دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه های توسعه فناوری و اکوسیستم در سطح کشور خبر داد.

محمد کرباسی٬ دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: یکی از مسائل مهم توسعه زیست بوم فناوری، توسعه زیرساخت‌های فناوری از جمله آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه و هم تست آزمون است. با توجه به بررسی‌های انجام شده با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور‌ها درصدد تجهیز چند آزمایشگاه هستیم. برای مثال یک آزمایشگاه ساخت سریع تحت عنوان فبلب (iot) را در دست داریم که در دانشگاه تهران تجهیز خواهد شد.

او افزود: این آزمایشگاه زیرساخت‌های اتصال پذیری پلتفرم و سرور‌های ذخیره سازی اینترنت اشیا را تامین و انواع تکنولوژی‌های اتصال پذیری را مانند 5G فراهم می‌کند. این آزمایشگاه از طرف دیگر تجهیزاتی را فراهم می‌کند تا بتوان برای ورتیکال‌های مختلف هوشمندسازی و اینترنت اشیا به صورت سریع در اختیار تیم‌های فناور قرار داد تا با کمک آن زیرساخت محصولات خود را توسعه داده و توسعه فناوری به این شکل رقم بخورد.

دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به آزمایشگاه نسل پنجم گفت: آزمایشگاه‌های نسل پنجم در سطح کشور نیاز به تجهیز داشته که در محل پژوهشگاه ارتباطات قرار دارد. این تجهیزات را برای تست و تحقیق و توسعه ارتباطات نسل پنجم پیگیری می‌کنیم. آزمایشگاه دیگر در حوزه انتقال لینک‌های نوری بوده که در دست بررسی است که به نتیجه برسد.

کرباسی تصریح کرد: آزمایشگاه دیگر از طریق اعتبار مالیاتی به خصوص اپراتور‌ها تجهیز خواهند شد. حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد اکوسیستم اتصال پذیری در تهران متمرکز شده است و در حال حاضر ین آزمایشگاه‌ها در تهران تجهیز خواهند شد. پتانسیل خوبی در حوزه آزمایشگاه نسل ۴ و ۵ در شهر‌های کشور اعم از یزد و مشهد وجود دارد و این ارتباط به سایر استان‌ها در حال گسترش است و درصدد شناسایی ظرفیت‌ها هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار