دبیر نخستین جشنواره عکس تهران گفت: نخستین جشنواره عکس تهران همزمان با چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود.  

نشست خبری نخستین دوره جشنواره عکس تهران صبح امروز در ساختمان انجمن سینمای جوان تهران با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

محمد صابری مسئول روابط عمومی انجمن سینمای جوان بیان کرد: رویداد عکس تهران برای اولین با با دبیری مجزا برگزار خواهد شد. انجمن سینمای جوان در طول فعالیت خود هیچ‌گاه فارغ از عکاسی نبوده اما بنا شد این توجه سر و شکل مستقلی داشته باشد.

سپس سید وحید حسینی سرپرست معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوان گفت: انجمن سینمای جوانان ایران از ابتدای تاسیس خود یک سری هفته‌های فیلم عکس را در سراسر کشور برگزار کرد و بخش عکس حائز اهمیت بود. ما امسال دو جشنواره منطقه‌ای در مشهد و قزوین داشتیم و در این جشنواره‌ها بخش عکاسی را دیده بودیم. 

وی ادامه داد: بخش عکاسی برایمان خیلی اهمیت دارد. متاسفانه دفاتر عکاسی در شهرستان‌ها برایمان خیلی کمرنگ است و به این جهت بنا شد نخستین جشنواره عکس تهران را داشته باشیم. با جلساتی که تشکیل شد، از استاد سلیمانی کمک گرفتیم تا این جشنواره که نخستین جشنواره در بخش عکس است به خوبی برگزار شود‌.

نشست خبری جشنواره عکس تهران

سلیمانی دبیر نخستین جشنواره عکس چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: انجمن سینمای جوان سابقه درخشانی که در کشور و در حوزه گسترش آموزش فیلمسازی و عکاسی دارد اما عکاسی در کنارش به خوبی رشد کرده و زمینه آموزش و تجربه گرایش به تصویر را به خوبی فراهم کرده به طوریکه خیلی از فیلم‌سازان با عکاسی کار خود را آغاز کردند. لذا ناخواسته بخش عمده جشنواره‌هایی که برگزار شده است، بخش عکس جشنواره پر رنگ ظاهر شده و تعداد بسیار زیادی علاقه‌مند در حوزه عکاسی داشتیم.

وی ادامه داد: تنها انجمن جشنواره‌ای دارد که به صورت دوره‌ای و بی سابقه توانسته این دوره‌ها را طی کند و جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود شاید به این علت که سازمان و بنیاد نداشتند نتوانستند ادامه دهند و به دلایل مختلف با یک تنش و اتفاق نتوانستند ادامه دهند چون پشتوانه نداشتند. انجمن سینمای جوان به دلیل پشتوانه‌ای که دارد توانسته وارد ۶۹ دوره خود می‌شود. در واقع با چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، نخستین دوره جشنواره عکس تهران برگزار می‌شود.

سلیمانی تاکید کرد: در واقع این آژانس آیین‌نامه‌ای برایش تدوین می‌شود و یک آرشیو بسیار قوی خواهد بود و یک بستر بسیار مهم خواهد بود. درحال حاضر یک شورای سیاست‌گذاری بر روی کار بر روی آژانس عکس است. سعی کردیم اولین گام نخستین جشنواره فیلم عکس را با حضور افراد سرشناسی چون محمود کلاری، سید عباس میرهاشمی و مجید دوخته‌چی زاده داشته باشیم.

وی افزود: فراخوان ما همزمان با چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد. از سوم خرداد ماه تا ۳۰ مرداد ماه مهلت ارسال آثار است و رویداد از ۲۷ مهرماه تا دوم آبان ماه در تهران در پردیس ملت برگزار خواهد شد.

پوستر جشنواره عکس

سلیمانی بیان کرد: جوایز این جشنواره به شرح زیر است؛ نفر اول ۲۰ میلیون تومان، نفر دوم ۱۵ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان، در بخش مجموعه عکس ۲۵ میلیون جایزه اهدا خواهد شد و در بخش جنبی که یک عنوان خاص را انتخاب کردیم، با عنوان جوان ایرانی است و جایزه ۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برگزاری بخش بازار عکس را خواهیم داشت که افرادی قصد فروش عکس دارند می‌توانند با کمک انجمن اثر خود را به فروش بگذارند.

سلیمانی درباره تعداد آثار دریافتی گفت: دبیرخانه جشنواره درحال دریافت آثار است و ۱۳۱۵ تک عکس و ۱۹۷ مجموعه عکس به دست ما رسیده است که درحال افزایش است. من فکر میکنم شاید ۳۰ الی ۴۰ درصد به این تعداد افزوده شود. تا کنون ۷۸۴ نفر شرکت کرده اند که تعداد افزایش خواهد یافت. درواقع مهلت ارسال آثار هم تمدید نخواهد شد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: به سختی دبیری جشنواره قبول می‌کنم اما دبیری سینمای جوان را به علت فضای بسیار خوبی که دارد پذیرفتم و به همین علت به این انجمن اعتماد دارم.

سلیمانی درباره شرکت کنندگان جشنواره بیان کرد: فراخوان جشنواره عام است و عکاسان آزاد، خبری، انجمن سینمای جوان و غیره می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. 

دبیر نخستین جشنواره عکس تهران خاطر نشان کرد: چون انجمن ساختار مشخصی دارد نیازی نیست که کارگاه‌ها و نشست‌هایی را برگزار شد اما برای آینده بد نیست که ورکشاپ‌هایی برگزار شود‌. همچنین قیمت مشخص و واحدی برای فروش عکس در نظر گرفته نشده است و خود عکاس تعیین می‌کند اثر خود را با چه قیمتی به فروش برساند و انجمن حامی آن خواهد بود‌.

سپس محمد صابری مسئول روابط عمومی انجمن سینمای جوان بیان کرد: نشست خبری چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد و نشست نخستین دوره جشنواره عکس تهران مجزا برگزار شد. امسال اولین دوره جشنواره عکس تهران با هویت مستقل خود مانند نشست خبری خود برگزار شد‌.

در ادامه این نشست خبری رئوف شهبازی مسئول آژانس عکس ایران گفت: انجمن از گذشته در بخش عکاسی بسیار خوش درخشیده است اما به دلایلی بخش عکس مغفول مانده است، ساختار انجمن بسیار اصولی و سیستماتیک پیش می‌رود. در بخش عکس که بیشترین خروجی دانش آموخته را در سیستم آموزشی بخش عکاسی دارد و پس از فارغ التحصیل دوستان هیچ حمایتی نشدند.

وی ادامه داد: آژانس عکس ایران مسئول حمایت‌های ثانویه از دانش آموختگان است و افراد بیرونی را حمایت خواهد کرد. انجمن سالی پنج جشنواره عکس برگزار می‌شود و سالی سه جشنواره منطقه ای داریم و هر استانی که میزبان می‌شود سه استان دیگر را قبول زحمت می کند. ما قصد داریم به صورت ادامه دار بخش حمایت از پروژه‌های عکاسی را داشته باشیم. همچنین از مجموعه عکس‌های تهیه شده که ارائه و داوری می‌شود در نهایت حمایت مالی را با توجع به نیاز انجمن خواهد داشت.

وی افزود: در دفاتر انجمن بازوهای اجرایی را خواهیم داشت که بیشتر زحمت برای دوستان است. برای مثال مجله عکس، کتاب سال و برگزاری ورکشاپ‌هایی را در آزانس عکس خواهیم داشت.

در پایان این نشست سلیمانی دبیر نخستین رویداد عکس تهران بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ هنرمند شهرستانی در طول در برگزاری جشنواره میهمان ما خواهند بود. 

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار