پاسخ حتمی ایران به رژیم صهیونیستی همان وعده صادق ۲ است که تعداد موشک‌هایی که در این عملیات شلیک می‌شود، مشخص نیست.

بامداد ۱۰ مرداد رژیم صهیونیستی در یک عملیات تروریستی اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را در تهران ترور کرد.

این دومین جنایات صهیونیست‌ها علیه ایران در سال جاری است. آنها در ۱۳ فروردین با حمله به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه هفت نفر از اعضای سپاه پاسداران به نام‌های سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی، سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی، حسین امان اللهی، سید مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و سید علی صالحی روزبهانی را به شهادت رساندند. 

شهدای سپاه

در پی این حمله تروریستی، جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ فروردین برای اولین‌بار به سرزمین‌های اشغالی حمله کرد به‌طوری که اسرائیل و متحدانش در برابر این حمله که به وعده صادق شهرت یافت انگشت به دهان ماندند و در پیام‌هایشان ضمن اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی از لزوم خویشتن‌داری صحبت می‌کردند.

پاسخ قانونی

عملیات وعده صادق طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام شد. این ماده می‌گوید: در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا‌ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود خواه فردی یا دسته‌جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند فوراً به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ‌وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت بر طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی و در هر موقع که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد تاثیری نخواهد داشت.

پس از ترور هنیه در تهران یک‌بار دیگر حق استفاده ایران از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد مطرح شده است و ایران می‌تواند با استفاده از این حق پاسخ در خور شانی به جنایت اسرائیل در تهران بدهد. 

رونمایی از توان دفاعی ایران در روزهای آینده

عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی تلویزیونی درباره اینکه آیا ایران در واکنش به جنایت ترور اسماعیل هنیه در تهران، به لحاظ قانونی اجازه اقدام عملیاتی دارد یا خیر، گفت: در کنار انتقام و خونخواهی که به‌طور رسمی اعلام شده و تعبیر مقام معظم رهبری بر خون‌خواهی و اینکه مهمان ما در کشور ما، ناجوانمرد و بر خلاف تمام معیار‌های بین‌المللی به شهادت رسیده است، در بخش نرم براساس سیاست خارجی کشور در فصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نفی هرگونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری به‌عنوان یک اصل شناخته شده است و ما از ابتدای انقلاب تاکنون از این اصل پیروی کرده‌ایم. 

عباس مقتدایی

وی اظهار کرد: حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور نیز از مواردی است که در قانون آمده است. دفاع از حقوق تمام مسلمانان از دیگر رسالت‌های انقلاب اسلامی ایران است. در کنار تمام اینها، برقراری روابط صلح‌آمیز با کشور‌های غیرمتخاصم مطرح است. در اقدام جنایتکاران رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا تمامیت ارضی کشورما نادیده گرفته شد و اینجاست که باید براساس قانون اساسی اقدام کنیم. از این جهت از نظر حقوق داخلی می‌توانیم به این جنایت واکنش نشان دهیم و از نظر حقوق بین‌الملل هم براساس منشور ملل متحد و همچنین طبق معاهدات بین‌المللی، حق دفاع مشروع از خود و حق اقدام داریم. در این اقدام جنایتکارانه همه کشور‌های دخیل و سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت ملل متحد مسئولیت دارند. جمهوری اسلامی ایران هم حق ذاتی خود می‌داند و براساس قانون وظیفه دارد با پشتوانه حقوقی و اجتماعی، پاسخ قاطعی به این اقدام جنایتکاران بدهد. 

مقتدایی ادامه داد: مهمان ما یک مقام رسمی با گذرنامه دیپلماتیک بوده و با دعوت رسمی برای اجرای یک مراسم رسمی آمده بود. در حقوق بین‌الملل مصونیت افراد و هیئت‌های دیپلماتیک به رسمیت شناخته شده، پس از نظر بین‌المللی نیز این جنایت محکوم است و آمریکا و رژیم صهیونیستی باید پاسخگو باشند. از سوی دیگر، ایجاد وحدت بین کشور‌های اسلامی در انقلاب اسلامی نهادینه شده است و یکی از عوامل توسعه‌یافتگی ما این است که بتوانیم از کل ظرفیت‌های مسلمانان جهان برای حفظ منافع اسلامی و ایرانی استفاده کنیم. این موضوع در قانون اساسی هم مطرح شده و جریانی مشخص است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه از آغاز انقلاب تا کنون همواره شاهد موج‌های گوناگونی از ایران‌هراسی بوده‌ایم، گفت: دشمنان ما از ابتدای انقلاب تاکنون چند موج ایران‌هراسی را دنبال کرد‌ه و شکل داده‌اند؛ موج اول ایران‌هراسی با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. در اینجا دولت‌های عربی را بر ضد ایرانی‌ها تهییج کرده، نگاه قومی و مذهبی ایجاد کردند و از جاه‌طلبی‌های صدام استفاده کرده و جنگ ۸ ساله را به ما تحمیل کردند. موج دوم ایران‌هراسی ۱۱ سپتامبر شکل گرفت که هم ایران‌هراسی بود و هم اسلام‌هراسی. در موج سوم غربی‌ها به‌دنبال پوشش شکست‌های خود در غرب آسیا دست به اقداماتی مانند ترور زدند. آنها سعی کردند با ترور‌هایی شکست در میدان را با بمباران افکار عمومی پوشش دهند. در این میان، موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری بدون چالش انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از شهادت شهید رئیسی هم بی تاثیر نبوده، چراکه این موفقیت ایران بازتاب جهانی داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین توانست با اقداماتی از ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی بکاهد و آثار آن را خنثی کنند. غربی‌ها در تلاش هستند جلوی ایران را بگیرند، اما گفتمان ایران در سطح بین‌المللی جریان دارد. امروز به برکت مقاومت، نه تنها ملت‌های عرب، بلکه دولت‌های عرب هم در صف نظام اسلامی قرار گرفته‌اند در صف امت اسلامی هستند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: ترور اسماعیل هنیه اگرچه سخت است، اما روی دیگری دارد. این ترور با هدف چیدن میوه‌هایی انجام شده که طی سال‌ها برای وحدت امت اسلامی تلاش کردند.

مقتدایی درباره نحوه مقابله با این جنایت اینکه هم پاسخ قاطع باشد و هم راهبردی، گفت: هدف کوتاه‌مدت رژیم صهیونیستی، تضعیف روحیه رهبران مقاومت است که نه‌تنها محقق نمی‌شود که انگیزه آنها را بیشتر خواهد کرد. دوم اینکه بعد از وعده صادق، قدرت بازدارندگی از ایران به نمایش گذاشته شد که رژیم صهیونیستی تلاش کرد با یک ترور آن را مخدوش کند، اما واقعیت این است که این ترور در این سطح اگرچه مهم است، اما نمی‌تواند برای آنها نتیجه موفقیت‌آمیزی داشته باشد. در حال حاضر ایران بیناتر شده و مجهز به دانش و فناوری بومی است. آنها اقدامات ایران را ضد حقوق بشر می‌دانستند، حال سوال این است که ایران ضد حقوق بشر اقدام می‌کند یا اسرائیل و آمریکا. برخلاف رژیم صهیونیستی، قدرت دفاعی ما بازدارنده است، نه تهاجمی و البته از بسیاری از توانمندی‌های ما هنوز رونمایی نشده است.

 مقتدایی در پایان گفت: شهادت اسماعیل هنیه قلباً ما را ناراحت کرد، اما نتایج و آثاری برای ایران خواهد داشت و بخشی از توان ایران در دفاع در روز‌ها و هفته‌های آینده نمایان خواهد شد.

آمادگی برای وعده صادق ۲

عملیات وعده صادق ۲ همان عملیاتی است که وعده آن داده شده است. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ۱۱ تیر ۱۴۰۳ در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدای غزه گفت: آرزومند رسیدن فرصت «عملیات وعده صادق ۲» هستیم که نمی‌دانم تعداد موشک‌های آن چقدر باید باشد.

تاکید بر مجازات صهیونیست‌ها

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به ترور اسماعیل هنیه در تهران گفت: اقدام تروریستی اسرائیل علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده و ایران از حق ذاتی خود برای دفاع از خود و اقدام متقابل در مجازات صهیونیست‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

علی باقری

باقری تاکید کرد اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده و ایران از حق ذاتی خود برای دفاع از خود و اقدام متقابل در مجازات صهیونیست‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «وضعیت خاورمیانه» گفت که ایران حق ذاتی خود را برای دفاع ازخود، مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اسماعیل هنیه در خاک خود در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌دارد. 

امیرسعید ایروانی

بدون شک اسرائیل با اقدامات تروریستی علیه ایران به‌دنبال تنش و درگیری برای منحرف ساختن اذهان عمومی از شکست‌هایی است که در نزد جامعه جهانی در جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه خورده است. جنایات اسرائیل که با حمایت متحدانش ازجمله آمریکا انجام می‌شود برای این است تا درگیری‌ها در منطقه افزایش یابد و با حضور متحدانش در منطقه و گسترش درگیری‌ها این رژیم برای بازسازی خود به کناره‌ای برود و توطئه‌های خود را از طریق کشور‌های متحدش پیگیری کند.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار