم، گفتیم طبق برنامه بایستی یک میلیون واحد مسکونی در هر سال احداث کنیم، مغایرت دارد. اصلاً شدنی نیست.

سؤال: ایشان می‌گویند این سیاست‌ها را ایشان به عنوان یک زیرمجموعه برای آن تکلیف شده و انجام داده است؟

ایری: شما شرح وظایف شورای عالی معماری، شهرسازی را بزنید، وظیفه اصلی شورای عالی معماری و شهرسازی؛ تعیین سیاست‌های توسعه شهری است. توسعه شهری مستقیماً اثر می‌گذارد در قیمت مسکن. توسعه مسکن هم مستقیماً اثر می‌گذارد در قیمت واحد‌های مسکونی. این عوامل در کنار هم وقتی قرار می‌گیرد، من به لحاظ فنی این موضوع را تشریح می‌کنم. بیست سال است من مشاور طرح‌های جامع شهری هستم و طرح‌های شهری را به عهده دارم. این موضوعاتی ایشان در قالب برنامه‌هایشان آورده نگاه کنید 

سؤال: به برنامه می‌رسیم، پس تا این جا شما معتقد هستید؛ یعنی آقای آیری معتقدند که ایشان به لحاظ توان و به لحاظ سابقه و اصلاً آن نگاه انقباضی که در سیاست گذاری‌ها دارند نمی‌توانند اصلاً فرض تعهد ساخت یک میلیون مسکن در سال را داشته باشند؟

فروردین: من اتفاقاً عکس این ایده را دارم. دلیل دارم؛ ببینید چه کسانی معترض هستند به این موضوع؟ من با ارتباطاتی که شاید با افراد تصمیم ساز داشتم، به طور مثال اطلاع رسانی کردند به صورت رانتی که فلان جا قرار است یک آزادراه رد شود، یا یک ریل رد شود. طرف رفته یک قطعه زمینی را خریداری کرده، به امیدی که آینده این‌جا ارزش افزود بیاورد. می‌خواهد بیاید این زمینی که به لحاظ محیط زیستی، به لحاظ منابع طبیعی و فرونشست زمین، شرایط ساخت مسکن را ندارد، اصرار دارد که این الحاق شود به شهر.

سؤال: یعنی تمام این مواردی که اشاره می‌کنند آقای ایری، تقریباً در همین مایه‌هاست؟

فروردین: قطعاً بخشی این مشکلات بوده، نمی‌گویم تمام، قطعاً بخشی از آن خواسته‌هایی بوده که معمول نبوده یا رانت در آن بوده که اصرار بر این داشتند که شما این زمین را الحاق کنید به شهر، ایشان زیر بار نرفته. من به نظرم باید برویم دنبال یک چنین مدیرانی، به آنها حتی پاداش بدهیم که شما این جا اگر انقباضی عمل کردی، از بیت‌المال، محیط زیست و منابع طبیعی مراقبت کردی. ما نباید این را به عنوان یک کارنامه منفی در نظر بگیریم. این نقطه قوت یک مدیر است به نظر من.

سؤال: یک دقیقه اگر پاسخی به این نکته دارید؟

ایری: فسادستیزی؛ اصل است بایستی مدیر فسادستیز باشد، ولی استفاده و سوء استفاده از فساد‌ستیز بودن، به لحاظ ضعف‌های مدیریتی به نظرم جالب نیست. ما مقررات و ضوابطی را داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که اعمال سیاست‌ها و این مقررات خود به خود مانع توصعه است و، چون این مدیریت، ضوابط و مقررات را می‌خواهیم اعمال کنیم، این را مبنا قرار می‌دهیم که، چون فسادستیز است.

سؤال: این نکته که آقای فروردین می‌گویند؛ چند درصد این سیاست‌های انقباضی است که اشاره می‌کنند، فکر می‌کنید؟

ایری: مثال بزنم؛ ما شهر‌هایی را الان داریم که اصلاً من در استان گلستان؛ مردم شهر‌های کردکوی، بندر گز، سیمین شهر و حتی شهر‌هایی در کنار؛ به شهادت می‌طلبم، خودشان بیایند قضاوت کنند. ما افرادی را داریم که بر حسب محدوده‌های قانونی که طرح جامع تهیه شده بود، طرف رفته پروانه ساختمانی را گرفته و بعد از اینکه پروانه ساختمانی از شهرداری گرفته بنا به لحاظ شدن این سیاست غلط شهرسازی، کسی که پروانه ساختمانی داشته الان خارج از محدوده قانونی لحاظ شده.

سوال:، چون سابقه خانوم دکتر صادق در حوزه مسکن بوده الان یک مقدار بحث متمرکز روی مسکن است تلاش می‌کنیم در حوزه بررسی برنامه دیگر شئون مختلف وزارت راه و شهرسازی بهش بپردازیم الان آقای ایری اشاره می‌کنند که این نکته که شما می‌فرمایید خیلی شمولیتش گسترده نیست که بگوییم اکثر این سیاست‌های انقباضی دلیل مخالفتش بعضی‌ها این است که مثلا با فساد مبارزه بکنند.

فروردین: من به جرعت می‌توانم بگویم بالای هشتاد درصدش همین است دلیل دارم شما برنامه و کارنامه خانم دکتر صادق را کمیسیون اصل نود بررسی کردم می‌توانید الان بیاورید روی خط رئیس کمیسیون اصل نود را بیاورید روی خط برنامه تان که آقای دکتر پژمان فر ایشان را به عنوان یک مدیر دست پاک، توانمند در اجرای وظایف قانونی‌اش تشویق کرده در کمیسیون اصل نود. این دیگر شاهد عینی هست. من بر اساس مشاهدات و بر اساس مستندات صحبت می‌کنم وگرنه من یک نماینده کمیسیونی هستم. الان همکاران از نظر تخصص بعضاً خیلی هایشان از ما هم بالاترند ولی من به لحاظ شاخص‌های مدیریتی می‌گویم امروز ما اگر اعتقاد داریم که افراد توانمند را در عرصه مدیریت باید بیاوریم به کار بگیریم که آن شاخص‌های مدیریتی را داشته باشد خانم دکتر یکی از همان افرادی است که ما دنبالش می‌گردیم.

سؤال: حوزه برنامه چطور آقای ایری دلایل مخالفت شما با خانم صادق چی هست؟

ایری: ببینید در ارتباط با برنامه من موارد متعددی را خدمتتان می‌توانم مثال بزنم که در این موضوعات هیچ‌گونه برنامه‌ای ارائه نشده، در ارتباط با بحث شهرسازی همان‌طوری که خدمتتان عرض کردم سیاست انقباضی را، اما استنباط می‌کنیم از تجربیات و الا هیچ گونه سیاستی در ارتباط با شهرسازی ایشان در برنامه هایشان ارائه نکردند که می‌توانید نگاه کنید در مورد بحث یک میلیون واحد مسکونی که می‌خواهد بسازد برنامه‌ای ندارد من مورد‌های مختلفی را خدمتتان اشاره می‌کنم تیتروار با توجه به کمبود وقت.
بخش خصوصی یکی از سرمایه‌های تولید مسکن است سرمایه‌هایی است که در تمام زیر ساخت‌های عمرانی ما نقش اساسی دارد در حمل و نقل هوایی در حمل و نقل ریلی در بنادر در تمامی زمینه‌ها و ولی در ارتباط با بخش خصوصی که به چه شکلی با توجه به محدودیت منابع با توجه به این که تحریم هستیم به چه شکلی می‌خواست از این موضوعات استفاده بکند همان‌طوری هم که خدمتتان عرض کردم تقابل نهضت ملی مسکن را در مغایرت با بحث شهرسازی انقباضی به چه شکلی بخواهد حل بکند، به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشور ما، موضوع حمل و نقل یکی از تأکیدات و موضوعات بسیار مهمی است.

برنامه‌ای در ارتباط با حوزه حمل‌ونقل ارائه نشده است

سؤال: در این حوزه هم معتقدید که برای برنامه‌ای نداشتند؟

ایری: برنامه‌ای ارائه نشده شما به لحاظ برنامه‌ها نگاه کنید هیچ گونه برنامه‌ای در ارتباط با حوزه حمل‌ونقل ارائه نشده است.

سوال:شما الان گفتید در حوزه شهرسازی در حوزه مسکن در حوزه حمل ونقل پس برنامه‌ای که دارند در چه حوزه‌ای است؟

ایری: ببینید اینها برنامه‌های کلی است شیوه اگه حالا آقای دکتر خدمتتان ارائه خواهند کرد ما چیزی در حدود دویست و سی هزار کیلومتر راه اصلی و راه‌های اصلی و فرعی داریم که از این راه‌ها سی هزارتایش شریانی است ما چیزی در حدود بیست هزار تلفات جاده‌ای داریم یعنی شصت هزار گاهی ما قطع نخاع داریم اینها مواردی هست که بایستی به برنامه اجرایی بهش داده بشود منابع تأمین بهش پرداخته شود ما چیزی در حدود هزار و چهارصد همت بایستی پرداخت می‌شد تسهیلات ولی عملاً در سال قبل چیزی در حدود صد و هشتاد همت پرداخت شد و این یکی از نقاط ضعف اجرایی شدن برنامه‌هایی است که ما در عالم برنامه تأمین مسکن داریم اشاره می‌کنیم در مورد ترانزیت در برنامه هفتم چهل میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم بایستی ما بهش برسیم هیچ گونه برنامه اجرایی عملیاتی ارائه نشده ما ناوگان حمل و نقل هوایی مان کاملاً فرسوده است ناوگان ریلی مان کاملاً فرسوده است، سرعت ریلی ما چیزی حدود دوازده کیلومتر در ساعت است این دوازده کیلومتر چه قدر می‌خواهد افزایش پیدا بکند یا موضوعی که ما به لحاظ تأمین لوکوموتیو‌ها در برنامه هفتم مصوب کردیم پانصد و پنجاه هزار دستگاه لوکوموتیو نیاز داریم از کجا می‌خواهند تأمین بکنند.

سؤال: اینها شاخص‌هایی که در برنامه هفتم آمده؟

ایری: دقیقا در برنامه هفتم تمام اینها تأکید شده و آمده بحث اقتصاد دریا محور، برنامه اجرایی، من این موارد را اشاره می‌کنم تیتروار هم هستش سریع‌تر برسم به آن موضوعات و یا در ارتباط با بحث شمال به جنوب ما ظرفیت بسیار خوبی در شمال کشورمان داریم، روسیه کشور‌های CIS هیچکدام از اینها در ارتباط با اینکه ما چابهار حتی بخواهند ارتباطی بگیرند ما برنامه اجرایی و عملیاتی از ایشان ندیدیم و نهایتاً هم خدمتتان عرض کنم در ارتباط با باری که ۹ درصد از بار ریلی را به سی درصد برسانیم به چه شکلی؟ با کدام منبع با کدام پول با کدام برنامه‌های اجرایی و عملیاتی که در این برنامه که ایشان ارائه کرده من هیچ چنین برنامه‌ای ندیدم و به همین خاطر اعتقادم بر این است که ایشان توان اجرای موضوعاتی که ما مطالبه مسائل عمرانی مان هست را نگران هستم که نتواند اجرا کند.

سؤال: آقای فروردین در حوزه برنامه شما دلایل موافقت شما؟ آقای ایری گفتند که خیلی برنامه مشخصی در حوزه‌های مختلفی ندیدند؟

فروردین: اتفاقاً من می‌خواهم از فرمایشات خود آقای دکتر ایری نظر مخالف شان را برگردانم به موافق ایشان کنم یعنی محکوم کنم این گفته را ببینید بیست هزار تا کشته خود آقای دکتر ایری می‌فرمایید که ما تو جاده هایمان داریم مگر خانم دکتر صادق وزیر راه بودند که بیست هزار کشته داریم ما؟ خوب ما حالا می‌خواهیم این مسیر غلطی که رفتیم درستش کنیم بدهیم دست کسی که می‌تواند درست کند تا الان که درست نشده و بیست هزار کشته داریم بدهیم یک خانم سال‌ها دست آقایان بوده بدهیم دست یک خانم شاید درست کرد، این یک بحث است بعد اینکه ما بخوایم شفاهی یک انتظاری داشته باشیم از یک وزیر ببینید امروز اگر وزارت اقتصاد نیاید پایین کار، وزارت نفت نیاید پای کار، وزارت صمت نیاید پای کار همین راه‌هایی هم که ساخته شده که الان پانزده هزار کیلومتر ما راه‌آهن داریم دو هزار و پانصد کیلومتر آزادراه، بیست هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی سی هزار کیلومتر، راه روستایی هم بیست و پنج هزار کیلومتر می‌خواهم بگویم چه کسی استفاده می‌کند از این راه‌ها که تخریب می‌شود جز این است که زیرمجموعه‌های وزارت صمت وزارت نفت ماشین‌های حامل سوخت، انرژی این راه‌ها را تخریب می‌کنند بعد وزارت راه که یک وزارت پول‌داری نیست که عوارضی شاید دو تا سه تا استان ما هستند که عوارضی دریافت می‌کنند این می‌تواند نگهداری کند راه‌های ما را خوب پس ما باید بیاییم یک مدل مالی درستی تعریف کنیم برای این نگهداری راه هایمان و هم توسعه راه و راه‌آهن و فضای حمل و نقلی کشورمان من معتقدم این یک اراده می‌خواهد یک مدیر با عرضه می‌خواهد که بیاید تمام معاونت‌هایش را مکلف کند از بعد نظارت، کار جهادی پاک دستی که جلوگیری از رانت، به کار نگرفتن نیرو‌های غیر متخصص کند ما اگر امروز این آماری که آقای دکتر ایری‌ای کاش نمی‌دانند شاید یکی نمی‌دانست که ما بیست هزار تا کشته جاده‌ای داریم و از این جهت اگر ما امروز ادعا می‌کنیم پس آنهایی که تا اینجا کشور را به این نقطه رساندند هیچکدومشان به درد این کار مدیریت نمیخورند بگذارند کنار جدید بیاورند الان جدید دارد می‌آورد آقای رئیس‌جمهور ما ممنونش هستیم که یک خانمی را که قدرت مدیریت داشت اعتماد کرده بهش مطمئن باشید مجلس هم همکاران ما نمایندگان اعتماد می‌کنند آقای دکتر ایری هم این صحبت‌هایی که می‌کند شاید من باب فقط این هست که یادآوری کند گذشتگان انجام ندادند خانم دکتر این را انجام خواهد داد.

سؤال: این شاخص‌هایی که برشمردند که برنامه‌ای راجع بهش وجود ندارد را شما قبول ندارید؟

فروردین: برنامه اجرایی، ما سند بالادستی داریم، برنامه هفتم داریم و برنامه‌هایی که سیاست‌های خود وزارتخانه هست ایشان به عنوان مجری می‌تواند مگر که یک مورد خاصی باشد که بتواند این سیاست را تغییر بدهد.

سؤال: مثلاً اشاره کردند که حمل و نقل ریلی تکلیف برنامه این است برنامه اجرایی وزیر مثلا برای رسیدن به آن شاخص چیه آن برنامه را ایشان اشاره می‌کند؟

فروردین: یکی از شاخص‌ها این است که ما منابع مالی را بتوانیم تامین کنیم منابع مالی مدل‌های مختلفی دارد از تهاتر نفت می‌تواند باشد از مولدسازی می‌تواند باشد همه باید دست به دست هم بدهیم بتوانیم منابع را تأمین کنیم وگرنه نه تنها یک وزیر صد تا وزیر هم بگذار روی وزارت خانه و رهایش کنی امکان ندارد که بتواند موفق بشود.

سؤال: برای اینکه یک مقدار بحث مان هم فرم گفتگو شکل گفتگو به خودش بگیرد در خلال صحبت اگر هر جا نیاز به پاسخ بود همان جا دیگر منتظر اختصاص وقت نباشیم آقای ایری جمع بندی شما؟

ایری: با حضور خود ایشان در کمیسیون عمران وزیر اقتصاد را دعوت کردیم، وزیر اقتصاد صراحتاً اذعان می‌کند که حتی ما توان پرداخت سیصد هزار وام ازدواج را نداریم و به نوعی تلویحاً پرداخت تسهیلات مسکن مورد قبولش نیست. اولویت اول وزیر اقتصاد کنترل تورم است و وقتی با این سمت و سو وارد می‌شود قطعش موارد تأمین مالی که اشاره کردم از طرف وزیر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قابل قبول نیست موضوعی هم که با تهاتر اشاره کردند موضوعی هستش که ببینید دولت شهید رئیسی دو تا وزیر راه و شهرسازی عوض کرد مرحوم رستم قاسمی یکی از وزرایی بود که کارش تهاتر نفت بود ایشان در این موضوع موفق نبود خوب وقتی یک فردی با این سن و سابقه در مورد با تهاتر نفت موفق نبوده پس اعمال و اجرایی شدن موضوع تهاتر به هیچ عنوان قابلیت دفاع ندارد و شدنی نیست.

سؤال: قبول دارید آقای فروردین نکته‌ای اگر دارید همین‌جا بفرمایید؟

فروردین: قبول دارم ولی خوب ببخشید آقای دکتر ایری وزیر، می‌خواهد از کجا بیاورد جز این سه راه بیشتر نداریم ما یا تهاتر نفت داریم و یا مولد سازی داریم و یاما باید تو مجلس لایحه دولت بتوانیم پول بگذاریم امکان ندارد که ما بخواهیم از راه دیگر پول در بیاریم یا برویم واگذار کنیم به بخش خصوصی هم کنسرسیوم‌هایی را بیاوریم بعد بازگشت سرمایه را برایشان تعریف کنیم مشوق‌هایی برایشان بگذاریم بتوانند این کار را انجام بدهند؟

ایری: ببینید در ارتباط با بحثی که آقای فروردین اشاره می‌کنند ما هم قبول داریم یکی از این روش‌هاست ولی کدام روش از کجا شروع کنیم به کجا برسیم از چه منابعی شروع کنیم ریلی را به چه شکلی برخورد بکنیم جاده‌ای را به چه شکلی هوایی را به چه شکلی، موضوعات بنادر ما، همه اینها مواردی است که کلیت کار است من که نمی‌توانم الان به عنوان یک وزیری که دفاع می‌خواهم بکنم از برنامه‌هایم بگویم آقا من از تهاتر نفت این میزان، ببینید منابع، منابع کمی نیست.

فروردین: قرارداد بریکس پس برای چی بوده رو هوا بوده اگر بسته شده؟ ما عضو شانگهای هستیم برای چی هست؟

ایری: ما قرارداد‌های جهانی که داریم قرارداد‌های بین‌المللی که داریم در ارتباط با من که می‌خواهم وزیر بشوم می‌خواهم آقا این جاده را احداث بکنم پول می‌خواهد مدیریت عمرانی کشور پول می‌خواهد.

فروردین: پول هست آقای دکتر پول هست متاسفانه این پول، این قدر این کیسه‌ها سوراخ پیدا کرده که معلوم نیست کجا هزینه می‌شود اتفاقاً خانم دکتر متخصص این کار است که جلوی این پول‌هایی که دارد هدر میرود می‌گیرد و من شک ندارم که این مسیر را درست می‌کند.

ایری: ما که از خدایمان است اصلا هیچ موقع مدیری را که دولت جمهوری اسلامی ایران نظام مقدس ما هیچ موقع جای مدیر فاسد نیست قطعاً مدیر بایستی فساد ستیز باشد اگر مدیر فسادستیزی نباشد که اصلا مورد تأیید و مورد تأیید دستگاه‌های امنیتی نظارتی نخواهد بود این وظیفه اولیه و ذاتی هر مدیر است ولی اینکه ما بگوییم، چون مدیر فساد ستیز است، چون مدیر در مقابل موضوعاتی قرار گرفته است که بدون پول، بدون برنامه، بدون جهت‌گیری می‌تواند ایران اسلامی ما را بسازد من بعید می‌دانم.

فروردین: خوب پولش را سازمان برنامه باید تامین کند، ایشان به عنوان مجری است و اگر یک جایی آمد گفت که من اجرا نمی‌کنم قانون مجلس را تا بگوییم که شما خلاف می‌کنی حق نداری پس رأی نمی‌دهیم وقتی ایشان آمده در کمیسیون پرزنت کرده برنامه‌اش را صحبت کرده می‌گوید من پایبند هستم به برنامه‌های هم پنج ساله هفتم هم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر اساس آن هد دولت که رئیس‌جمهور هستش من دنبال می‌کنم ما نمی‌توانیم از خودمان برنامه جدید بدهیم به ایشان بگوییم خوب حالا شما اجازه بده، ما قانون داریم ما قانون نوشتیم جهش ملی مسکن ما قانونش را نوشتیم ما مالیات برخی خانه‌های خالی را قانونش را نوشتیم یک مدیر می‌خواهد شهامت داشته باشد اینها را اجرا کند قوانین موجود قوانین خوبی هم هست باید مجری خوبی باشد که من معتقد هستم ایشان یک مجری توانمند است.

ایری: ما در ارتباط با بحثی که الان حضرت‌عالی اشاره می‌کنید من چند تا سؤال کردم تمام این سؤالات به لحاظ برنامه‌ای و اجرایی پاسخ داده نشده.
ما کلی گویی که نمی‌توانیم برای مردم. ملت الان می‌خواهند مسکن می‌خواهند، خانه می‌خواهند حداقل ما ۱۶۶ میلیون کیلومتر مربع کل عرصه ماست از این ۱۶۶ میلیون کیلومتر مربع ما در یک میلیون کیلومتر مربع داریم زندگی می‌کنیم فقط یک میلیون حالا حساب بکن یک روستایی وقتی می‌خواهد در یک بیقوله‌ای در یک روستایی خانه‌ای را بسازد صرفا به این سیاست نمی‌تواند.

فروردین: اتفاقا خانم دکتر اصرار بر این دارد که.

ایری: ما در عمل ندیدیم؟

فروردین: هنوز که ایشان وزیر نشده؟ بگذارید وزیر بشود اگر نتوانست، چهار ماه پنج ماه گذشت بعد استیضاحش کنیدولی الان وقتی می‌گوید من میتوانم این کار را انجام دهم من سیاستم این است که بتوانم به روستا اهمیت میدهم، به عشایر اهمیت می‌دهم، راه‌های عشایری را درست می‌کنم اعتبار می‌گذارم برایش، راه روستایی درست می‌کنم، مهاجرت معکوس شکل می‌دهم خوب ببخشید اینها برنامه‌ای است که از خودش دارد می‌گوید یعنی ایده‌هایی که خودش دارد می‌دهد و سند هم برنامه هفتم هستش که باید اجرا کند من فقط بر اساس یک آماری بگویم ما هر جا که اعتماد کنیم به افرادی که برنامه‌ریزی هستند ما معتقدیم زنان در برنامه‌ریزی بسیار مهارت دارند و ضرر نمی‌کند کشور، من دیروز رفتم استقبال تیم تکواندو که از المپیک می‌آمدند از چهار ورزشکاری که هستند دو تا دختر هستند دو تا آقا هستند خوب در آن شرایط حساس المپیک وقتی اعتماد کرده آقای ساعی به این ورزش‌کار این افتخار را می‌آورد ما یک وزارتخانه را می‌خواهیم. این همه وزارتخانه هست این همه سال هم مسئولیت می‌دادند به یک زن می‌خواهند بدهند که سابقه درخشانی دارد کارنامه موفقی دارد الان ما نگران چی هستیم ما هیچ نگرانی نداریم اتفاقاً تشکر می‌کنم از آقای رئیس‌جمهور مجلس هم حمایت می‌کند، چون بر اساس گزارشات و بر اساس آن ارائه‌ای که داشت من دیدم چه قدر توانمندی دارد یعنی بدون اینکه بخواهند. ما در همین دولت قبل، عمران وزیر قبلی چه تخصصی داشتند چه تخصصی داشت چه چیزی را درست کرد بگوییم ایشان متخصص است الان مقبولیت دارد در خود وزارت خانه ما بدهیم دست یک غیر متخصص بعد بگوییم شما بیا درست کن، الان درست شد؟

ایری: خوب درست نشد الان می‌خواهیم به نقطه‌ای برسیم اگر ببینید انتخاب است ما نماینده ملتیم مرجعی هستیم که کلیت کشور را به لحاظ عمرانی می‌خواهیم تصمیم بگیریم ما مرجعی هستیم که این وزارت خانه حدود ۹ تا فکر کنم ۹ کارگروه بین‌المللی دارد ۹ کارگروه بین‌المللی که وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی بایستی درش شرکت بکند با کدام تجربه دیپلماسی، دیپلماسی جهانی کدام تجربه جهانی را دارد که بخواهد در این ۹ کارگروه که ما عضو هستیم و در همه اینها شاخص‌هایی را داریم.

فروردین: اتفاقا ایشان نگاه کنید سوابقش نشان می‌دهد که در تمام کمیسیون‌هایی که عضو بوده عضو فعال بوده و آنجا اثرگذار بوده در تمام کمیسیون ها.

ایری: بین المللی دارم می‌گویم؟

فروردین: ما در داخل یک حرف برای گفتن داشته باشیم که بتوایم حرف بین الملل بزنیم ما اگر یک غیرمتخصص را بگذاریم بعد انتظار بین‌المللی داشته باشیم.

ایری: ما بگوییم، چون ایشان یک خانوم است ما تجربه بکنیم تا الان آقایان هیچ کاری نکردند بگذار برای خانوم‌ها، تفاوت در جنسیت نه برای ما مسکن خواهد بود نه برای ما راه خواهد بود نه برای ما هواپیما خواهد بود نه برای ما لوکوموتیو خواهد بود تمام موضوعاتی که الان داریم می‌رویم به بدترین شرایط به قهقرا خواهیم رفت شما آقای دکتر بذرپاش و آقای رستم قاسمی یا آقای اسلامی را دارید قیاس می‌کنید با مدیری که صرفاً خانوم هست ما احترام می‌گذاریم ایشان بزرگ‌ترین تجربه کاری‌اش در وزارت راه و شهر سازی بنده هم احترام می‌گذارم هم به خانواده و در واقع دختر شهید بودن بالای سر ما هستند تمام خانواده‌های شهید خانواده‌های شهدا ولی این که ما صرفاً به خاطر اینکه در واقع خانم هست بخواهیم این مسئولیت بزرگ ملی و عمرانی کشور را بهش بسپاریم به نظر من واقعاً جای تامل داریم.

فروردین: ما صرفاً به خاطر خانم بودنش موافق ایشان نیستیم به خاطر این که ایشان یک مدیر لایق و توانمند است آن بحث خانم بودن و یا آقا بودنش در مرحله بعد هست بله من اعتقاد دارم... که شما آماری که خود شما دارید می‌دهید بیست هزار کشته داشتیم با همین وزرایی که اسم بردید درست است الان ما می‌خواهیم این را کمش کنیم آمار کشته هایمان را کم کنیم ایشان به خاطر دقتی که دارد، برنامه‌ریزی که دارد و توانمندی که دارد تعارفاتی که با پیمانکاران ندارد بروید ببینید آقای خسروی علت این کشتار‌ها چیه علت اینکه نقاط حادثه‌خیز ما اصلاح نمی‌شود چی است؟ بروید ببینید مناقصاتی که برگزار شد چرا رانت‌هایی داخلش بوده الان نگران این هستند که خانم دکتر می‌خواهد بیاید جلوی رانت‌ها را بگیرد چه نگرانی دارد ایشان درست می‌کند ایشان بازوی مشورتی اش کمیسیون عمران خواهد بود.

ایری: اگر اینجوری بود که تمامی وزرای قبلی فاسد بودند این کسی که می‌خواهد بیاید آدم ..

فروردین: به نظر آقای دکتر وقتی تخصص در کار باشد تخصص به تخصص احترام می‌گذارد می‌رود از بدنه وزارتخانه کارشناس می‌آورد، مدیر کل می‌آورد معاون وزیر می‌آورد، نمی‌رود براساس توصیه و سفارش نیروی بیاورد و بکند در وزارتخانه بعدش هم دودش در چشم مردم برود بیست هزار تا کشته در سال داشته باشیم این می‌شود مشکلات.
ایری: من مثال بزنم خدمت شما، شهر همدان در مرکزی‌ترین نقطه ماست دیگر این به لحاظ سیاست توسعه‌ای که ایشان مدنظرش بود الان ما تعداد و حداقل آمارش بیست هزار فکر کنم متقاضی دارد ولی این متقاضی‌ها بایستی صاحب خانه بشوند یا نه مثال می‌زنم در نقطه مرکزی نمی‌گویم شمال که یک موقع مثلاً بحث الحاق محدوده‌ها و توسعه‌های افقی.

فروردین: فرو نشست دارد آنجا.

ایری: فرونشست مبنی بر برداشت آب‌های زیر؛ و ربطی به مسائل عمرانی ندارد شما آب زیرزمینی بیشتر برداشت می‌کنید فرونشست دارد اتفاقاً بحث فرو نشست با بحث فرو نشست این خانم می‌خواهد چه کار بکند بیست سال تا پنجاه سانت کشور ما در معرض فرونشست در استان‌های مختلف استان گلستان رتبه پنجم استان‌های مرکزی ما بالاترین رتبه خودشان ایشان میخواهد چی کار بکند.

فروردین: ایشان می‌گوید من مجوز نمی‌دهم در بستر رودخانه بروید خانه بسازید ایشان می‌گوید من جایی که احساس می‌کنم چسبیده به کوه است نمی‌توانم مجوز دهم، این حرف درستی است یا غلطی است؟ ایشان می‌گوید من یک نسخه مشترک نمی‌توانم برای کل کشور بپیچم، می‌گوید من یک جا می‌توانم توسعه را عمودی مجوز دهم، یک جا می‌توانم توسعه را افقی مجوز دهم.

ایری: مشاورین ذیصلاح شهرسازی و توسعه برای چه انتخاب می‌شود؟ ایشان نباید بگوید، آن مشاور است که می‌گوید، ایشان باید سیاست گذاری کند، این سیاست گذاری که ایشان کرد ما را به این نقطه رسانده است. من بحثم سر این است. من سیاست‌گذاری انقباضی را آفتی می‌دانم. باور کنید اگر با همین روشی که وزیر اقتصاد به ما گفت، وزیر راه و شهرسازی به ما گفت، مردم عزیز قطعاً بدانید ما نه تنها یک میلیون واحد مسکونی در سال نخواهیم ساخت، چون توان این کار را نداریم. وقتی منابع مالی را از آن می‌گیریم، وقتی زمین را از آن می‌گیریم، وقتی توان اجرایی بستر کار را از او می‌گیریم، چه کسی می‌خواهد مسکن بسازد؟ به چه شکلی می‌خواهد مسکن بسازد ایشان؟

فروردین: من معتقدم ایشان، چون تمام پله‌های ترقی را؛ سلسله مراتب را طی کرده به این جا رسیده، اول کلاه سرش نمی‌رود، کارشناس یا مشاور بیاید کلاه سرش بگذارد. خودش هم کارشناس است، هم می‌تواند نظارت کند روی تصمیمات مشاور و به همین دلیل است که ما امروز شاهد اتفاقاتی هستیم که بعضاً باید کشور تاوان دهد در بسیاری از موضوعات. پس ما اگر کار را به کاردان و کارشناس بسپاریم، جلوی خیلی از خسارت‌ها را می‌گیریم و معتقدم که ایشان این کاره است.
ایری: من اعتقادم بر این است که آقای دکتر پزشکیان را معرفی کرده، ولی روش‌های کارش را بیاید ما فردا کمیسیون عمران جلسه دارد.

سؤال: قبل از این هم با ایشان جلسه داشتید؟

ایری: بله، دو جلسه داشتیم، جمع بندی نشد.

سؤال: رأی‌گیری هم داشتید؟

ایری: نه فردا رأی گیری است. فردا جمع بندی داریم، بنده هم از خدایم است که وزیر هر چه زودتر معرفی شود، ولی بر مبنای یک سری شاخص‌هایی که ما اعتقادمان بر این است که بایستی پاسخگو باشیم، چون به مردم پاسخگو باید باشیم.

سؤال: فضای کمیسیون‌تان چیست؟ موافق است یا مخالف است؟

ایری: این فردا مشخص می‌شود.

فروردین: فضای کمیسیون خودمان را نمی‌توانم بگویم، اولاً من به نمایندگی از خیلی از همکاران که خودم رو در رو با آنها صحبت کردم، قدردان این تصمیم آقای رئیس جمهور هستند؛ بابت معرفی کابینه، همه الحق و الانصاف در وعده‌ای که آقای رئیس جمهور داد، این وعده‌اش را عملی کرد که متخصصین را به کار بگیرد، فراجناحی عمل کند. فضای مجلس مثبت است. روی ۹۵ تا می‌توانم به جرعت بگویم ۹۸ درصد وزرا؛ فضا مثبت است. دلیل دارم، چون رئیس جمهور به وعده‌اش عمل کرده، حالا موردی هم شاید یک جزئیات را بعضی‌ها اشکالاتی بگیرند، آن طبیعی است. ولی فضا، فضای مثبتی است، چرا؟ چون ما خودمان خواستیم که افرادی را بیاوریم به کار بگیریم که واقعاً احترام بگذاریم به تخصص، به نظر کارشناسان احترام بگذاریم، الان هم ایشان اتفاقاً یکی از مرتبط‌ترین و متخصص‌ترین و کارشناس‌ترین وزرایی که از بین اینها اگر قرار باشد نمره ۱۰۰ بدهیم، ۹۹ باید بدهیم به او؛ ایشان است. کمیسیون هم هر مرحله که رفتیم جلوتر، نظارت کاملاً رو به مثبت بود، اگر هم کسی نظری نداشت، الان دارد مثبت می‌شود، آقای دکتر هم سخنگو هستند.

سؤال: فقط آقای ایری ماندند فکر کنم؟

فروردین: ان‌شاءالله فردا در پایان جلسه کمیسیون به عنوان سخنگو؛ نظر خود را قطعاً خواهند داد.

ایری: ما نمایندگان مردم هستیم، با بحث‌های هیجانی به جایی نمی‌رسیم، به والله مملکت دارد یک مسیری می‌رود که اگر الان مورد توجه قرار نگیرد این موضوعات عمرانی، با یک چالش بسیار عجیب در تمام زمینه‌ها مواجه خواهیم بود. در تمام موضوعاتی که من دقیقاً به شما مثال بزنم که موضوعات مختلف را از کجا داریم به چه سمتی می‌رویم؟ آیا اینها با بحث‌هایی که مدیر فسادستیز است، با این که ما در طول این مدت مدیر زن نداشتیم؛ کامل حل است؟

فروردین: مدیر نباید فاسدستیز باشد؟

ایری: باید باشد.

فروردین: باید فاسد باشد؟

ایری: من درخواستم این است که برای آقای دکتر پزشکیان ما احترام قائلیم، از جایگاه ریاست محترم جمهور، ولی بیاید پاسخ این سؤال‌ها را بدهد، مگر من سؤال‌هایی که می‌کنم، سؤال‌های غیرفنی و غیرتخصصی است؟ این سؤال‌ها را بیاید پاسخ دهد. ما هم اگر این سؤآل‌ها را پاسخ دهد، قطعاً ما هم فردا شاید اصلاً با ایشان همراه شدیم و این موضوعات، موضوعاتی هستند که مهم است، مملکت دارند نگاه می‌کنند، به من و تو دارند نگاه می‌کنند، من و تو می‌خواهیم برای ۹۰ میلیون نفر تصویب می‌کنیم. این موضوع ترانزیت سالانه ۴۰ میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم به چه شکلی می‌خواهد اجرا شود؟ بحث ناوگان‌های فرسوده، سرعت بار ریلی ما از ۱۲ کیلومتر به چه شکلی می‌خواهد افزایش دهد؟ موضوع ۵۵۰ هزار دستگاه لوکوموتیو بر چه مبنایی می‌خواهد بگیرد، یا موضوع ۱۱۰ هزار کشنده‌ای یا برنامه‌هایی که در ارتباط با سازمان هواپیمایی، موضوع اقتصاد دریامحور، اتصال شمال به جنوب، ظرفیت‌هایی که ما در شمال داریم، یا موضوع افزایش حجم باری که از ۹ درصد، تمام اینها تکلیف قانونی ایشان و تکلیف قانونی برنامه‌ای ایشان است. ما در قانون جهش تولید مسکن، یک میلیون واحد مسکونی را گفتیم ما در طول سال باید تولید کنیم، نه این که بسازد، تولید کنیم. این تولید با چه مبنایی، با چه روشی؟ صرف این که من فسادستیزم، آقا من هم فسادستیزم، کدام، چه کسی می‌تواند؛ مدیری بگوید که من فساد...، همه مدیران ما فسادستیز هستند و این مدیر فسادستیز بودن؛ شرط اولیه است ولی به لحاظ مدیریت در وزارت راه و شهرسازی، شرط کافی نیست. شرط علم، شرط عقل، شرط توانمندی و شرط فنی لازم است.

فروردین: بحث فسادستیزی است، یک آمار بگیرید علت این که دادستان محترم یا رئیس قوه قضائیه بعضاً گزارشاتی می‌دهند که فلان استان یا فلان نقطه این تعداد مسکونی یا باغ شهری تخریب شد، جز فساد در آن بوده؟ می‌گویند صرف فسادستیزی؛ مسأله نیست. اشکال ندارد، ما هم همین...، ایشان هم فسادستیز است، هم متخصص است، هم بدنه را می‌شناسد، عمرش را گذاشته پای این کار.

سؤال: این مواردی که اشاره کردند نکته‌ای دارید شما؟

فروردین: ایشان با شناخت عمقی که از وزارتخانه دارد، می‌داند که چه کسی را کجا بگذارد که ریل را درست کند، چه کسی را کجا بگذارد که هواپیما را درست کند؟ ما الان مشکل هواپیمایی داریم که خانم دکتر صادق می‌خواهد بیاید مشکل برای آن درست کند.

سؤال: جمع بندی بفرمایید؟

فروردین:، چون حساس نبودیم، برنامه‌ریزی نداشتیم، ایشان هم حساسیت لازم را دارد، هم توانمندی‌اش را دارد، هم دانش‌اش را دارد، هم این که دلسوزی‌اش را دارد. ما می‌دانیم شاخص‌هایی یک مدیر را دارد.

فروردین: همین الان که با شما صحبت می‌کنم اسپانیا، آلمان، آفریقای جنوبی؛ وزیر راه و مسکن و شهرسازی آنها یک خانم است، بعد ببینید آنها توسعه بهتری دارند یا ما؟

ایری: ما از خدایمان است که خانم‌ها بیایند پای کار، خانم‌ها مدیر باشند، ولی کاش آقای پزشکیان ایشان را می‌آورد در یک وزارتخانه دیگر.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
باید به هیچ عنوان در زمینهای مزروعی برق شهری ندهند ، اجازه ساخت اتاق بیش از ۱۰ متر را ندهند ، الان در اکثر باغهای اطراف اراک دارند کنتور برق می دهند و اجازه ساخت تا ۴۵ متر را هم می دهند و‌ اکثرا هم با تخلف متراژ را بالاتر برده و برق هم دارند و دارند این باغهای استخر هم ساخته اند و دارند این باغها را تبدیل به مراکز فساد می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۱۰:۵۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
عزیزان، اینو بدونید قانون همیشه برای اقشار ضعیف وضع میشه، و آقازاده ها و بزرگان از قانون مستثنا هستند.
شما در حریم رودخانه بسازی:تخریب .ولی آقایون بسازند:زیر سیبیلی.
Germany
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
ی فکری هم به حال جاده های نابود وتنگ بکنه بد نیس البته اگر راهها هم جزو وظایف این وزارتخانه است
آخرین اخبار