معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری با اشاره به برگزاری آئین بدرقه زوار حسینی در میدان آزادی، بر کیفی‌سازی حداکثری برنامه‌های این آئین تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمد امین توکلی زاده در جلسه هماهنگی آئین بدرقه زوار حسینی که در برج آزادی برگزار شد، گفت: احساس می‌کنیم آئین بدرقه امسال ما را غافلگیر خواهد کرد چرا که اگر جمعیتی را که در ۱۵ روز گذشته در محرم شهر حضور پیدا کردند را در نظر بگیریم و آمار سال گذشته را لحاظ کنیم، کف پیش بینی جمعیت شرکت کننده در آئین بدرقه امسال معادل سقف جمعیتی سال گذشته خواهد بود؛ بنابراین لازم است با پیش بینی امکانات و تامین ادوات لازم برای استقبال از نیم میلیون شهروند شرکت کننده در آئین بدرقه به گونه‌ای عمل شود که غافلگیر نشویم. 

استقبال بی نظیر مردم از محرم شهر

توکلی زاده با بیان اینکه پروژه محرم شهر و بدرقه اربعین اکنون به نقطه اتصال با یکدیگر رسیده‌اند، اضافه کرد: ابر پروژه فرهنگی و اجتماعی محرم شهر در روز‌های نخست با استقبال روزانه ۱۵ هزار شهروند رو به رو شده بود، اما با گذشت دو هفته از اجرای آن شاهد حضور و استقبال ۳۰ هزار شهروند در هر شب هستیم. چنین استقبالی از یک برنامه فرهنگی بی نظیر است و نشان می‌دهد که هدفگذاری انجام شده در این برنامه به درستی انجام شده است. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، به اثربخشی رویداد محرم شهر در میدان آزادی بر مردم و خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: مردم محرم شهر را دریافته اند و محل اجرای آن را به محلی برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی خود تبدیل کرده‌اند. در چنین شرایطی لازم است خدمات به مردم در محرم شهر با بهترین کیفیت ارائه شود.

وی به دلایل استقبال مردم از محرم شهر و برنامه‌های آن اشاره کرد و گفت: خدماتی که در محرم شهر ارائه می‌شود دارای چند بعد و لایه مختلف است. ارایه خدمات فرهنگی، آموزشی، تفریحی، اجتماعی و هنری سبب شده است مخاطبان وسیعی در محرم شهر بتوانند از برنامه‌ها استفاده کنند، اتفاقی که موجب افزایش روزانه تعداد بازدیدکنندگان از این رویداد شده است. 

کیفی سازی برنامه‌ها در اولویت باشد

توکلی زاده در ادامه با اشاره به برگزاری آئین بدرقه زوار حسینی در میدان آزادی، بر کیفی‌سازی حداکثری برنامه‌های اصلی و جنبی این آئین تاکید کرد و گفت: سال گذشته در اقدامی ارزشمند به مسافران فرودگاه پیامکی مبنی بر تغییر مسیر به سمت فرودگاه برای انجام پرواز‌ها ارسال شد. به افرادی که در مهمانی غدیر و امام رضایی‌ها در ترافیک معطل شده بودند گل اهدا و از بابت ترافیک پوزش خواسته شد. این رفتار‌ها و نهادینه کردن این فرهنگ به کیفی سازی رویداد‌ها و افزایش رضایت مردم منجر خواهد شد. 

پویش لشگر حسین؛ قدس لشگر رسانه‌ای شود 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود براهمیت توجه به رسانه و نهادینه کردن شعار محوری اربعین امسال تاکید کرد و گفت: در حوزه رسانه پویش "لشگرحسین، لشگر قدس" را داریم که این پروژه مکمل اجتماع در بین الحرمین است. در تولید محتوا باید از میدان آزادی کار را شروع و به بین الحرمین برسد. تولید محتوا‌های لشگرحسین، لشگر قدس در کنار دیگر محتوا‌هایی با این مضمون از جمله سرود و محصولات دیگر در رویداد بدرقه اربعین باید رسانه‌ای شود. 

زنده نگاه داشتن شهدای خدمت و مقاومت

توکلی زاده با بیان اینکه لازم است در رویداد بدرقه زوار اربعین در میدان آزادی نام و یاد شهدا به‌خوبی زنده نگه داشته شود، اظهار داشت: برای شهدای خدمت، شهید هنیه و شهدای اسلام لازم است دو حجله مفصل طراحی و اجرا شود تا نام و یاد شهدا فراموش نشود. 

وی بر اهمیت ایمنی و امنیت در برگزاری رویداد بدرقه زوار اربعین در میدان آزادی تاکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا ایمنی تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز مردم تامین شود تا مشکلی در روند اجرای برنامه‌ها به وجود نیاید.

پخش زنده آئین بدرقه زوار اربعین از شبکه‌های سیما

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: بیش از دو هفته از آغاز محرم شهر گذشته است و اکنون در اوج روز‌های فعالیت خود قرار دارد.

مصطفی زیبایی نژاد با اشاره به برگزاری دو دوره از این رویداد افزود: دومین آئین بدرقه امسال ۲۵ مرداد ماه از ساعت ۲۰ در میدان آزادی با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: به دلیل برگزاری رویداد فرهنگی محرم شهر و ایجاد زیر ساخت در محل اجرای این مراسم، آئین بدرقه نیز در میدان آزادی با اجرا و حضور چهره‌های مطرح آئینی از جمله سید مجید بنی فاطمه، سیب سرخی، شهاب مرادی و نوشه‌ور برگزار خواهد شد.

زیبایی نژاد از برنامه‌ریزی برای پوشش گسترده رسانه‌ای آئین بدرقه زوار اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: این رویداد با پوشش رسانه‌ای از شبکه‌های اول، دوم، سوم، تهران و قرآن سیما و نیز رادیو اربعین همراه خواهد بود. 
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در اربعین امسال موضوع غزه دارای اهمیت ویژه‌ای است، بیان داشت: در رویداد بدرقه زوار اربعین از نماد‌های مرتبط با قدس و پویش‌های مرتبط با آن به شکل گسترده‌ای استفاده خواهیم کرد. 

محرم شهر فعالیتی در تراز ملی

شهردار منطقه ۹ نیز در این نشست گفت: هر شب ۳۰ هزار شهروند در محرم شهر حضور می‌یابند که در مقابل آئین بدرقه که جمعیتی انبوه را پذیرایی می‌کند بسیار کوچک است.

رحیم مرتضوی، محرم شهر را فعالیتی فرهنگی در تراز ملی دانست و افزود: برخی فعالیت‌های فرهنگی از پیش زیر ساخت‌هایی را در اختیار دارند، اما در محرم شهر به دلیل نبود تجربه قبلی در برگزاری چنین رویدادهایی، هیچ زیرساختی وجود نداشت، اما در قالب فعالیتی فشرده و کار شبانه روزی موفق شدیم کاری بی نظیر را در میدان آزادی در قالب محرم شهر اجرا کنیم.

وی عصاره ۱۵ روز اجرای برنامه در محرم شهر را آئین بدرقه زوار اربعین دانست و گفت: هماهنگی با مساجد، مدارس و فضا‌های اداری انجام شده است تا از پارکینگ این مراکز و سرویس‌های بهداشتی در مدت زمان برگزاری مراسم استفاده شود. علاوه بر این، ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی پرتابل در تپه‌های ضلع شمال غربی میدان پیش بینی شده است تا به مردم خدمات ارائه کنند. 

شهردار منطقه ۹ خاطرنشان کرد: با راهور و کلانتری‌های مستقر در متطقه و معاونت پلیس تهران مکاتبه برای تامین امنیت انجام و زیر ساخت‌های لازم در این خصوص ایجاد شده است.

مرتضوی با بیان اینکه نگهداشت برنامه محرم شهر در دستور کار بوده است، اظهار داشت: در آئین بدرقه نیازمند همکاری معین منطقه برای نگهداشت تاسیسات و نظافت هستیم تا مشکلی ایجاد نشود. تمام ضعف‌های سال گذشته برطرف و از نظر نرم افزاری و سخت افزاری امکانات را ارتقا داده ایم و در بهترین وضعیت قرار داریم.

شهردار منطقه ۹ از تامین پارکینگ و افزایش ظرفیت پارک‌خودرو در اطراف میدان آزادی خبر داد و گفت: ۴ پارکینگ اصلی در اطراف میدان تامین شده است و در شمال و جنوب میدان آزادی نیز امکان پارکینگ داریم. در خیابان‌های معراج، عزیزی و پایانه غرب نیز فضای اتوبوس داریم تا بتوانیم بلافاصله بعد از پایان مراسم نسبت به انتقال مسافران به مبادی اقدام و کار تخلیه جمعیت به سرعت انجام شود.

طراحی غرفه گمشدگان در آئین بدرقه

مدیر عامل برج میلاد نیز گفت: همه زیر ساخت‌ها در محرم شهر برج آزادی فراهم است و مشکل چندانی در این زمینه نداریم.

عباس حیدری افزود: شبکه‌های مختلف سیما بر اساس مقتضیات خود این رویداد را در بخش‌های مهم خبری پوشش خواهند داد.

وی ادامه داد: براساس تجربه موفق استفاده از گروه‌های دوام در رویداد‌های قبلی، از این نیرو‌ها در قالب ستاد گمشدگان استفاده خواهد شد. 

انعکاس ویژه آیین بدرقه اربعینی‌ها در فضای رسانه‌ای

سرپرست روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: دعوت از رسانه‌ها برای پوشش آیین بدرقه در خبرگزاری‌ها و تولید محتوا و نشر به عنوان گزارش ویژه در رسانه‌های مکتوب از جمله اقداماتی است که در حوزه رسانه‌های مجازی و مکتوب برای فضاسازی رسانه‌ای رویداد بدرقه زوار اربعین انجام خواهد شد.

عقیل توحیدیان افزود: حضور فعالان توئیتری و اینستاگرامی در محل برگزاری مراسم و نیز حضور خبرنگاران روایتگر از آیین بدرقه و همچنین انتشار گسترده اخبار این مراسم برای انعکاس مناسب آیین بدرقه پیش بینی شده است.

برپایی غرفه‌های سلامت در بدرقه زوار

مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز در این نشست از آمادگی این اداره کل برای برپایی میز‌های خدمت و غرفه‌هایی برای ارایه خدمات سلامت محور و مشاوره در رویداد بدرقه زوار اربعین حسینی خبر داد.

حمید صاحب افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده این آمادگی وجود دارد که کارشناسان سلامت در قالب ۵ غرفه خدمات بهداشتی و درمانی و مشاوره‌ای به شهروندان ارایه کنند. 

ساماندهی معتادان متجاهر

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: از صبح آغاز مراسم اکیپ‌های این سازمان نسبت به ساماندهی و جمع آوری افراد معتاد متجاهر از میدان و اطراف آن اقدام خواهند کرد. 
سید محمد نقیب افزود: گشت‌های ساماندهی معتادان متجاهر با همکاری شهرداری منطقه ۹ این ماموریت را دنبال و علاوه بر این با برپایی موکب‌هایی به شهروندان خدمات ارایه خواهند کرد.

اقوام به بدرقه زوار می‌آیند

رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز گفت: سیاه چادر اقوام با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به بدرقه زوار اربعین خواهند آمد.

امیر قاسمی با اشاره به اینکه برنامه‌های ویژه‌ای ازسوی ستاد گردشگری در اربعین تدارک دیده شده است، افزود: توزیع بلیط‌های رایگان یا دارای تخفیف بازدید از اماکن گردشگری پایتخت، توزیع نقشه مسیر اربعین و موکب‌های در مسیر از جمله اقداماتی است که در غرفه‌های ستاد گردشگری در آئین بدرقه زوار اربعین حسینی انجام خواهد شد. 

حداکثر ظرفیت میدان آزادی ۸۳۱هزار نفر است

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: براساس برآورد انجام شده در میدان آزادی براساس مساحت ۸۳۱ هزار نفر امکان حضور همزمان در میدان را دارند.

علی نصیری افزود: حداقل نفرات ۲۱۰ هزار و حداکثر ۸۳۱هزار نفر است و لازم است به این موضوع به شکل ویژه توجه شود. با توجه به پیش بینی حضور گسترده مردم در این مراسم باید به موضوعات ایمنی توجه شود.

در ادامه برخی دیگر از مدیران و کارشناسان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود برای برگزاری بهتر این مراسم پرداختند.

رویداد بدرقه زوار اربعین حسینی پنجشنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۲۰ تا۲۳ در میدان آزادی برگزار می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار