گوترش از همه طرف‌ها در بنگلادش خواست آرامش و خویشتنداری داشته باشند و بر اهمیت انتقال مسالمت آمیز و دموکراتیک قدرت تاکید کرد.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تلفات بیشتر جانی در جریان اعتراضات آخر هفته در بنگلادش ابراز تاسف کرد. وی همچنان تحولات انی کشور از جمله اعلامیه رئیس ستاد ارتش مبنی بر استعفای نخست وزیر شیخ حسینه و برنامه‌های تشکیل دولت موقت را از نزدیک دنبال می‌کند.

این سخنگوی سازمان ملل افزود: او از همه طرف‌ها خواست آرامش و خویشتنداری داشته باشندو بر اهمیت انتقال مسالمت‌آمیز، منظم و دموکراتیک قدرت تاکید کرد.

وی با تاکید بر همبستگی کامل دبیرکل سازمان ملل با مردم بنگلادش، خواهان احترام کامل به حقوق بشر آنها شد و بر نیاز به تحقیقات کامل، مستقل، بی طرفانه و شفاف در مورد تمام اعمال خشونت آمیز تاکید کرد.

روز گذشته (یکشنبه) درگیری‌های شدید بین پلیس و معترضان در بنگلادش به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر منجر شد؛ به نظر می‌رسد تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی با هدف سرنگونی شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش تبدیل شد.

در همین حال، فرمانده کل ارتش بنگلادش اعلام کرد که پس از استعفای نخست‌وزیر، دولت موقت تشکیل می‌شود.

به گزارش تارنمای هندوستان تایمز، نیروی هوایی هند مسیر حرکت بالگرد حامل شیخ حسینه را از زمان ورود به حریم هوایی هند تا زمان فرود در فرودگاه نظامی قاضی‌آباد زیر نظر داشته است.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش پس از حضور در هند، احتمالا راهی لندن پایتخت انگلیس خواهد شد.

رسانه‌های هندی همچنین گزارش دادند که صد‌ها معترض امروز (دوشنبه) ساعاتی پس از استعفای شیخ حسینه از سمت نخست‌وزیری بنگلادش و خروج از کشور در بحبوحه اعتراضات گسترده علیه دولت داکا، وارد پارلمان این کشور شدند.

اعتراضات بنگلادش اواخر ماه گذشته میلادی آغاز شد و زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند، شدت یافت.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.

نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود ولی با افزایش شمار کشته‌های این اعتراضات به بیش از ۳۰۰ نفر، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش برده و شیخ حسینا را مجبور به ترک کشور کردند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار