در بخشی از منطقه‌ که از آن به عنوان سرزمین‌های اشغالی یاد می‌شود، عده‌ای متجاوز به شکلی واقعی ترس را تجربه می‌کنند.

ترس چیزی نیست جز یک احساس و هیجان که آنرا در ذهن خود می‌پرورانیم؛ و مشکل از آنجا شروع می‌شود که این احساسات و هیجان‌ها بر زندگی جمعی و شخصی اثر نامطلوب می‌گذارند. ترس، احساسی است که هر انسانی آن را می‌شناسد. انسان‌ها از آن به‌عنوان احساسی ناخوشایند یاد و از آن دوری می‌کنند، چراکه این احساس بنابر طبیعت خود زمانی ظاهر می‌شود که خطری درونی یا بیرونی فرد را تهدید می‌کند. این احساس به شکل علائم مختلف جسمی و روانی ظاهر می‌شود، مانند تپش قلب، تنگی نفس، احساس گرگرفتگی، سرخ شدن صورت و نشانه‌های دیگر.

ترس یک واکنش احساسی به تهدید یا خطر است. علاوه بر این ترس با رفتار‌های خاص فرار و اجتناب مربوط است، در حالی که اضطراب ناشی از تهدیدهایی‌است که مهارناپذیر و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. ترس معمولاً با درد ارتباط دارد. مثلاً کسی از ارتفاع می‌ترسد،حال در صورت سقوط چه آسیب ببیند و چه نبیند او از  ارتفاع می‌ترسد. بسیاری از نظریه‌پردازان، چون جان برودس واتسن و پال اکمن، پیش نهاده‌اند که ترس یکی از چند احساس بنیادین و فطری است.

ترس از سازوکار‌های بقاست و معمولاً در پاسخ به یک محرک منفی خاص روی می‌دهد. ما از انجام بعضی کار‌ها وحشت داریم، چون می‌ترسیم با شکست مواجه شویم.

حالا، اما در بخشی از این جهان و منطقه‌ای که از آن به عنوان سرزمین‌های اشغالی یاد می‌شود و عده‌ای متجاوز و قاصب در آن حضور دارند این تعریف از ترس به شکل نمایان و روشن به خود گرفته است. ترسی که حتی رسانه‌های داخلی آن منطقه نیز به شکلی مبتدیانه حتی نتوانسته اند آن را مخفی کنند.

در این روز‌ها ترس واژه اصلی تصاویر منتشر شده از سرزمین‌های اشغالی و در میان همگی مسئولان و صهیونیست‌ها است. ترسی که آنها با توجه به تجربیات خود مانند آن چه که در وعده صادق چشیده‌اند می‌دانند چاره‌ای جز انتظار کشدن برای پایان آن را ندارند. پایانی که البته برای آنها چندان خوش نیست.

ترس رژیم صهیونیستی از پاسخ حتمی ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران، چند روز گذشته نه تنها به تیتر یک رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های عبری تبدیل شده بلکه باعث شده تا ارتش این رژیم تصمیم بگیرد از خروج نیروهایش از پایگاه‌های نظامی اسرائیل خودداری کند.

رژیم صهیونیستی با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران شرایط عجیبی را برای خود ترسیم کرده است. صهیونیست‌ها البته برای اولین بار نیست که چنین ترسی را تجربه می‌کنند و چند ماه پیش در جریان عملیات وعده صادق ترس و مهاجرت از سرزمین‌های اظغالی، خالی شدن فروشگاه‌ها و نا امنی‌های داخلی و فرار از پادگاه‌ها توسط سربازانشان را تجربه کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد این بار شرایط برای صهیونیست‌ها تفاوت دارد، چرا که با جنایتی که این بار انجام داده‌اند پا را فراتر از حد خود گذاشته‌اند و همین هم باعث می‌شود، این بار با پاسخی متفاوت‌تر از وعده صادق مواجه شوند، پاسخی که رهبر معظم انقلاب درباره آن فرموده‌اند.

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ فلسطینی آقای اسماعیل هنیه شهید شدند و جبهه‌ عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونیستی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود و فرزندان و عزیزان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران در مصاحبه با نشریه قطری «العربی الجدید» ضمن رد شایعات منتشر شده در رسانه‌های غربی به عنوان یکی از شاهدان عینی این حادثه تایید کرد که عامل انفجار شلیک یک پرتابه از فراز آسمان به صورت موشک یا راکت از بیرون ساختمان به سمت اتاق محل اقامت شهید هنیه بوده است.

وی در تشریح جزئیات این حادثه گفت: بعد از ورود هیئت حماس به محل اقامتگاه، شهید هنیه نماز مغرب را خواند، سپس نشستیم و در مورد ترور شهید فؤاد شکر، فرمانده حزب الله لبنان، فضیلت شهادت و عاقبت بخیر شدن آن صحبت کردیم، عاقبت بخیری برای هر برادر مجاهدی که با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کند.

قدمی ادامه داد: شهید وسیم ابوشعبان، محافظ وی از بیرون اتاق مسئولیت حفاظت از شهید هنیه را عهده دار بود. شهید هنیه در زمان شهادت در حال خواندن قرآن بود و در حالی که قرآنی در میان دستانش بود که خون پاکش بر آن جاری شده بود، به شهادت رسیده بود.

نماینده جنبش حماس در ایران که در زمان این عملیات تروریستی در محل حادثه حاضر بود افزود: حمله دقیقاً در ساعت ۱:۳۷ دقیقه اتفاق افتاد. من از محلی که بودم خارج شدم و دود شدیدی را مشاهده کردم و بعد از آن مطلع شدیم که حاج هنیه به شهادت رسیده است. در ابتدا برق و صاعقه شدیدی را در نتیجه انفجار احساس کردم و تصور کردم که رعد و برق یا زلزله‌ای رخ داده است. پنجره را باز کردم، اما باران یا رعد و برقی را ندیدم و هوا هم گرم بود.

وی ادامه داد: به طبقه‌ای که شهید هنیه در آن اقامت داشت رفتم و شاهد بودم که دیوار‌ها و سقف اتاق ویران شده و فروریخته است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با شبکه خبر درباره شرایط این روز‌های سرزمین‌های اشغالی و نتانیاهو  اظهار کرد: شرایط از بن بست سیاسی گذشته و در واقع نگرانی‌های شدید از پاسخ نظامی از جبهه مقاومت زیاد شده است. آنها راهبرد خون بر شمشیر را تجربه کردند و حالا باید منتظر راهبرد شمشیر بر شمشیر باشند.  

وی ادامه داد:اکنون نگرانی از صهیونیست‌ها بسیار فراتر رفته است. اکنون دنیای غرب هم نگران است. ۲۴ ساعت گذشته بسیاری از پرواز‌ها لغو شد و شرکت‌های هواپیمایی و همه بخش‌های تجاری نگرانی درباره سرمایه گذاری‌هایی که کردند دارند.

وی افزود: آمریکایی ها، نیز، چون به انتخابات نزدیک می‌شوند، نمی‌خواهند جنگی پیش آید، برای آن که نگران خطوط انتقال نفت هستند و اگر اخلالی ایجاد شود قیمت بنزین بالا می‌رود و همه حزب‌های آمریکا که در انتخابات هستند وارد بن بست می‌شوند

این که می‌بینید که به دیپلماسی التماسی روی آوردند که ایران جواب ندهد نشان از ترسی است که آنها دارند و زیان‌هایی است که در حال تجربه آن هستند. اکنون میزان مسافرت متوقف شده و زیان‌های تجاری ضرر‌های زیادی را برای غربی‌ها داشته است.

در رژیم صهیونیستی ترس و واهمه زیاد است و وحشت غوغا می‌کند. آنها می‌دانند پاسخ ما قاطع و جدی خواهد بود و آنها نیز در صدد پاسخ نیستند و تنها می‌خواهند ما را بترسانند؛ که البته در این امر هم ناموفق بودند.

خبرنگار: محمد حسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار