رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: میانگین نرخ رشد اجاره بهای مسکن طی یک سال گذشته بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است‌.

 

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه روز هشتم خرداد ماه به عنوان روز مشاور املاک در تقویم کشور نامگذاری شده است گفت: سه سال بازار مسکن در رکود بود و امسال هم  بازار خرید و فروش مسکن در رکود کامل به سر می برد‌.

وی با بیان اینکه نقل‌وانتقالات نسبت به سال گذشته  راکدتر شده است و در حال حاضر بازار مسکن جوی آرام را طی می‌کند گفت: در بخش اجاره بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به طور میانگین رشد داشته‌ایم و بیشترین نرخ اجاره هم مربوط به منطقه ۵ بوده است که به رشد ۵۰ درصدی رسیده است.

وی افزود: بازار مسکن حدود یک سال طول می‌کشد که وضعیت خوب خود را پیدا کند و این بازار به سمت رونق هدایت شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: ۲۵۰۰ مشاور املاک بدون پروانه کسب و ۱۱هزار و۷۵۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب در حال فعالیت هستند و این شناسایی از طریق ۳۰۰ بازرس اتحادیه انجام شده است.

گودرزی توضیح داد: کد فروشی خلاف قانون است و برای افراد و مشاوران املاکی که این اقدام را انجام می دهند اتفاق خوبی رقم نخواهد خورد‌.

وی با بیان اینکه تعیین سقف اجاره مسکن به کنترل بازار اجاره مسکن بسیار کمک می‌کند گفت: هنوز زیرساخت های اجرایی این سامانه تکمیل نشده است و مشاوران املاک به هیچ  عنوان به اطلاعات دو سال قبل و قراردادهای که منعقد شده است دسترسی ندارند.

گودرزی تاکید کرد: اعضای صنف املاک  از پرداخت مالیات رنج می برند و هیچ معیاری برای اخذ و  مالیات های منعقد شده برای آنها وجود ندارد و امیدواریم با راه اندازی سامانه کاتب برای مالیات آن یک درگاهی ایجاد  و نرخ مالیات آن مشخص شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص نرخ کمیسیون مشاوران املاک گفت: نرخ کمیسیون از هر کدام طرف معامله بابت خرید‌وفروش ۲۵صدم درصد است و برای اجاره یک چهارم مبلغ  اجاره در ماه است.

گودرزی تاکید کرد: سامانه کاتب توسط سازمان ثبت اسناد بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی اسناد راه اندازی شده که‌  زمینه ساز ایجاد شفافیت  شده و به صورت برخط به سازمان های دیگر مرتبط است در همین راستا برای مشاوران املاک دارای پروانه نیز قرار است در این سامانه دسترسی ایجاد شود. 

وی درباره تفاوت سامانه کاتب با خودنویس گفت: قانون الزام به تنظیم اسناد رسمی که ۹ سال در شورای نگهبان بررسی شد و نهایتا به دستور مقام معظم رهبری و همراهی شورای نگهبان به تصویب رسید قانون خوبی است که به نفع مردم خواهد بود.

گودرزی توضیح داد: مقرر شده است از این به بعد اسناد عادی در سامانه هایی سازمان ثبت ایجاد می کند ثبت کنند. فرق آن با سامانه خودنویس، سطح دسترسی مشاوران املاک است. در واقع سامانه کاتب، سامانه مادر می‌شود و هیچ سامانه‌ای حذف نخواهد شد. تمام اطلاعات از سامانه کاتب دریافت خواهد شد و همه سامانه ها به این سامانه متصل می‌شوند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار