روزنامه انگلیسی نوشت حزب‌الله در ماه‌های گذشته از همه ظرفیت خود استفاده نکرده و با این همه خسارات قابل توجهی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد درگیری ۱۰ ماهه رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان خسارات سنگینی به رژیم صهیونیستی به ویژه در شمال سرزمین‌های اشغالی وارد کرده و «زخم‌های آتش فرامرزی اکنون در همه جا قابل مشاهده است». 

این روزنامه انگلیسی نوشت: نتیجه این درگیری برای صهیونیست‌ها مرگبار بوده و از سوی دیگر بسیاری از مشاغل آنان به تعطیلی کشیده شده است. این جنگ سبب شده بزرگ‌ترین تخلیه جمعیت از شمال سرزمین‌های اشغال شده طی ۷۰ سال گذشته رخ دهد و بسیاری از ساکنان پیشین آن نمی‌دانند آیا می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند یا خیر. حزب‌الله لبنان یک روز پس از آغاز جنگ غزه، در همبستگی با مردم فلسطین و برای دور کردن نیرو‌های صهیونیست از نوار غزه، اسرائیل را هدف قرار داد. هرچند حتی قبل از افزایش تنش‌ها نیز حملات حزب‌الله به یک «چالش استراتژیک بی‌سابقه» برای اسرائیل تبدیل شده و فشار زیادی را بر کابینه رژیم وارد کرده بود. 

فایننشال تایمز هشدار داد: «تشدید خصومت‌ها با گروهی که به طور گسترده مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان شناخته می‌شود، خطرات آشکاری را برای اسرائیل به همراه دارد. بر اساس داده‌های ارتش اسرائیل، از اکتبر تا اواسط ژوئیه، حزب‌الله تنها بخشی از زرادخانه عظیم خود را استفاده کرده و حدود ۶ هزار و ۷۰۰ موشک و ۳۴۰ پهپاد به شمال اسرائیل پرتاب کرده است. با این همه، تاثیر این حملات گسترده و قابل توجه بوده است. به گفته دفتر نخست وزیر اسرائیل، موشک‌های حزب‌الله سبب بیش از ۷۱۰ آتش‌سوزی در شمال شده است». 

فایننشال تایمز همچنین اشاره کرد که پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی نیز به شدت آسیب دیده و برخی از شهر‌ها خالی از سکنه شده است. به گزارش این روزنامه، قبل از شروع جنگ، «کریات شمونا» شهری با جمعیت ۲۴ هزار نفری بود، اما اکنون به شهر ارواح تبدیل شده و تقریبا همه مشاغل آن تعطیل هستند. مردم محلی می‌گویند چیزی بین ۲ تا ۳ هزار نفر در شهر باقی‌مانده‌اند و بقیه به نواحی اطراف گریخته‌اند.

پیش از این، روزنامه صهیونیستی معاریو فاش کرد که در سراسر اراضی اشغالی از ترس پاسخ ایران، حزب‌الله و حماس رعب و وحشت حکم‌فرماست. این روزنامه نوشت: اسرائیل وارد حالت آماده‌باش حداکثری شده است، در حالی که ارتش آن به دلیل واکنش گسترده ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مرخصی تمامی واحد‌های نظامی خود را به حالت تعلیق درآورده است. همچنین گفته می‌شود در میان سناریو‌های هولناک، ترس از هدف قرار دادن خطوط برق و ارتباطات وجود دارد و آماده‌سازی‌ها شامل باز کردن پناهگاه‌های جدید در مرکز اراضی اشغالی است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار