رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما باید قالب‌های جدید ارائه محتوا را در فضای مجازی توسعه دهیم.

محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در  سخنانی در مراسم بزرگداشت روز فناوری اطلاعات و تقدیر از برگزیدگان نمایشگاه الکامپ، با بیان اینکه ما اگر چارچوب‌های تنظیم‌گری را ارتقا ندهیم، فرایند را نمی‌توانیم با سرعت طی کنیم، گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال جزو سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی است و فعالیت عمده و زحمت توسعه آن بیشتر برعهده بخش خصوصی است.

 آقامیری با اشاره به اینکه یک اتفاق اساسی در حوزه زیست ما در حال رخ دادن است، اظهار داشت: امروز آموزش، کسب و کار و فعالیت‌های تخصصی و خیلی از کار‌های دیگر مردم به فضای مجازی منتقل شده و ممکن است در آینده بخش‌های سنتی کلا از بین برود و به فضای مجازی منتقل شود لذا ما اگر در حوزه خدمات و محتوا تغییر جدی ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم خود را به سطح مورد نیاز برسانیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما میراثی تاریخی در حوزه ادبیات داریم، مانند شاهنامه و یا آثار سعدی و حافظ که محتوای فرهنگی ما را شکل می‌دهد، گفت: امروزه دسترسی به این محتوای فرهنگی به فضای مجازی منتقل شده است؛ شاید حافظ خواندن از روی مانیتور جذاب نباشد، اما در قالب‌های جدید مانند پادکست جذاب‌تر و در دسترس‌تر است لذا ما باید قالب‌های جدید ارائه محتوا را در فضای مجازی را توسعه بدهیم.

وی افزود: یک گام جدی این است که در محتوا و ارائه خدمات، قالب‌های فضای مجازی را توسعه دهیم تا مردم بهترین استفاده را داشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اختلاف‌نظر بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه سیاستگذاری، اظهار داشت: تقابل دوم که چالش آن بیشتر است و تبیین آن به کمک نیاز دارد، مسئله رقابت طیف سنتی و طیف جدید در بخش خصوصی است. ما در تعاملات با بخش خصوصی شاهد این بودیم که بخشی از مشکلات حاصل رقابت بخش سنتی با کسب و کار‌های جدید است که در اقتصاد دیجیتال شکل می‌گیرد و هنوز ساز و کار درستی ندارد. باید در لایه گفتمان سازی و رقابت، صحنه را مدیریت کنیم.

 آقامیری خاطرنشان کرد: نهاد‌های متولی مثل شورای رقابت و تنظیم گران بخشی نیاز دارد که چارچوب‌ها را شفاف کنند که کدام مقررات و دستورالعمل‌ها باید عوض شود تا شاهد رقابت این دو بخش باشیم؛ ما در صنایع مختلف با این مسئله درگیر هستیم و تلاش مشترک بین دولت و انجمن‌های صنفی را برای حل این مشکل می‌طلبد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اگر از ادبیات خودتنظیم گری و فضاسازی توسط فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال استفاده کنیم، سرعت بیشتری در پیمودن این مسیر خواهیم داشت، تصریح کرد: ما اولین گام در خودتنطیم‌گری را شروع کردیم و سایر حوزه‌ها را هم در این فرایند وارد می‌کنیم تا بخش انجمن‌ها و تشکل‌ها، متولی این حوزه باشند و بتوانند فرایند ارتقای کسب و کار را انجام دهند. فرایند رفت و برگشت بین تنظیم گران بخشی و حاکمیت و تجربه جدید در این حوزه باید در کنار هم قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه افزایش سرعت در تنظیم‌گری می‌تواند به ارتقای اقتصاد دیجیتال و توسعه خدمات منجر شود، اظهار داشت: در حوزه تسهیم درآمد محتوا در شورای عالی مصوبه داشتیم و به زودی فرایند ابلاغ آن طی می‌شود تا توسعه دهندگان خدمات و کاربران از هم منفعت ببرند و این مسئله، اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که امیدواریم به توسعه خدمات و محتوا در این حوزه بینجامد.

آقامیری ادامه داد: ما یک مسیر بلند و پرچالش پیش رو داریم و طی کردن این مسیر، باید تجربه خوبی از چند ذی نفعی باشد؛ من خواهش میکنم از همه عزیزان در طی این مسیر ما را از نظراتشان محروم نکنند و در تعامل حداکثری فعالیت کنیم و امیدوارم در چند ماه آینده شاهد خبر‌های خوبی در این حوزه باشیم.

در این مراسم همچنین از برگزیدگان بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران با حضور دکتر آقامیری تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار