بزرگترین طرح آبرسانی و زهکشی اراضی کشاورزی کشور در قالب ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز محدوده غرب و شمال غرب در دست اجرا است که ۴۲ هزار هکتار از این اراضی در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: افزایش راندمان تولید در واحد سطح مورد توجه جدی است که با اجرای این طرح شاهد تحول خوبی در بخش کشاورزی خواهیم بود.

وی افزود: از ۲۲۷ هزار هکتار زمین‌های زیرپوشش طرح آبیاری و زهکشی تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار با تأمین آب تحویل بهره‌برداران شده و ۱۰۰ هزار هکتار آن با پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصد به دلیل محدودیت منابع مالی متوقف شده بود که پارسال به دستور رهبر معظم انقلاب یک میلیارد دلار به وزارت نیرو و جهادکشاورزی برای تکمیل این طرح اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: با انعقاد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران جدید طرح، در نظر داریم با پیگیری‌ها و جلسات برگزار شده، حداکثر تا آذرماه امسال بخش اعظمی از طرح را تکمیل و تحویل بهره‌برداران کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به این که مراحل پیشرفت این طرح عظیم، هر هفته از سوی مجموعه دستگاه‌های اجرایی و به صورت دوره‌ای توسط دستگاه‌های نظارتی در حال رصد است، اظهار امیدواری کرد که وزارت نیرو برای تأمین آب به موقع اقدام کند تا بخش دیگری از اراضی برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

نیازی با اشاره به ضرورت تقویت حوزه آب و خاک برای کشاورزی پایدار و مطمئن و تضمین امنیت غذایی، تسریع در روند اجرای طرح‌های آبیاری نوین را از دغدغه‌ها و اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی بیان کرد.

وی بیان کرد: در آذربایجان‌غربی هم بخشی از طرح تحویل مردم شده و سعی می‌شود تا آذرماه بخش اعظمی از این طرح تکمیل و به شهروندان استان تحویل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.