رئیس اداره حفاظت محیط زیست قیروکارزین از تحویل یک جغد و عقاب زخمی آسیب دیده برای تیمار و بازپروری به محیط زیست خبر داد.

عباس قائدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست قیروکارزین اظهار کرد: جواد حسنی شهروند طبیعت دوست یک پرنده جغد و محمد جهانپور با تحویل یک عقاب زخمی به اداره محیط زیست این شهرستان زمینه تیمار و بازپروری این پرنده را فراهم کردند.

او با تشکر از این طبیعت دوستان بابت تحویل یک جغد زخمی و یک عقاب آسیب دیده به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جهت تیمار، این پرندگان و گونه‌های حیات وحش بعد از تیمار و بازپروری در طبیعت منطقه رها می‌شوند.

 قائدی با بیان اینکه چرخه زیستی پرندگان نقش موثری در تعادل محیط زیست دارد، اضافه کرد: جغد‌ها پرندگان شکاری هستند که به دلیل فعالیت شبانه، توجه کمتر کسی را به خود جلب می‌کنند، اما نقش آن‌ها در حفظ زنجیره‌های غذایی بسیار حیاتی است. 

او ادامه داد: وجود جغد در طبیعت باعث کنترل جمعیت حیوانات موذی می‌شود و جمعیت موش‌ها را به تعادل می‌رساند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین ادامه داد: مشکلات ناشی از شهرنشینی اغلب امکان رشد گونه‌های جانوران موذی از جمله موش‌ها را در شهر‌ها فراهم می‌کند و درست به همین دلیل است که حفاظت از گونه‌های شکاری به عنوان اهرمی در کنترل جمعیت آفات، باید جدی تلقی شود.

 قائدی اقدام این شهروند طبیعت دوست را مسئولانه و دلسوزانه توصیف کرد و از سایر شهروندان نیز خواست تا با طبیعت مهربان باشند و در صورت مواجهه با پرندگان شکاری آسیب دیده به آنان آسیب بیشتری نزنند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین با نام بردن از پدیده‌ای با نام «همزیستی در جوار انسان‌ها» گفت: برخی از گونه‌های حیات وحش در طول زمان با انسان همزیستی پیدا می‌کنند و حتی برای یافتن آب و غذا به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند، هرچند این یک پدیده جدید است، اما اهمیت آن در دنیا روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا در واقع عمده تلاش آن متمرکز بر پذیرش گونه‌های وحشی در محدوده یک منطقه شهری است.

 لازم به یادآوری است در اینجا منظور به هیچ وجه عدم ارزیابی زیست‌محیطی و نگهداشت گونه‌های غیربومی و مهاجم نیست، چون تجربه، تاثیرات مخرب هر یک از آن‌ها را نشان داده است.

برخورد با موتورسواران متخلف حمل کننده هیزم

رئیس اداره حفاظت منطقه ارژن گفت: با موتورسواران متخلف که هیزم و شاخ و برگ درختان را حمل کنند برخورد می‌شود.

 این روزها، بسیاری از گردشگرانی که برای بازدید از منطقه حفاظت شده ارژن به این منطقه می‌آیند انتظار دارند در طبیعت ارژن آتشی بیفروزند و ذرت بلال کنند، برخی از موتور سواران متخلف نیز با آوردن هیزم و استفاده از شاخ و برگ درختان در تنور آتش تمایلات گردشگران می‌دمند.

 عباس راستی رئیس اداره حفاظت منطقه ارژن با استقبال از بازدید گردشگران و شهروندان و آشنایی آنان با مواهب طبیعی از آنان خواست تا مطالبه هیزم و چوب جنگلی برای برپایی آتش در مناطق تحت مدیریت، نداشته باشند.

او گفت: با توجه به فصل آتش سوزی و برنامه گشت و پایش دائمی نیرو‌های ارژن، جلو گیری از تخلفات و تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز در این منطقه با جدیت دنبال می‌شود.

راستی اضافه کرد: با توجه به فصل برداشت ذرت از مزارع و حضور مردم و بازدیدکنندگان و تفریح کنندگان شبانه روزی از دشت ارژن، تقاضای بسیاری از مردم و مغازه داران بازار ارژن برای ذرت بلال وجود دارد، متقابلاً درخواست مغازه داران ارژن از متخلفان برای هیزم خشک افزایش یافته است.

او ادامه داد: حافظان محیط زیست در این منطقه نیز ماموریت دارند تا با برنامه ریزی شبانه روزی برای گشت شبانه و روزانه در همه جنگل‌های منطقه حفاظت شده ارژن از تخریب طبیعت جلوگیری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست منطقه ارژن با بیان اینکه بدون اغماض با تخلفات برخورد می‌کنیم، گفت: موتورسیکلت سواران که هیزم برای باغداران و مغازه داران می‌برند را دستگیر و موتورسیکلت آن‌ها توقیف می‌شود، همچنین خودرو‌هایی که شبانه در منطقه کوه پهن تخلف دارند نیز دستگیر و توقیف می‌شوند تا کنون چندین مورد عملیات این چنینی انجام شده است. 

راستی ادامه داد: گردشگران و شهروندانی که برای بازدید از منطقه ارژن می‌آیند باید لذت طبیعت گردی را تجربه کنند، لذت طبیعت گردی بهتر است با کمترین آسیب به طبیعت و محیط زیست همراه باشد، آسیب زدن به درختان و انبوه کردن هیزم و ایجاد آتش، نوعی تخریب علنی طبیعت است که با آن برخورد می‌شود.

یک گروه از شکارچیان غیرمجاز در شهرستان فراشبند به دام افتادند 

یک گروه از متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در فراشبند که اقدام به شکار پرندگان وحشی کرده بودند، به دام افتادند.

علی اکبر کشاورزی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فراشبند بیان کرد: طی گشت و کنترل، ماموران یگان حفاظت این شهرستان، موفق به دستگیری یک گروه از متخلفان که اقدام به شکار پرندگان وحشی کرده بودند، شدند.

کشاورزی افزود: این افراد که ۵ نفر بودند از شب‌های گذشته جهت شکار پرندگان وحشی وارد منطقه شده بودند و اقدام به ایجاد کمین گاه بر روی منابع آبی منطقه کردند.

او گفت: نیرو‌های یگان حفاظت ضمن پایش منطقه متوجه حضور آن‌ها شده و با طی مسافت چند کیلومتری و زیر نظر گرفتن شکارچیان طی یک عملیات، ۴ نفر از متخلفان با ۲ قبضه سلاح شکاری ساچمه زنی (تک لول غیرمجاز و تک لول مجاز) به همراه مقادیری مهمات و لاشه ۸۴ فرد کبک و تیهو وحشی دستگیر شدند.

کشاورزی با بیان اینکه ۳ نفر از متخلفان دارای پرونده تخلف شکار و صید هستند، ادامه داد: طی هماهنگی با حوزه قضایی شهرستان فراشبند، متخلفان بازداشت شدند و خودرو و موتورسیکلت آن‌ها توقیف شد.

 او اضافه کرد: برخورد قانونی با سودجویان و بهره برداران غیرقانونی از محیط زیست می‌تواند عبرتی برای سایر متخلفان باشد.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه شکارچیان غیرمجاز از جمله آفت‌های حیات وحش به شمار می‌روند، اضافه کرد: این افراد زیست بوم را با خطر جدی روبرو کرده و لطمه‌های جبران ناپذیری بر پیکره این حوزه وارد کرده اند. 

او اظهار کرد: آنان در سایه نبود قوانین سختگیرانه و نظارت‌های کافی به کشتار بی پایان گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض می‌پردازند و به نتیجه رفتار غیرانسانی خویش هیچ گونه توجهی ندارند.

 کشاورزی همچنین گفت: کاهش گونه‌های جانوری در دهه‌های اخیر واقعیتی تلخ به شمار می‌رود که طبیعت ما بدان دچار شده است که از میان بردن زیستگاه‌های طبیعی و اجرای عملیات عمرانی از دلیل‌های عمده تهدید گونه‌های مختلف جانوری محسوب می‌شود.

او ادامه داد: شکار کردن از جمله گران‌ترین تفریحات بشر، طرفداران فراوانی دارد و افراد بدون توجه به انقراض گونه‌های نادر و در معرض خطر به آن می‌پردازند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار