مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ امروز در سالن بصیرت سفارت سابق آمریکا برگزار شد.

خسرو معتضد تاریخ نگار و مورخ در مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که امروز در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، ضمن معرفی برخی از کتاب‌های منتشر شده درباره اسناد کودتای ۲۸ مرداد، گفت: آمریکا فقط در ۲۸ مرداد به ما ضربه نزده است بلکه میلیون‌ها دلار سرمایه ما را صرف امور نظامی کرد و ما را نیمه‌مستملک خود قرار داده بود. بعد از عضویت ایران در سنتو، آمریکا گفته بود که اگر شوروی به ایران حمله کند ما فقط از جنوب غرب که نفت ایران در آنجاست دفاع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکا تا سال ۱۳۲۰ با ایران روابط بسیار عادی داشت، افزود: ۳۰ هزار الواح تخت جمشید را در سال ۱۳۱۲ به آمریکا می‌برند تا آنها را ترجمه و کار علمی کنند. در سال ۱۳۱۴ به خاطر تخلف سفیر ایران در آمریکا و بازداشت او توسط پلیس، شاه ایران به غلط رابطه با آمریکا را قطع کرد. الواح در آمریکا ماند و شهید رئیسی در آخرین سفری که به آمریکا داشت برخی از الواح را بازگرداند.

معتضد ادامه داد: اولین قرارداد ایران و آمریکا سال ۱۸۵۴ و زمان امیرکبیر منعقد شد که قرارداد مودت کشتیرانی بین دو کشور بود، اما روابط تا ۱۳۲۰ عادی بود تا اینکه آمریکایی‌ها بدون اجازه ایران نیرو‌های خود را در جنوب پیاده می‌کنند و چه جنایت‌هایی علیه مردم مرتکب شدند. آمریکایی‌ها در ایران فساد و دزدی می‌کردند تا اینکه بعد از سال ۱۳۲۵ بعد از خطرات فرقه دموکرات و شوروی، متأسفانه خود را در دامان دولت آمریکا می‌اندازیم.

معتضد ادامه داد: مطبوعات انگلیس و آمریکا مدام القا می‌کردند که مصدق می‌خواهد ایران را کمونیست کند و ایرانیان هم به‌شدت از این موضوع می‌ترسیدند؛ در حالیکه مصدق با حزب توده مخالفت می‌کرد و میهن‌پرست بود و نمی‌خواست رژیم ایران را عوض کند بنابراین یکی از عوامل کودتا حزب توده بود که علیه مصدق خیلی تبلیغ کرد.

وی افزود: ۲۸ مرداد علل و عوامل زیادی دارد، از جمله اینکه ما پول نداشتیم و ۲۸ سال حتی یک دلار پول نفت به ایران نرسید و مصدق با ۶۰۰ میلیون تومان کشور را اداره می‌کرد.

معتضد گفت: جنایات آمریکایی‌ها در ایران بسیار زیاد است و ربطی فقط به کودتا ندارد، از جمله اینکه زمان اشغال ایران بعد از شهریور ۱۳۲۰ تعداد ۶۰ سرباز آمریکایی در اصفهان به یک زن سیاه‌بخت تجاوز می‌کنند که منجر به قتل او می‌شود.

در ادامه محمدمهدی عبدخدایی عضو هیات علمی دانشگاه نیز گفت: به دلیل اینکه حکومت بعد از ۲۸ مرداد صدرصد در اختیار امریکا بود، می‌خواستند حلقه محاصره از آلاسکا تا آسیای جنوبی تحت نظارت قرار دهند؛ لذا پیمانی بنام پیمان بغداد را درست کردند و ایران جزو پیمانی شد که حلقه پیمان ناتو و سیتو شد. این پیمان ابتدا اسمش بغداد بود بعد از آن پیمان سنتو (مرکزی) نام گرفت.

وی در ادامه به تبعید شدنش در برازجان و زندانی شدنش در سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱، اشاره کرد.

عبدخدایی ادامه داد: اینکه انقلاب از قم برخواسته شد، این بود که آیت الله بروجرودی از سال ۱۳۲۵ که به قم آمد، فضای بازی در قم بوجود آمد.

وی تاکید کرد: اگر ۲۸ مرداد را بخواهیم تفسیر کنیم، باید بگوییم آمریکا روی آن دست گذاشت. به علت اختلافاتی که در تهران بوجود آمد و روحانیون وحشت داشتند از دکتر مصدق جدا شدند و آمریکا وارد جریان شد و پیروز شد و شاه تا زمانی که از ایران بیرون رفت نوکر امریکا بود. امروز چرا آمریکا درصدد است کشتی‌های ایران را توقیف کند برای اینکه ایران را می‌خواهد در محاصره اقتصادی قرار دهد. در واقع آمریکا استعمار فرانو دارد.

عبدخدایی گفت: من مرحوم دکتر مصدق را انسان درستی می‌دانم که خائن نبوده و معتقدم بزرگترین اشتباه او این بود که می‌خواست به واسطه آمریکا انگلیسی‌ها را بیرون کند؛ در حالی که اینها با هم دست در دست بودند، ۷۰ درصد صنایع انگلیس که توسط هیتلر تخریب شده بود با سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها بازسازی شد. سرمایه‌گذاری از منبع سرمایه‌گذاری‌های عمومی آمریکا بود و نه منابع خصوصی آنها. مصدق وقتی که در دادگاه لاهه متوجه شد که آمریکا و انگلیس با هم همدست هستند، گفت کاش بر سردر دادگاه لاهه بنویسند «اینجا کنسولگری انگلیس است». بعد خواست از حزب توده کمک بگیرد. آن زمان آیت الله بروجردی با حزب توده مخالف بود، آمریکاهم بر کودتای ۲۸ مرداد دست گذاشت.

در ادامه مراسم، سردار سهراب‌علی شمخانی معاون حقوقی سپاه، گفت: حوادثی که در عصر حاضر می‌بینیم نظیر جنگ‌ها و ترور‌ها مرتبط با آمریکایی‌ها و ارباب آنها صهیونیست‌ها هستند. آمریکا کشوری است که بیشتر از ۲۳۰ سال از پایه‌گذاری آن نمی‌گذرد و بیش از ۲۰۰ کودتا را پایه‌گذاری کرده‌اند و میلیون‌ها انسان بی‌گناه و آزاده جهان را به قتل رساندند.

وی افزود: کودتای ۲۸ مرداد یکی از جنایت‌های آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها سابقه شرارت آمیزی در جهان دارند. آنها تا کودتای ۲۸ مرداد حضور داشتند. بعد از طراحی و اجرای این کودتا طبق گفته خودشان ظرف ۲۵ سال مستشار در دولت ایران داشتند.

معاون حقوقی سپاه گفت: آمریکایی‌ها با این همه ترور در جهان خود را در جایگاه طلبکار قرار می‌دهند. مصونیت کشور‌ها قائده و عرف بین‌المللی است که همه کشور‌های دنیا و ما آن را پذیرفته‌ایم؛ اما آمریکایی‌ها به خاطر آنکه بتوانند جنایات خود را توجیه کنند و همواره دست پیش را بگیرند، در سال ۱۹۷۶ و همینطور در سال ۱۹۹۶ قانون مصونیت دولت‌ها را اصلاح کردند و اجازه دادند اتباعشان در داخل دادگاه آمریکا علیه کشور‌های تروریست طرح دعوا کنند.

شمخانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها کشور‌هایی که علیه آنها قیام کرده‌اند را تروریست اعلام می‌کنند و ما، چون حامی آزادی‌خواهان جهان هستیم، ما را حامی تروریست اعلام کردند و ۵۰۰ دادخواست علیه ما در دادگاه‌های خودشان تنظیم کردند. ۴۰۰ هزار بمب آمریکایی در غزه بر سر مردم بی‌گناه ریخته شده و حالا درخواست ۴ میلیارد غرامت از جمهوری اسلامی کردند، چون می‌گویند ایران حامی فلسطین است.

وی گفت: آمریکایی‌ها به دلیل کشته‌هایی که در عراق و افغانستان داشتند از ایران شکایت می‌کنند. القاعده را خودشان ایجاد کردند و حالا می‌گویند جمهوری اسلامی القاعده را آموزش داده است و ایران را به ۲ میلیارد دلار خسارت متهم کردند.

معاون حقوقی سپاه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خسارات جبران ناپذیری را به کشور ما تحمیل کردند و ما در رابطه با آنها اقدامی نکرده‌ایم. سال ۹۰ و ۹۲ صراحتاً برای کودتا در کشور ما قانون تصویب شده است. به نام پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای ۲۸ مرداد که آمریکایی‌ها اسنادی را منتشر کردند و صراحتاً اعتراف کردند که کودتای ۲۸ مرداد کار آنها بوده است. باید تشکر کنیم از این گروه جهادی که همت کردن و دادخواست علیه آمریکا را آماده کردند.

هفته آینده اولین جلسه دادگاه ۲۸ مرداد برگزار می‌شود

سردار شمخانی بیان کرد: هفته آینده اولین جلسه دادگاه ۲۸ مرداد برگزار می‌شود. آمریکایی‌ها ۲۵ سال توسعه کشور ما را متوقف کردند. قبل از آنکه صنعت نفت ملی شود، انگلیسی‌ها ۱۶ درصد درآمد نفت را به کشور ما می‌دادند و این مورد مخالفت مردم ما و نخبگان ما و آیت الله کاشانی بود. با ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست انگلیس‌ها، آمریکایی‌ها وارد صحنه شدند.

وی افزود: انگلستان نفت ما را تحریم کرد و بیش از دو سال بعد از کودتا امکان فروش نفت را نداشتیم و ناو‌های انگلیسی در اروندرود مستقر شده بودند و هر زمان احتمال داشت که پالایشگاه آبادان را اشغال کنند.

معاون حقوقی سپاه بیان کرد: آمریکایی‌ها در آن زمان در ظاهر طراحی کردند که ما به ایران کمک می‌کنیم، کودتا را با کمک انگلیسی‌ها طراحی کردند و ما که انگلیسی‌ها رو از در بیرون کرده بودیم، با آمریکایی‌ها از پنجره وارد شدند. ۳۵۰ هزار بشکه نفت در ایران تولید می‌شد که تا پیروزی انقلاب ۵۷ حدود ۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌شد. البته خاندان پهلوی در این رابطه فساد بالایی داشت و چیزی از پول نفت به کشور نمی‌رسید.

سردار شمخانی، گفت: در آن زمان آبادانی در ایران وجود نداشت. روستا‌ها بسیار محروم بودند. تنها بزرگراه کشور تهران- کرج بود. آمریکایی‌ها خسارت بسیاری به ما تحمیل کردند و خودکفایی کشورمان را از بین برده بودند، کشاورزی کشور ما را تعطیل کردند تا بتوانند محصولات خودشان را بفروشند. آمریکایی‌ها کارشان دشمنی است.

برچسب ها: دادخواست ، شکایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار