رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: امسال کیفیت تلاوت‌ها به قدری بالا بود که مجبور شدیم این رشته‌ها را با کسب مجوز، از نمره ۷۰ به ۷۵ افزایش دهیم.

چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که از یکشنبه ۲۱ مرداد آغاز شده، امروز با اعلام نتایج بخش آقایان به اتمام می‌رسد. از ویژگی‌های متمایز این دوره از مسابقات اهدای کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان و لوح تقدیر از همان ابتدای پذیرشِ شرکت‌کنندگان است.

سید مهدی شرفی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران درباره تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت مسابقاتِ چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: مسابقات سراسری قرآن کریم که هرساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، چند مرحله دارد. مرحله اول آن شهرستانی است، که مسابقاتش از تیر آغاز شد و اوایل مرداد به پایان رسید. نفرات راه یافته از مرحله شهرستانی در مرحله استانی شرکت می‌کنند. بعد از مرحله استانی نوبت به مرحله کشوری می‌رسد، که نفرات برتر کشور را مشخص می‌کند. در نهایت نفر اول رشته‌های حفظ کل قرآن، قرائت و ترتیل به مسابقات بین‌المللی راه می‌یابند.

شرفی ادامه داد: این مسابقات در دو بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود. در مرحله استانی چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم ۱۹۰ نفر از برادران و ۱۰۵ نفر از خواهران به مسابقات راه یافتند. در مجموع، ۲۹۵ نفر شرکت‌کننده مرد و زن در مرحله استانی مسابقات به رقابت پرداختند. برای برادران هشت رشته و برای خواهران هفت رشته در نظر گرفته شده است. تنها رشته‌ای که در بخش خواهران نداریم، اذان است. رشته‌های ما شامل حفظ پنج جزء قرآن، حفظ ۱۰ جزء قرآن، حفظ ۲۰ جزء قرآن، حفظ کل قرآن کریم، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان و دعاخوانی است.

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه خواهران از بین هشت رشته گفته شده در هفت رشته بجز اذان با هم به رقابت پرداختند، افزود: این مسابقات چهار رشته معارفی هم دارد، که آزمون‌هایش به صورت مکتوب برگزار می‌شود. آزمون مرحله شهرستانی چهار رشته معارفی برای خواهران و برادران برگزار شده و در اواخر شهریور مرحله استانی آن برگزار می‌شود. مسابقات این چهار رشته شامل صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، تفسیر و معارف است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت تلاوت‌ها به گونه‌ای بوده که ما مجبور شدیم حداقل نمره نصاب را افزایش دهیم، توضیح داد: امسال کیفیت تلاوت‌ها در رشته حفظ کل، قرائت و تحقیق و ترتیل به قدری بالا بوده، که ما مجبور شدیم این رشته‌ها را با کسب مجوز از مرکز امور قرآنی از نمره ۷۰ به ۷۵ افزایش دهیم. این در حالی است که صرفاً برای رشته قرائت تحقیق حدود ۶۵ نفر به مرحله استانی راه یافتند. کیفیت تلاوت‌ها در این بخش بالاست. ما چند رشته داریم، که معمولاً نفرات برگزیده استان تهران جزو برگزیده‌های مسابقات کشوری محسوب می‌شوند. مثلاً شرکت‌کنندگان استان تهران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن جزو سرآمدان کشور هستند. چون شرکت‌کنندگانی که از این مرحله عبور می‌کنند، بعد از طی کردن مرحله مقدماتی کشوری مرحله نهایی کشوری راه پیدا می‌کنند.

شرفی با بیان اینکه دسته دیگر شرکت‌کنندگان تهرانی به جهت کسب رتبه در سال قبل در قالب معافیت مستقیماً به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، گفت: برخی معافیت‌ها برای شرکت‌کنندگان در مرحله شهرستانی است، که باعث می‌شود مستقیماً وارد مرحله استانی شوند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار