یکی از تحلیلگران لبنانی به ناکامی رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف راهبردی و سیاسی خود در زمینه ترور «اسماعیل هنیه» رئیس جنبش حماس پرداخت.

«محمد الحسینی» سرتیپ بازنشسته لبنانی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و ویرانی هفتاد درصد از ساختمان‌ها و غیر قابل سکونت کردن آن نوشت که این رژیم همچنان به نسل کشی علیه فلسطینیان ادامه می‌دهد و به قطعنامه شورای امنیت و رای دیوان بین المللی کیفری توجهی نمی‌کند و حمایت سیاسی و نظامی آمریکا از اشغالگران هم ادامه دارد.

وی با اشاره به ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس بیان کرد: زمان دوباره به هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و روزی که رژیم صهیونیستی سیلی نخست را خورد، برگشته است. رژیم اسرائیل سیلی دوم را هم با تصمیم جنبش حماس در انتخاب «یحیی سنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش دریافت کرد. این سیلی جدید در شرایطی است که ارتش اشغالگر درهم شکسته و این رژیم اسیر اختلافات شدید داخلی است. تبعات ترور هنیه بر بحران سیاسی آن افزوده است.

الحسینی به خطای رژیم صهیونیستی در ترور هنیه و برآورد اشتباه آن درباره واکنش ایران و نیز موضع بین المللی درباره این جنایت اشاره کرد که خاورمیانه را در معرض جنگ منطقه‌ای قرار داده است.

وی ادامه داد: هدف از ترور هنیه، فرار رو به جلوی «بنیامین نتانیاهو» و به دست آوردن دستاورد بود، هرچند وی از حیث اجرای ترور موفق بود، اما به دلایل زیر در اهداف سیاسی و راهبردی مورد نظر شکست خورد.

نخست، شکست راهبردی دشمن که سناریوی جانشینی «یحیی سنوار» به عنوان رئیس حماس را به جای هنیه لحاظ نکرده بود. این به مثابه شوک و غافلگیری بزرگی برای رژیم اشغالگر و نیز شکست در ایجاد شکاف و هرج و مرج در داخل حماس بود. در واقع حماس با این انتخاب نشان داد که قوی است و بر گزینه مقاومت اصرار دارد.

دوم، شکست در ناکام گذاشتن مذاکرات غیرمستقیم مربوط به آتش بس غزه، به طوری که بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا مبنی بر آماده بودن توافق اعلام شد.

سوم، شکست در از بین بردن فرد شماره یک مورد نظر دشمن صهیونیستی. رژیم صهیونیستی نتوانسته به فردی که وی را مهندس طوفان الاقصی می‌نامد، دست یابد، به ویژه اینکه از روز اول جنگ غزه، یکی از اهداف جنگ را سنوار دانسته، پس حال این رژیم پس از انتخاب سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس چگونه خواهد بود؟

چهارم، هدف رژیم صهیونیستی از ترور هنیه در تهران، به دست آوردن پیروزی خیالی برای نتانیاهو بود، بدون اینکه واکنش حتمی ایران را لحاظ کند.

پنجم، ترور هنیه تحویل سامانه‌های راداری و تجهیزات دفاع هوایی و نیز جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسی به ایران را تسریع کرد که یکی از قوی‌ترین جنگنده‌ها محسوب می‌شود.

ششم، از زمان ترور «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب الله و شهید هنیه حدود ۹ میلیون شهرک نشین در ترس و وحشت شعله ور شدن جبهه شمالی با حزب الله به سر می‌برند و همچنین در هراس واکنش ایران هستند که در چارچوب جنگ روانی و تاثیرگذاری بر شهرک نشینان به تعویق افتاده است. این اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دشمن را آشفته‌تر از قبل می‌کند.

این سرتیپ لبنانی افزود: به طور حتم محور مقاومت توان واکنش دردناک به دشمن صهیونیست را دارد.

وی در پایان گفت: آیا تصمیم به واکنش ایران مذاکرات مربوط به توقف جنگ در غزه را به حرکت درآورده است؟ آیا زمان باقیمانده برای واکنش ایران امکان دستیابی به آتش بس دائمی در غزه را می‌دهد؟

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار