شهید عباس بابایی طی یک سال و نیم، بیش از ۶۰ ماموریت جنگی و بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیما‌های شکاری انجام داد.

زمان شهادت تنها ۳۷ سال سن داشت، اما یکی از بزرگترین خلبانان و فرماندهان تاریخ دفاع مقدس بود. او با بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز با انواع هواپیما‌های جنگنده، قسمت اعظم عمر پر برکت خویش را در طول زمان خدمتش در پرواز‌های عملیاتی، قرارگاه­‌ها و جبهه­‌های جنگ در غرب و جنوب کشور سپری کرد و به همین خاطر او چهره آشنای رزمندگان ارتش، سپاه و بسیجیان و یار وفادار فرماندهان قرارگاه­‌های عملیاتی بود.

اینها تنها بخش کمی از سوابق شهید عباس بابایی بود، فرمانده‌ای که ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶ و روز عید قربان و پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت خود علیه رژیم بعث عراق به شهادت رسید.

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پس از آغاز جنگ تحمیلی، رشادت‌های فراوانی در خدمت به انقلاب از خود نشان داد و به علت مهارت و ورزیدگی که در عملیات‌های متعدد داشت به کسب درجه سرهنگی نائل شد و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۶ به پیشنهاد رئیس شورای‌عالی دفاع و تائید امام خمینی (ره) به درجه سرتیپی رسید.

«عباس بابایی» در طول خدمت صادقانه خود، سمت‌های مختلفی را بر عهده داشت؛ از جمله در مرداد سال ۱۳۶۰ به فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان منصوب شد و پس از آن در آذر سال ۱۳۶۲ نیز سمت معاونت عملیاتی فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به وی محول شد که تا زمان شهادتش عهده‌دار این مسئولیت بود.

وی در طول مدت فعالیت شجاعانه خود، بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیما‌های شکاری داشت و تنها طی یک سال و نیم، بیش از ۶۰ ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید.

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۶ مصادف با عید قربان با یک هواپیمای دو کابین F5 در تبریز به اتفاق سرهنگ خلبان «علی‌محمد نادری» (خلبان کابین جلو) عهده‌­دار انجام مأموریت پروازی شد و پس از بمباران مواضع دشمن و انجام ماموریت، مورد اصابت گلوله‌های ضدهوایی قرار گرفت و در سن ۳۷ سالگی به شهادت رسید.

شهید بابایی تنها از سال ۱۳۶۴ تا هنگام شهادت، بیش از شصت (۶۰) مأموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید که در اینجا به نمونه­‌هایی از آنها اشاره می­‌گردد:

حمله به پایگاه هوایی الولید (H-3): پایگاه هوایی "الولید" در جوار مرز‌های مشترک اردن و سوریه، منطقه تجمع هواپیما‌های نظامی و غیرنظامی عراق بود که به دور از دسترس جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی قرار داشت. با انجام عملیاتی بسیار دقیق و حساب شده، این منطقه در ۱۳۶۰/۱/۱۵ مورد تهاجم هواپیما‌های نیروی هوایی ارتش قرار گرفت و خسارات سنگینی به بار آورد. بابایی با هواپیمای اف-۱۴ در نقش پوشش هوایی و دفاع هوایی این عملیات شرکت داشت.

از عملیات‌های مهمی که بابایی در آنها نقش داشته می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عملیات والفجر ۸ و آزادسازی شهر فاو که ارتباط عراق با دریا قطع شد

- عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر گردید

-عملیات فتح‌المبین

-عملیات طریق‌القدس که منجر به آزادسازی شهر بستان شد

 -ارائه طرح اسکورت کشتی­‌های تجاری و نفتکش در خلیج فارس

همرزمش، سرهنگ خلبان فضل‌الله جاویدنیا هم خاطره‌ای خواندنی از شهید بابایی داشت. به روایت او: در یکی از ماموریت‌های جنگی به همراه عباس بر فراز خلیج فارس در حال پرواز بودیم. آن روز قرار بود که کاروان بزرگی از کشتی‌های نفتکش و تجاری را تا آب‌های بین‌المللی را اسکورت کنیم. براساس اطلاعات رسیده، دشمن تصمیم داشت تا به کاروان حمله کند. به همین خاطر موقعیت بسیار حساس و خطرناک بود. با طرحی که عباس ارائه کرده بود قرار شد تا ده فروند شکاری اف چهارده، دو فروند، دو فروند، پوشش سنگین هوایی منطقه خلیج فارس را تامین کنند تا از این طریق کشتی‌ها از حملات دشمن در امان بمانند. من و عباس کنار هم پرواز می‌کردیم.

وی ادامه داد: از روی صفحه رادار هواپیما دیدم که آن دو جنگنده عراقی دور زدند. عباس هم موضوع را دریافت کرده بود. من و عباس هر دو از کابین یکدیگر را می‌دیدیم. با دست به او اشاره کردم که چه باید کرد؟ عباس به من پیام داد: من به عنوان طعمه جلو می‌روم و هواپیما‌های دشمن را به دنبال خودم می‌آورم. سپس با یک حرکت سریع از من دور شد. او با مانور‌هایی که انجام می‌داد هواپیما‌های دشمن را متوجه خود می‌کرد و آنها را به دنبال خود کشاند. روی صفحه رادار دیدم که هواپیمای عباس در تیررس کامل دشمن قرار گرفته است. پس از چند لحظه با چشم هواپیمای دشمن را دیدم. ناگهان عباس مانوری کرد و با یک چرخش بسیار خطرناک، مسیر خود را تغییر داد و ارتفاع را کم کرد. در این لحظه موشک من با هواپیمای دشمن برخورد کرد. در این لحظه عباس فریاد زد: الله اکبر! الله اکبر! از شنیدن صدای او خوشحال شدم و گفتم: عباس می‌دانی چه کردی؟ عباس گفت: من کاری نکردم خدا کرد.

عباس بابایی از بزرگترین فرماندهان و خلبانان تاریخ دوران دفاع مقدس کشورمان است و این گزارش را با وصیت‌نامه این شهید بزرگوار به اتمام می‌رسانیم.

وصیت‌نامه امیر سرلشکر شهید عباس بابایی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خدایا، خدایا، تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگهدار.

به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت می‌کشم وصیت‌نامه بنویسم. حال سخنانم را برای خدا در چند جمله ان‌شاءالله خلاصه می‌کنم.

خدایا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده.
خدایا، همسر و فرزندانم را به تو می‌سپارم.
خدایا، در این دنیا چیزی ندارم، هرچه هست از آن توست.
پدر و مادر عزیزم، ما خیلی به این انقلاب بدهکاریم.

عباس بابایی
۶۱.۴.۲۲
۲۱ ماه مبارک رمضان»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
ای کاش از جلیل زندی و فضل الله جاوید نیا که خلبانان تک خال جنگ تحمیلی بودن هم سریالی بسازن
اتفاقات بین جلیل زندی و شهید بابایی هم می تونه جالب باشه
آخرین اخبار