رئیس اداره دامپزشکی شهرستان طارم از پایش، شناسایی و رصد بیماری‌های مهم زنبور عسل در تعدادی از زنبورستان‌های شهرستان طارم خبر داد.

حسن یوسفی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان طارم گفت: مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به زنبورداران همواره یکی از اهداف اداره کل دامپزشکی استان زنجان بوده است.

یوسفی افزود: در این راستا برنامه های دقیق پایش، مراقبت و نظارت در زنبورستان ها توسط کارشناسان دامپزشکی انجام می شود.

وی اضافه کرد: در پایش و مراقبت از بیماری های زنبور عسل در شهرستان طارم کارشناسان دامپزشکی با مراجعه حضوری به زنبورستان ها و تکمیل پرسشنامه های مرتبط نسبت به انجام نمونه برداری جهت تشخیص بیماری های مهم انگلی زنبور عسل از قبیل وارورا، نوزما و آکاراپیس با هدف کاهش میزان تلفات و افزایش سطح بهداشتی در کلنی‌های زنبور عسل اقدام کردند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به اینکه تشخیص بیماری نوزما با روش های معمول با دشواری های خاصی همراه است، کار تشخیص مولکولی این عامل با ارسال نمونه های لازم به آزمایشگاه های دارای صلاحیت انجام می شود.

رئیس اداره دامپزشکی طارم با بیان اینکه درگیری با بیماری های انگلی در زنبور عسل منجر به کاهش شدید تولید عسل می شود و ضررهای اقتصادی زیادی را برای صنعت زنبورداری به همراه دارد، یادآور شد: پایش دوره ای از زنبورستان ها علاوه بر افزایش میانگین تولید افزایش اشتغالزایی در این بخش را در پی خواهد داشت.

یوسفی ضمن درخواست از زنبورداران برای همکاری و تعامل بیشتر با کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان، عنوان کرد: این مهم در شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری های زنبور عسل و همچنین حفظ جایگاه مناسب تولید کنندگان اهمیت بسزایی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.