در مسئله ایران بین هریس و ترامپ تفاوتی وجود ندارد و موضع گیری‌های هردو برای تحت فشار قرار دادن ایران همانگونه که در وجهه دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بیان شد مورد توجه است.

 بحث رویکرد روسای جمهور آمریکا نسبت به ایران یکی از مسائل مهم در مناظرات انتخاباتی است و از جهاتی برای تهران نیز حائز اهمیت به شمار می‌رود. رویکرد ترامپ با سیاست فشار حداکثری در ۴ سال دوره ریاست جمهوری او برای ایران آشناست.

از طرفی در این سه سال و اندی از دوره ریاست جمهوری بایدن نیز تهران و واشنگتن به شناخت خوبی از یکدیگر دست یافتند. اما پرسش اصلی اینجاست که آیا در صورت پیروزی هریس او همچنان سیاست دولت بایدن را در پیش خواهد گرفت و یا شاهد تغییرات دیگر خواهیم بود؟

مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل  در این باره گفت: همانطور که انتظار می‌رفت پس از کناره گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی معاون او یعنی کامالا هریس به طور رسمی به عنوان نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر معرفی شد. در وضعیت کنونی هریس یک انتخاب جدید برای ایجاد فضای رقابتی در انتخابات به جای شکست است و برجسته ساختن او در این زمینه یک عملیات روانی برای بازسازی ضربه‌ای است که به دموکرات‌ها خورده است. ضربه‌ای که پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ به طور محسوسی به دموکرات‌ها وارد شد و زمینه‌های بروز اختلاف در اردوگاه دموکرات‌ها بین اوباما، کلینتون، سندرز و ... آشکار کرد.

وی افزود: از سوی دیگر تلاش می‌شود نشان داده شود که کامالا هریس می‌تواند در برابر ترامپ در وضعیت فعلی برنده باشد، در حالی که واقعیت آن است که در وضعیت کنونی و با رویداد‌هایی که اکنون در آن قرار داریم ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی دارد. هریس یک آسیایی تبار است که تلاش می‌کنند بواسطه آسیایی تبار بودن خود رأی رنگین پوستان و بویژه سیاه پوستان را جذب کند. البته تاکنون این معنی نتوانسته به اثبات برسد که او توانمندی و استعداد جمع کردن رای رنگین پوستان و بویژه سیاه پوستان را خواهد داشت یا نه.

مطهرنیا افزود: در مورد آینده مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفتنی است همانطور که ظریف به این نکته دقیق اشاره می‌کند که آمریکایی‌ها سر میز مذاکره می‌گویند آنچه که مال ماست، مال ماست در ارتباط با آنچه که مال شماست ما مذاکره میکنیم باید در نظر داشته باشیم که دموکرات‌ها سعی دارند در قبال ایران با قدرت نرم و اصطلاحا با پنبه گردن ایران را ببرند و در این راه حاضر هستند امتیازات دهن پر کنی را به دولت و حاکمیت ایران بدهند تا بتوانند امتیازات عظیم برای ایالات متحده آمریکا را بیشتر کسب کنند. در حالی که جمهوری خواهان بالعکس هستند و همان سهم ایران و بیشترین سهم از ایران را برای خود خواهانند؛ لذا تمایز میان این دو در برخورد با دولت پزشکیان درآینده متکی بر این تاکتیک و تکنیک عملیاتی و سختی مذاکره خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: در مجموع اینکه هریس نسبت به ترامپ از مواضع محافظه کارانه‌تر و میانه روتری در قبال ایران برخوردار است، البته هریس هم مانند تمام روسای جمهور در عرصه سیاست خارجی تابع دستگاه بسیار پیچیده سیاست خارجی آمریکا است که در نهایت منافع مشترک آنها با جمهوری خواهان بر سر مسئله ایران است و در مسئله ایران تفاوتی وجود ندارد و موضع گیری‌های هریس و ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران همانگونه که در وجهه دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بیان شد مورد توجه است و از این جهت تمایز پیدا می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
ناجی دموکرات همان باجی است که آبجی هم گفته میشود