پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره با ترامپ و بالاگرفتن بحث‌ها درباره جایگزینی وی با یک سیاستمدار دموکرات دیگر احتمال روی کار آمدن کامالا هریس مطرح شده است.

 پس از عملکرد ضعیف جو بایدن در مناظره با ترامپ و بالاگرفتن بحث‌ها درباره جایگزینی وی با یک سیاستمدار دموکرات دیگر، احتمال روی کار آمدن کامالا هریس معاون رئیس جمهور و رقابت با ترامپ در انتخابات پیش رو مطرح شده است. یک دموکرات ارشد اظهار کرد کامالا هریس ۵۹ ساله، جانشین طبیعی جو بایدن خواهد بود اگر رئیس جمهور در برابر فشار‌های فزاینده برای کناره گیری از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ تسلیم شود.

در حال حاضر، اهداکنندگان کمک‌های مالی، فعالان و مقامات عالی رتبه حزب دموکرات این پرسش‌ها را مطرح کردند: آیا هریس شانس بیشتری نسبت به بایدن برای شکست ترامپ جمهوری خواه در انتخابات دارد؟ بایدن پس از مناظره ۲۷ ژوئن با ترامپ، بار‌ها تکرار کرده که در رقابت‌های انتخاباتی می‌ماند و قصد کناره گیری ندارد. معاون فعلی رئیس جمهور آمریکا و سناتور سابق آمریکایی و دادستان کل کالیفرنیا، نخستین زنی خواهد بود که رئیس جمهور آمریکا می‌شود اگر نامزدی دموکرات‌ها را بر عهده گرفته و در نهایت ترامپ را در انتخابات ۵ نوامبر شکست دهد. 

وی همچنین نخستین آمریکایی آفریقایی تبار و آسیایی است که عهده دار سمت معاونت رئیس جمهور بوده است. سه سال و نیم خدمت وی در کاخ سفید به عنوان معاون بایدن، با شروع ضعیف، جابه جایی کارکنان و مجموعه اقدامات سیاسی اولیه شامل اقداماتی مربوط به مهاجران آمریکای مرکزی شکل گرفت که موفقیت چندانی برای او محسوب نمی‌شد. در همین حال، از سال گذشته بسیاری از افراد در داخل کاخ سفید و کمپین بایدن، ابراز نگرانی کردند که هریس فردی مشکل آفرین و دردسر ساز برای کمپین باشد، اما مقامات حزب اعلام کردند از آن زمان تاکنون شرایط به طور چشمگیری تغییر یافته در حالی که او گام‌های مهمی را در زمینه سقط جنین برداشته و مورد قضاوت رای دهندگان جوان قرار گرفته است. در همین حال برخی نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد هریس می‌تواند در برابر ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشته باشد. گرچه ممکن است با رقابت تنگاتنگی مواجه شود. 

نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان که در تاریخ ۲ جولای منتشر شد حاکی از آن است که میزان محبوبیت دونالد ترامپ با ۴۹ درصد در برابر بایدن با ۴۳ درصد در بین رای دهندگان آمریکایی، ۶ درصد بیشتر است. نتایج این نظرسنجی برای مقایسه مقبولیت ترامپ در برابر هریس ۴۷ به ۴۵ درصد است. همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که رای دهندگان مستقل از هریس با ۴۳ درصد در برابر ترامپ با ۴۰ درصد حمایت می‌کنند و رای دهندگان میانه رو از هر دو حزب با ۵۱ درصد در برابر ۳۹ درصد، هریس را به ترامپ ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، نتایج نظرسنجی انجام شده توسط رویترز/ایپسوس که پس از مناظره تلویزیونی بین ترامپ و بایدن انجام شد، نشان داد که هریس و ترامپ رقابت نزدیکی دارند به این ترتیب که ۴۲ درصد طرفدار هریس و ۴۳ درصد پشتیبان ترامپ هستند. 

می‌توان گفت تنها میشل اوباما همسر باراک اوباما و بانوی اول سابق آمریکا که تاکنون هیچ تمایلی برای ورود به میدان رقابت‌های انتخاباتی نشان نداده، در رتبه نخست افراد محتمل برای جایگزینی احتمالی بایدن قرار دارد. همچنین نظرسنجی‌های داخلی انجام شده توسط کمپین بایدن پس از مناظره با ترامپ نشان داد که هریس همان میزان شانس بایدن برای شکست دادن ترامپ را دارد، در حالی که ۴۵ درصد رای دهندگان اظهار کردند که به هریس و ۴۸ درصد گفتند که به ترامپ رای می‌دهند.

دو اهداکننده جمهوری خواه در گفتگو با رویترز تصریح کردند کامالا هریس بسیار جدی گرفته شده است، اما آن‌ها ترجیح می‌دهند که ترامپ به جای رقابت با هریس، با بایدن رقابت کند. همچنین نتایج نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد ۳۷/۱ درصد رای دهندگان هریس را تایید و ۴۹/۶ درصد عملکردش را تایید نمی‌کنند. این رقم برای بایدن ۳۶/۹ درصد در برابر ۵۷/۱ درصد و برای ترامپ ۳۸/۶ در مقابل ۵۳/۶ درصد است. در همین حال، استراتژی عمومی کامالا هریس در سمت معاون رئیس جمهور درباره اسرائیل، مشابه استراتژی بایدن است. گرچه او نخستین مقام ارشد دولت آمریکا بود که در ماه مارس خواستار برقراری آتش بس در غزه شد.

 حالا می‌توان گفت در صورت کناره گیری بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی، رقابتی سخت بین دیگر دموکرات‌ها برای تصدی نامزدی حزب شکل می‌گیرد. در آن زمان در صورتی که حزب، نامزد دیگری به جز هریس را برای جایگزینی بایدن معرفی کند، به عقیده بسیاری از دموکرات ها، ممکن است حمایت بسیاری از رای دهندگان سیاه پوست را از دست بدهد. افرادی که نقش بسیار مهمی در پیروزی بایدن در انتخابات گذشته داشتند. این در حالی است که جو بایدن پس از شکست در دوئل انتخاباتی در برابر ترامپ، در مصاحبه‌ای کوتاه با شبکه ای‌بی‌سی اظهار کرد اگر خداوند متعال بیاید و بگوید که از رقابت‌های انتخاباتی کنار بروم، چنین می‌کنم. وی در این مصاحبه ۲۲ دقیقه‌ای بر حضور قطعی خود در ادامه رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرد و بار دیگر خود را تنها فردی نامید که می‌تواند دونالد ترامپ جمهوری خواه را در انتخابات ماه نوامبر شکست دهد.

 با وجود مصاحبه اخیر بایدن با شبکه‌ای بی سی، رئیس جمهور نتوانست تمام دموکرات‌ها از جمله قانون گذاران و اهداکنندگان کمک‌های مالی را برای ادامه رقابت با ترامپ و تصدی دوباره سمت ریاست جمهوری، متقاعد کند و حالا این افراد نیز خواستار کناره گیری بایدن هستند، اما بایدن، در حالی که در معرض انتقاد‌های شدید دموکرات‌ها درخصوص ناتوانی جسمی و ذهنی برای ادامه رقابت‌ها قرار گرفته است، در مراسمی مقابل کاخ سفید گفت که قصد کناره‌گیری ندارد.

 رئیس‌جمهور آمریکا با وجود درخواست‌ها برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، تاکید کرد که به مبارزه ادامه می‌دهد و در پاسخ به یکی از حامیان وی که از او خواست تا انتها ادامه دهد، گفت: «قرار نیست جایی بروم، هیچ جا نخواهم رفت». پیشتر رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که از هر سه دموکرات، یک نفر خواهان کناره‌گیری بایدن و جایگزین شدن فرد دیگری به جای او در رقابت انتخاباتی هستند. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا درحالی که حجم انتقاد‌ها از عملکرد رئیس جمهوری فعلی آمریکا در مبارزات انتخاباتی بالا گرفته، گفت که جو بایدن انتقاد‌ها را نادیده بگیرد و به رقابت ادامه دهد.

 همچنین بر اساس نظرسنجی شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا که پس از اولین مناظره برای انتخابات ۲۰۲۴ انجام شده، ۷۲ درصد از مردم این کشور جو بایدن را دارای توانایی شناختی برای ریاست جمهوری نمی‌دانند. گفتنی است که مناظره بعدی ریاست جمهوری آمریکا برای تاریخ ۱۰ سپتامبر به میزبانی شبکه‌ای بی سی برنامه ریزی شده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان) برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه خراسان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار