یک کارشناس مذهبی تأکید کرد که ابزار‌های مختلفی برای نمایش و زنده نگه داشتن واقعه کربلا وجود دارد که مسئولان فرهنگی باید به آنها توجه ویژه‌ای کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری، کارشناس مذهبی با اشاره به لزوم اهمیت بیان واقعه کربلا و درس‌های آن به کودکان و نوجوانان و استفاده از ابزار‌های مختلف گفت: یکی از روش‌هایی که می‌توانیم از طریق آن به فرزندان خود ایثار و ازخودگذشتگی و محبت و رشادت و شجاعت و مردانگی و زنانگی و انسانیت و ادب و احترام و... را یاد داد بیان واقعه کربلا و داستان افرادی است که در آن‌جا حضور داشتند چراکه این ویژگی‌ها در میان افرادی وجود داشت که در واقعه کربلا در کنار امام حسین علیه بودند؛ چه زن و چه مرد و چه کودک و چه نوجوان و جوان.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید به فرزندان خود یاد دهیم که چگونه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام و خانواده و اصحاب بزرگوارشان در آن واقعه عظیم صبوری کردند؟ و در مقابل برخی از زخم زبان‌ها ایستادند و نه تنها این زخم زبان‌ها بلکه بعضی از نداری‌ها را نیز، تحمل کردند.

باید این مسئله را به آنها یاد دهیم که حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها به عنوان یک دختر سه ساله چگونه این فهم در وجودشان ایجاد شد که وقتی با گرسنگی روبرو شدند مثلاً آن را با برادر ۱۷-۱۸ ساله خود در میان گذاشتند، اما با عمه خود مطرح نکردند چراکه یک احترام ویژه برایشان قائل بودند و حتی اگر هم این موضوع را بیان کردند در لفافه انجام دادند و درواقع، دیگران از زبان حضرت رقیه سلام الله علیها مطرح کردند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری با اشاره به نقش پرده‌خوانی و تعزیه برای تجسم واقعه کربلا بیان کرد: در قدیم، از روش پرده‌خوانی برای بیان واقعیت‌ها در محله‌ها استفاده می‌کردند و نقال این کار را انجام می‌داد و اولین افرادی که پای این پرده‌خوانی‌ها می‌نشستند کودکان بودند و این روش می‌تواند برای بیان واقعه کربلا به کودکان و نوجوانان مفید باشد و آثار اثرگذاری را برای آنها به همراه داشته باشد. 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: تعزیه و یا تئاتر‌های خیابانی از روش‌های دیگری است که می‌تواند واقعه عظیم کربلا را نه تنها برای کودکان و نوجوانان بلکه بزرگسالان نیز، زنده نگه دارد. چون در واقعه عظیم کربلا، نه تنها قصه اجتماعی بلکه داستان‌های با عظمتی مطرح می‌شود. مثلاً روبرو شدن دختر حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با دختر یزیدبن معاویه و اگرچه دختر یزید به کهنه بودن لباس دختر امام حسین علیه السلام طعنه میزد و می‌خندید، اما دختر حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام با متانت به او پاسخ می‌دادند و هیچ‌گونه بی‌احترامی از ایشان سرنمی‌زد.

یا مواجهه‌ی حضرت سکینه سلام الله علیها با یزید درمورد حجاب ایشان که به حضرت سلام الله علیها گفت چرا این طور ایستاده‌ای؟ حضرت سکینه سلام الله علیها پاسخ دادند که من دختر حسین (ع)، دختر حیا، دختر حجاب و از حریم رسول الله (ص) هستم. 

یزید به ایشان گفت: الان می‌گویم دستت را باز کنند که حضرت سکینه سلام الله علیها فرمودند: آن کسی که می‌خواهد دست من را باز کند نامحرم است. به او بگو اول دست برادرم را باز کند و سپس، برادرم دست ما را به عنوان محرم باز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری گفت: این موارد نشان می‌دهند که تا این حد، جزئیات در واقعه کربلا دیده می‌شوند و تکرار آنها در قالب‌های مختلف برای بندگان بسیار ارزشمند است. زیرا قرآن به پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرموده‌اند که تکرار کن. در تکرار کردن‌ها منفعت است. زیرا وقتی فردی مطلبی را به صورت مداوم با بیان لطیف برای کودکان، نوجوانان و جوانان تکرار کند ملکه ذهن او می‌شود و سپس، این مسئله را به عنوان یک فرهنگ در زندگی می‌پذیرد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش مهم رسانه در دنیای امروز مطرح کرد: دنیای امروز، دنیای رسانه و ارتباطات است و به همین دلیل، ساختن فیلم‌ها، انیمیشن‌های بسیار جذاب و نمایش آنها برای جامعه به شیوه خوب می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. چون آثاری در این خصوص ساخته شده‌اند و با وجود این که موضوع خوبی داشته‌اند ولی برخی از آنها بی‌کیفیت بوده‌اند و همین امر باعث شده است تا برای کودک جذابیتی نداشته باشد و مسئله دیگر این است که تبلیغات لازم برای کار ساخته شده انجام نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری ادامه داد: تبلیغات در این مسیر سرمایه‌گذاری است و نباید به عنوان هزینه به آن نگاه کرد با وجود این که می‌دانیم کار فرهنگی هزینه‌بر است ولی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و قطعاً نتایج بسیار خوبی را در آینده خواهد داشت.

این کارشناس مذهبی افزود: از فضای مجازی برای نمایش آثار تولیدی درمورد واقعه کربلا نباید غافل شد و به همین دلیل، می‌توان در قالب پادکست، کلیپ‌های کوتاه و... به نمایش گذاشته شوند و در این میان، پدران و مادران هم از این فرصت استفاده کنند و فرزندان خود را با قصه‌های واقعه کربلا آشنا کنند؛ بنابراین افرادی که می‌خواهند کار کودک و نوجوان انجام دهند و در این مسیر، برای جوانان هم، قدمی بردارند، بدانند ابزار‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها می‌توانند بسیار حائزاهمیت باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار