مهدی‌پور گفت: با ورود آیت‌الله رئیسی به مسئله کاغذ دیگر کمبود کاغذ وجود ندارد و دولت چهاردهم می‌تواند تا چند ماه کاغذ اصحاب رسانه را تامین کند.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای تصویری به تشریح عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: یکی از اولویت‌های ما در موضوع تنظیم‌گری روشن کردن نسبت رسانه‌ها در کشور بود. این مطالبه وجود داشت که چرا آنقدر تعداد رسانه‌ها زیاد است؟ از زمانی ما در دولت سیزدهم این پست را تحویل گرفتیم، تعداد رسانه‌های کشور حدود ۱۵ هزار رسانه بود. اگرچه امروز برای چهار هزار رسانه مجوز صادر کردیم، اما تعداد رسانه‌های کشور از ۱۵ هزارتا کمتر است. یعنی ما تلاش کردیم شعار توسعه کیفی را به اجرا بگذاریم. در این دوره تعدادی روزنامه، پایگاه اطلاع‌رسانی و مجلات مجوز گرفتند. برای اولین‌بار در اواخر سال گذشته رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها را اعلام کردیم؛ چراکه یکی از اولویت‌های ما ساماندهی وضعیت خبرگزاری‌ها بود.

مهدی‌پور ادامه داد: با حضور رسانه‌ها چارچوبی را برای رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها در نظر گرفتیم. از ابتدای دولت سیزدهم تعداد خبرگزاری‌ها حدود ۴۰ تا بود و الان تعداد خبرگزاری‌ها کمتر از ۳۰ تا شده است. امیدوار بودیم با نظام رتبه‌بندی، ساماندهی رسانه‌ها را تکمیل کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند جا از یک ایده صحبت کرد، که آن ادغام خبرگزاری‌های دولتی بود. یکی دو مورد از این ایده در وزارت ارشاد به اجرا درآمد. ما برخلاف رویه مرسوم توسعه کیفی را ملاک قرار دادیم. 

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر در این دوران رسانه‌ای متوقف یا لغو مجوز شد، به صورت رسمی اعلام شده است، افزود: به هر حال، هیات نظارت بر مطبوعات یک نهاد فراقوه‌ای است. وزیر ارشاد یک رای در آن جلسه دارد و تلاش شده ماهیت فراقوه‌ای آن حفظ شود، تا در مواقع مختلف بتواند کارساز باشد. از افتخارات جمهوری اسلامی است که نظارت بر مطبوعات پسینی است.

وی بر این باور است که در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با این شعار که «هر که آمد عمارتی نو ساخت» حرکت نکرده است. به گفته وی، ما تلاش کردیم هر که آمد عمارت نو نسازد. ما روی شانه تجارب و توانایی‌های اصنافمان حرکت کردیم. اگر نقاط قوتی بود، آنها تقویت کنیم و اگر نقاط ضعفی بود، پوشش دهیم. اگر با بخش‌هایی از لحاظ سیاستی تعارض داریم، آن را متوقف کنیم. بر این اساس شفافیت در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد بیش از ۲۰ سال بود، که در اشکال مختلف وجود داشت. از دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد تا آقای روحانی موضوع شفافیت مطرح بود. این زیرساخت بخصوص در دولت قبل به وجود آمده بود. ما این زیرساخت را تقویت کردیم.

مهدی‌پور افزود: الان تمام اطلاعات ما از قبیل حمایت، صدور مجوز و ... در اختیار صنف رسانه هست و این اطلاعات بروزرسانی می‌شود. هرکس که در هر بخشی اطلاعات بخواهد، می‌تواند با ورود به سامانه این اطلاعات را دریافت کند. اخیراً تلاش کردیم یکپارچگی بین اطلاعات را ایجاد کنیم. سامانه ایران‌رسانه را به عنوان درگاه یکپارچه رونمایی کردیم، که همه خدمات در آنجا وجود دارد. هرکس در رسانه‌های داخلی و خارجی نیازمندی دارد، با ورود به آن صفحه می‌تواند دسترسی پیدا کند. خوشبختانه مدت‌هاست که به مدد ابتکارات همکاران قبلی‌ام در معاونت، از روال دستی و کاغذی امور فاصله گرفتیم.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که شهید آیت‌الله رئیسی به طور خاص دنبال می‌کرد، مسئله کاغذ بود، توضیح داد: زمانی که ما شروع بکار کردیم، کاغذی برای توزیع بین اصحاب رسانه وجود نداشت. چندین‌بار این مطالبه از رئیس جمهور شد و ایشان به این مسئله ورود کرد. ما مصوبه سطح بالایی برای کاغذ اخذ کردیم و موفق شدیم کاغذ وارد کشور کنیم. آن روز‌ها قیمت کاغذ بالا بود. اما امروز قیمت کاغذ روند نزولی دارد. دیگر کمبود کاغذ در بازار وجود ندارد. با وجود اینکه نزدیک به دو سال است کاغذ توزیع می‌کنیم، مقادیری کاغذ حفظ کردیم، که دوستان دولت را تحویل می‌گیرند تا چند ماه بتوانند با همان کاغذ ارز ترجیحی سال ۱۴۰۰ برای اصحاب رسانه، روزنامه‌ها و مجلات کاغذ توزیع کنند. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار