طحان نظیف گفت: برای عضویت زنان در شورای نگهبان منع قانونی وجود ندارد.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان  در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن اقدام ددمنشانه دشمنان در ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: گزارشی از ۹ طرح و لایحه و ۱۲ اساسنانه دولت و ۲۸ استعلام از دیوان عدالت اداری را اطلاع می‌دهم.

وی گفت: طرح‌مالکیت صنعتی در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و اصلاحات آن تایید شد. طرح اصلاح ماده یک ماده ۳۸ ایین نامه داخلی مجلس است که برخی کمیسیون‌های مجلس دارای حداقل اعضا نیستند. مجلس این طرح را تصویب کرد. از نظر شورا تفویض حداقل‌های اعضای نمایندگان مجلس تقنین می‌خواهد و مجلس باید اصلاحات آن را انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مورد دیگر قاچاق مهمات و سلاح‌های غیرمجاز بود که دو ابهام داشت و ابهام دیگر تعیین مواد شیمیایی در ماده شش بود که مجلس باید آن را اصلاح کند.

نظیف ادامه داد: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری برای کاهش ساعات اداری است که هیئت عالی نظارت به آن ایراداتی داشت و این مصوبه هم جزو آخرین مصوبات مجلس یازدهم بوده و هنوز اصلاح نشده است. اگر اصلاح شود دوباره آن را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چگونه به دولت کمک می‌کند؟ گفت: ما سعی کردیم با همه دولت‌ها تعامل داشته باشیم و اگر در اساسنامه‌ها و مصوبات، چون مجری دولت است نظرات آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم و رهبری بر انسجام میان قوا و نهاد‌ها تاکید دارند و باید همه به آن عمل کنیم تا آنچه به نفع کشور و نظام است محقق شود. رییس جمهور بعد از انتخاب به شورای نگهبان آمدند و در روز‌های آینده با تشکیل کابینه افرادی انتخاب شوند که در هم افزایی قدم بردارند.

ایرادات طرح افزایش تعطیلات آخر هفته برطرف نشده است

این مقام مسئول ادامه داد: ما نسبت به تعطیلی شنبه‌ها دو ایراد داریم. نکاتی نسبت به بحث روز‌های هفته و بخش خصوصی وجود دارد. موضوع در اختیار مجلس است و اگر نکته‌ای برای اصلاح باشد می‌توان آن را بررسی کرد. یکی از ایرادات بحث روز‌ها و ایراد دیگر بحث قرارداد‌ها در بخش خصوصی و ایراد هیئت نظارت هم سرجای خودش است.

وی درباره مولفه‌های رجل سیاسی گفت: مبنای کار قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان است. این مصوبه به وزارت کشور ارسال شد و مبنای کار وزارت کشور در این دوره از انتخابات بود و نسبت به قبل ثبت نام‌ها ساماندهی شد.

وی درباره دلیل اعلام نشدن دلیل ردصلاحیت‌ها ادامه داد: ابلاغ دلیل ردصلاحیت نیاز به مجوز قانونی دارد.

همزمانیِ انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری از نظر قانونی منعی ندارد

نظیف درباره سه ساله شدن انتخابات شورا‌های شهر و روستا بیان کرد: براساس قانون انتخابات تصویب شده بود انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر همزمان باشد، اما با فقدان رییس جمهور مجلس برای انتخابات شورا‌ها باید تصمیم می‌گرفت لذا دوره چهار ساله فعلی را حفظ کرد و دوره بعدی را سه ساله دید تا انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها همزمان شود و اگر قرار بر تغییر باشد باید مصوبه جدید در مجلس تصویب شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح استفساری جزو ۱ بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده این طرح راجع به اضافه شدن فرآورده‌های طبیعی زنبور عسل به عنوان محصولات کشاورزی فرآوری نشده بود که دو ایراد به این طرح گرفته شد یکی اینکه از نظر اعضای شورا این مصوبه تفسیر نیست و یک قانونگذاری جدید محسوب می‌شود و قانونگذاری جدید هم تشریفات خودش را دارد.

نظیف گفت: البته استفاده از واژگان غیر فارسی هم مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد و این مصوبه به مجلس برگشت داده شد.

وی بیان کرد: لایحه موافقتنامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی است. نسبت به این لایحه دو نکته و ایراد وجود داشت و طبق روال یک ایراد قانون اساسی مربوط به استفاده از واژگان غیر فارسی در این لایحه وجود داشت که از این جهت هم مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی بود. علاوه بر این دو ایراد شرعی و هم یک ایراد قانون اساسی یک تذکر هم بازنویسی متن بر اساس حروف انگلیسی متذکر شدیم اصلاحات لازم را انجام بدهند مجدداً بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب است و نظر شورا مربوط به خرداد است و در مجلس دوازدهم هنوز اصلاحی صورت نگرفته است. طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور است که متن ایرادات تقدیم شما می‌شود. مصوبه جدید دریافت شد و نتیجه نهایی بعدا اعلام می‌شود. طرح اصلاح تبصره ۶ و ۱۳ بودجه کل کشور ابهاماتی داشت که به مجلس اعلام شد و آن را اصلاح شده است.

وی ادامه داد: اصلاح اساسنامه حمایت از صندوق افراد داری معلولیت خلاف شرع شناخته نشد. اصلاح اساسنامه پست بانک و اساسنامه بنیاد فرهنگی رودکی خلاف شرع و قانون شناخته نشد. اصلاح ماده ۱۵ ماده شرکت سهامی مدیریت ساخت و کالای آب و برق ایران مغایر شرع و قانون نبود. اساسنامه هواپسمایی ایران هم مغایر شرع و قانون نبود. اساسنامه سرمایه‌گذاری پارک فناوری پردیس دوبار رفت و آمد داشت که با اصلاحات صورت گرفته مصوبه خلاف قوانین و شرع شناخته نشد. اساسنامه مجری طرح‌های نیرو‌های مسلح یک ایراد شرعی داشت که برطرف شد. اساسنامه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر چند ابهام داشت که اگر برطرف شود مجددا آن را بررسی می‌کنیم. اساسنامه صنایع دریایی نیروی دریایی است که چند ابهام و تذکر داشت که اصلاحاتی در مصوبه انجام شد و به محض بررسی آن را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر لایحه عفاف و حجاب اصلاح نشود آیا از دستور خارج می‌شود، گفت: ابهام در دو موضوع است و در اختیار مجلس است و باید نمایندگان آن را جمع بندی کنند.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه درخواستی از دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق و آزادی‌های اجتماعی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه مطرح شده بود مبنی بر معرفی زنان برای عضویت در جمع شش نفره حقوقدان شورای نگهبان؛ سوال اینجاست قانون درخصوص عضویت زنان در جمع حقوقدانان چه می‌گوید و آیا زنان می‌توانند از اعضای حقوقدان شورای نگهبان باشند؟، اظهار کرد: این حرف جدیدی نیست و منع قانونی ندارد و این موضوع در اختیار رئیس قوه قصاییه و نمایندگان مجلس است.

نظر شورای نگهبان در مورد کاندیدا‌های پوششی در انتخابات

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا می‌توان با اصلاح قانون از حضور کاندیدا‌های پوششی جلوگیری کرد، اظهار کرد: این موضوع مستلزم علم پیشگویی است که ما نداریم. ما از نیات افراد اطلاعی نداریم و در ادوار مختلف افراد با رویکرد‌های سیاسی مختلف چنین رویکردی داشتند و برخی بودند که تا آخر بودند، اما در دوره‌ای دیگر تا آخر نمانند و باید دید راهکار مجلس در این خصوص چیست.

موضوع ۷ ساله شدن شورای شهر در حد رسانه‌ها مطرح است

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا مصوبه مجلس در خصوص افزایش مدت فعالیت شورای شهر فعلی به ۷ سال به تایید شورای نگهبان رسیده است؟ تأکید کرد: این موضوع در رسانه‌ها مطرح است و ظاهراً هنوز طرح و لایحه‌ای در این خصوص مطرح نشده است؛ اگر طرح و لایحه‌ای در این زمینه از سوی مجلس به تصویب برسد قطعاً در آن زمان نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در انتخاب آینده به سمت نظام حزبی پیش می‌رویم، گفت: نکته مهمی است که احزاب مسئولیت بپذیرند. ما گاهی در انتخابات با احزاب یک شبه مواجه هستیم و گزارشی از آن‌ها نمی‌بینیم که آیا توانستند برنامه خود را محقق کنند و باید در سیاست‌های کلی انتخابات بررسی شود و ممکن است الگوی انتخاباتی تغییر کند. 

وی ادامه داد: برخی گفته بودند ما زیر کولر تصمیم می‌گیریم که حالا ما زیر کولر روشن یا خاموش تصمیم بگیریم  باید بدانند انتخابات رقابت است و براساس قانون عمل می‌کند و با تمجید و سرزنش افراد عمل نمی‌کند. هرکس می‌تواند نظری داشته باشد. در این انتخابات از همه‌جریان‌های سیاسی افرادی حضور داشتند، مهم نظر و رای مردم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تخلف انتخاباتی بود یا نه‌گفت: هر جا تخلفی بوده با آن برخورد کردیم و با بررسی‌های مفصل برایمان ثابت شد که در شهرستان باشت تخلفاتی صورت گرفته بود و صندوق‌ها باطل شد و برخورد لازم صورت گرفت و برای متهمین پرونده تشکیل شده است، اما در نتیجه انتخابات تغییری حاصل نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان افزود: انجام فرآیند انتخابات براساس قانون است و مستلزم هماهنگی‌هایی است که از چند ماه قبل صورت گرفته است. هماهنگی در کمتر از پنجاه روز انجام شد و به واسطه این قانون هیچ بن بستی در نظام حقوقی ما وجود ندارد و انتخابات در دو مرحله در کمتر از پنجاه روز برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
هشتاد میلیون مردم مجلس دولت درگیر چی کردین واقعا اگه میخوان احکام اسلام اجرا کنید جلوی بانک های نزول خور بگیرید .
آخرین اخبار