توکلی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر تاریخ، درباره موضوع ترور‌های تاریخی رژیم صهیونیستی، به ارا‌ئه نظرات خود پرداخت.

یعقوب توکلی در برنامه جهان‌آرا با بیان اینکه ایده تشکیل دولت یهود به مدت‌ها قبل از نظریه تئودور هرتزل (بنیانگذار مکتب صهیونیسم) باز می‌گردد، گفت: ناپلون در سال ۱۸۰۰ ایده شکل‌گیری دولت یهود را مطرح کرد. بعد از این حادثه بود که طیف‌های یهودی با کمک انگلیسی‌ها مسلح شدند و به شدت از مسلح شدن فلسطینی‌ها جلوگیری می‌شد. در آن زمان، ۴ سازمان تروریستی به نام‌های پالماخ، هاگانا، اشترن و ایرگون تأسیس شدند و نخست‌وزیران اسبق اسرائیل مانند بن‌گوریون، اسحاق رابین و ... همگی فرماندهان این گروه‌های تروریستی بودند.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه راجع‌به توهم غالب بر ذهن رژیم صهیونیستی درباره برتری قومیتی و همچنین افتخار به نسل‌کشی‌هایی که در غزه اتفاق می‌افتد، افزود: مردم توجه داشته باشند که در معرض این سیاست تحمیقی قرار نگیرند. فردی که اقدامات امروز رژیم صهیونیستی را به شخص نتانیاهو نسبت می‌دهد، هر فردی که باشد، مردم ایران را تحمیق می‌کند. این خودفریبی و دیگرفریبی است که فکر کنیم فقط نتانیاهو، گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) و سایر افراد کابینه رژیم صهیونیستی این موضع را دارند و اگر فرد دیگری در راس این رژیم قرار داشت این اتفاقات نمی‌افتاد.

این استاد دانشگاه همچنین راجع به اینکه امام در اوایل انقلاب از رژیم صهیونیستی به عنوان «غده سرطانی» یاد کرده بودند، گفت: این درک درست نه تنها در امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی علیه)، بلکه این تفکر در ذهن سایر علما و بزرگان مانند آیت‌الله کاشف‌الغطاء و حضرت آیت‌الله حکیم در دنیای سنی و شیعه جریان داشت. حتی دانشگاهی مانند الازهر مصر هم علیه یهودیان فتوای جامع صادر کرده بود، اما کسی که این شجاعت را ایجاد کرد و این قدرت را داشت و واقعیت عینی غرب و چنگال فرورفته در جان جهان اسلام را آشکار کرد، امام بود. نظام مطالعاتی گسترده‎ حضرت امام نسبت به غرب و آگاهی ایشان نسبت به جریان سلطه در ایران، به قدری عمیق بود که این تعابیر درست، استراتژیک و کاملا مبتنی بر منطق درک واقعیت‌های نظام بین‌الملل را بیان می‌کردند و امروز هرچه جلوتر می‌رویم، ماهیت سرطانی رژیم صهیونیستی و همچنین ضرورت زدودن منطقه از این غده‌ی به‌شدت دردناک و آزاردهنده بیشتر می‌شود و بیشتر عینیت می‌یابد.

توکلی در پاسخ به سوال مجری برنامه راجع به این‌که چرا رژیمی که مدعی دموکراسی است، منتخب مردم فلسطین (شهید هنیه) را ترور می‌کند، اظهار داشت: ببینید، جورج اورول در کتاب «قلعه حیوانات» نوشته است: از امروز همه حیوانات باهم برابرند ولی بعضی‌ها برابرترند. این دموکراسی در بین خود یهودی‌ها نیز وجود ندارد. در رژیم صهیونیستی در بین یهودی‌ها نیز تفاوت اساسی وجود دارد. علاوه بر موضوع، این رژیم، مسلمانان و به‌خصوص مسلمانان فلسطین را انسان به حساب نمی‌آورد و برای خودشان این حق را قائل هستند که این کشتکار جمعی را انجام دهند. اگر بایدن این جنایت را مرتکب نمی‌شد و بمب‌های سنگین را به رژیم صهیونیستی نمی‌داد، قطعا اسرائیل هزینه گران‌تری در برابر حماس پرداخت می‌کرد.

وی درباره‌ حمایت‌های غرب از اسرائیل نیز افزود: اسرائیل پاسگاهی است که غرب ایجاد کرده تا بتواند بر غرب آسیا و خاورمیانه تسلط پیدا کند و به واسطه آن نیاز‌های خود را رفع کند. آمریکا به واسطه خشونت اسرائیل در منطقه نفت ارزان می‌خرد؛ حضور نظامی در منطقه دارد؛ تسلیحاتش را می‌فروشد و ... اگر در این میان، رژیم صهیونیستی ضعیف شود یا از بین برود، قطعا ملت‌های مسلمان حرکت می‌کنند و وضعیت آینده غرب نگران‌کننده می‌شود.

توکلی در بخش دیگری از این برنامه درباره شهادت اسماعیل هنیه و احقاق حق این شهید توسط ایران و همچنین نحوه تبیین این انتقام‌جویی در سطح جهانی گفت: شهید هنیه، مهمان عزیز و شریفی بود. رژیم صهیونیستی به قدری فاقد شعور اخلاقی و تمدنی بود که این ترور را بعد از ماجرای جشن و پیروزی مردم ایران (مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری چهاردهم) انجام داد. در واقع این رژیم این علامت را داد که حتی در جشن‌های ملت ایران هم حاضر است خاطر مردم ایران را مکدر کند. عموم رهبرانی که در حوزه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی یا سایر مظاهر سلطه مقاومت کردند، اغلب آمادگی عمیقی برای شهادت داشتند و فداکاری کردند.

او در ادامه‌ این موضوع گفت: خاطرمان باشد که شهادت شهدایی مانند شیخ احمد یاسین، شیخ عباس موسوی به همراه خانواده، عماد مغنیه، ابوجهاد، یاسر عرفات و دیگر شهدایی که تحت شرایط مختلف برای دفاع از این سرزمین‌های مسلمان با ایده و انگیزه اسلامی جنگیدند، فراموش نکنیم.

توکلی همچنین در پایان این برنامه تلویزیونی گفت: جامعه‌ یهود حاضر در سرزمین‌های اشغالی باید این واقعیت را درک کند که مورد نفرت مردم دنیا قرار گرفته‌است و کسی که بیشترین ضرر را از این قتل‌ها می‌کند، خودشان هستند.

خبرنگار: مهسا حنیفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار