یک نشریه آمریکایی گزارش کرد «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در گفتگو با قانونگذاران آمریکایی مدعی سوءقصد به جان خود شده است.

نشریه آمریکایی «پالیتیکو» شامگاه چهارشنبه در گزارشی نوشت: «محمد بن سلمان، رهبر بی قید و شرط عربستان سعودی، اخیرا در گفتگو با قانونگذاران آمریکایی از سوء قصد به جان خود خبر داده است.»

این نشریه نوشت: «پادشاه (ولیعهد) عربستان به اعضای کنگره آمریکا گفته است که با دنبال کردن یک معامله بزرگ با آمریکا و اسرائیل که شامل عادی سازی روابط ریاض و تل آویو می‌شود، زندگی خود را به خطر می‌اندازد. حداقل در یک مورد، او در گفتگو از انور سادات، رهبر مصری که پس از انعقاد یک توافق صلح با اسرائیل کشته شد، یاد کرده و از قانونگذاری آمریکایی پرسیده است که ایالات متحده برای محافظت از سادات چه کرده است؟ او همچنین تهدیداتی را که با آن مواجه است در توضیح اینکه چرا چنین توافقی باید شامل مسیر واقعی به سوی یک کشور فلسطینی باشد، به ویژه اکنون که جنگ غزه خشم اعراب را نسبت به اسرائیل تشدید کرده است، مورد بحث قرار داده است.»

تحلیلگر پالیتیکو، منبع گزارش خود را یک مقام آمریکایی آگاه به گفتگو‌ها و دو مقام «آگاه» دیگر معرفی کرده است و نوشت که به علت «حساسیت» موضوع، هویت همه افرادی که از آنها نقل قول کرده است، ناشناس باقی خواهد ماند.

این نشریه آمریکایی در همین راستا نوشت: «گفتگو‌ها بین ولیعهد عربستان و قانونگذاران آمریکایی سنگین و جدی بوده‌اند، اما منابع گفتند که یک نکته مهم این است که ولیعهد عربستان قصد دارد با وجود خطرات موجود، به یک معامله بزرگ با ایالات متحده و اسرائیل دست یابد. او آن را برای آینده کشورش حیاتی می‌داند.»

پالیتیکو افزوده است: «شرایط این پیمان عمدتاً مخفی و هنوز در حال توسعه است. این توافق تعهدات متعدد ایالات متحده به سعودی‌ها از جمله تضمین‌های امنیتی از طریق یک معاهده، کمک به برنامه هسته‌ای غیرنظامی و سرمایه‌گذاری اقتصادی در زمینه‌هایی همچون فناوری را شامل می‌شود.»

یک منبع خبری به این نشریه گفته است: «ولیعهد عربستان گفته است که سعودی‌ها و شهروندان در سراسر خاورمیانه عمیقاً به عدالت در منطقه ما (غرب آسیا) اهمیت می‌دهند و اگر من به آن نپردازم، دوران تصدی من به عنوان حافظ اماکن مقدس اسلام امن نخواهد بود.»

به باور تحلیلگر پالیتیکو، علت گفتگوی محمد بن سلمان با آمریکایی‌ها و ابراز نگرانی وی بابت جان خود، «تلاش برای افزایش فشار‌ها علیه آمریکا و وادار کردن اسرائیل برای موافقت با توافق دلخواه عربستان» است.

پالیتیکو همچنین به نقل از یکی از مقامات ارشد سعودی به نوشت: «محمد بن سلمان معتقد است که بدون حل مسئله فلسطین، کشورش در نهایت از مزایای فرضی اقتصادی، فنی و نظامی توافق کلی سود نخواهد برد. این به این دلیل است که عربستان بدون رسیدگی به مسئله فلسطین، امنیت و ثبات منطقه‌ای نخواهد داشت».

ادعای نشریه پالیتیکو درحالی است که در ماه خرداد، «عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر اماراتی با اشاره به شکست‌های رویکرد‌هایی که آمریکا در چند رشته مذاکرات در رابطه با جنگ غزه از جمله بر سر طرح آتش‌بس پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای این جنگ و همچنین بازگشایی گذرگاه رفح مابین مصر و غزه در پیش گرفته است، در نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت عربستان سعودی تا زمانی که جنگ در غزه ادامه یابد نخواهد توانست توافقاتی با آمریکا و رژیم صهیونیستی منعقد کند.

از ماه خرداد تاکنون، شمار شهدای غزه به ۴۰ هزار نفر رسیده است و خشم شهروندان کشور‌های عربی علیه رژیم صهیونیستی نیز افزایش یافته و همانطور که پالیتیکو در آخر نوشت، خشم ناشی از جنگ غزه، تازه‌ترین خشم شهروندان کشور‌های عربی و منطقه از «دهه‌ها اشغالگری اسرائیل در منطقه» است.

از طرفی، پس از ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس در ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) در تهران و همچنین شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد)، تنش‌ها در غرب آسیا و خشم شهروندان منطقه بیش از گذشته افزایش یافته است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار