عسکری گفت: جنگ اوکراین تاثیر زیادی در امنیت غذایی داشت و هر کشوری نتواند در مسیر امنیت غذایی حرکت کند با مشکل مواجه می‌شود.

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دوازدهم با حضور در برنامه صف اول درباره اولویت‌های کمیسیون کشاورزی در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تاکنون ده میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و به واسطه قانونی که تعیین کردیم تولید ما به ۱۳ تا ۱۴ تن رسیده است؛ در حالی که نیاز کشور ما حدود ۱۲ تن است. امروز بحث ما استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی است و قوانین ما توانسته فضایی را فراهم کند تا اتفاقات خوب و مهمی در این حوزه صورت گیرد.

عسکری گفت: ما در کمیسیون کشاورزی بیشترین بازدید میدانی را داشتیم و تقریبا چیزی حدود ۱۱۵ مکاتبه با رئیس‌جمهور شهید و ۱۵ جلسه مذاکره با ایشان داشتیم و برنامه و هدف ما آن بوده که قانون خوب تصویب کنیم و نظارت در راستای تولید داشته باشیم و بتوانیم مسیر درستی را ایجاد کنیم.

بالغ بر ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است

وی گفت: بالغ بر ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است و در مجلس دوازدهم تصمیم گرفتیم با ایجاد سازمانی، روغن مورد نیاز کشور را تامین کنیم. میزان ارزی که برای روغن خرج می‌شود برابر است با همه هزینه‌های تمامی مجموعه‌های آموزشی و دانشجویی کشور  و این نگران کننده است و البته خیلی از روغن‌ها که وارد می‌شد مشکل داشت و روغن را نیز مانند گندم به عنوان خرید تضمینی قرار دادیم که کشاورز ما با آرامش بیشتری این محصول را کشت کند. ما باید کشاورزان را برای کاشت دانه کلزا ترغیب می‌کردیم و در سریع‌ترین وقت مبالغی که باید برای آنها واریز شود عملی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دوازدهم تاکید کرد: روغن در سبد غذایی خانواده‌ها وجود دارد و از طریق روش‌های جدید باید به نقطه مطلوبی در بحث دانه‌های روغن برسیم. در برنامه پنج ساله هفتم هم دیدیدم که تولید باید چه اقداماتی انجام دهد. ما ظرفیت‌های بالایی داریم. دولت و دستگاه‌ها را مکلف کردیم که به کمک هم بتوانیم با استفاده از  موضوع دانش بنیان‌ها در حوزه کشاورزی اقدمات بیشتر و بهتری انجام دهیم.

وی درباره قانون خرید تضمینی گفت: در بحث قیمت گذاری قاعده بر این است که ۳ نفر از اعضای دولت و ۲ نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی که نظارت می‌کنند و ۶ نفر هم از کشاورزان پیشرو  و خبره در این حوزه حاضر باشند و هزینه کاشت و داشت و سود کشاورز را در نظر بگیریم که کشاورز با انگیزه کار خود را انجام دهد.

وی افزود: جنگ اوکراین تاثیر زیادی در امنیت غذایی داشت و هر کشوری نتواند در مسیر امنیت غذایی حرکت کند با مشکل مواجه می‌شود. شورای قیمت گذاری آن چه را که تصویب می‌کند لازم الاجرا است.

پس از ۴۸ ساعت از خرید گندم از کشاورز دولت باید هزینه را به کشاورز تقدیم کند

وی درباره پرداخت هزینه گندم‌کاران گفت: پس از ۴۸ ساعت از خرید گندم از کشاورز دولت باید هزینه را به کشاورز تقدیم کند و اگر اینگونه نباشد باید هزینه دیرکرد را نیز پرداخت کنیم. البته به دلیل مشکلات ارزی که داشتیم در این امر کوتاهی‌هایی را شاهد بودیم.

عسکری گفت: اکنون تقریبا نزدیک به ده میلیون و ۱۰۰ هزار تن خریداری شده و قیمت گندم ۱۹۶ همت است که تا به امروز ۹۶ همت پرداخت شده و چیزی حدود ۴۰ همت دیگر هم به زودی پرداخت خواهد شد و امیدواریم زودتر این مبلغ هم واریز شود و ما حتما پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم. البته مسئولینی که کم کاری کردند در این امر باید جوابگو باشند. این مبلغ تنها اصل مبلغی است که کشاورزان باید به آن برسند و مبلغ دیرکرد همچنان پرداخت آن مشخص نیست. برای سال آینده هم در برنامه این پرداخت‌ها را دیدیم و ان‌شاءالله مشکل حل شود.

اولویت اول دولت چهاردهم باید موضوع کشاورزی باشد چرا که امنیت غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

وی ادامه داد: ما در این مدت با رئیس‌جمهور جدید هم جلساتی داشتیم و به دکتر پزشیان هم عنوان کردیم که اولویت اول دولت باید موضوع کشاورزی باشد چرا که امنیت غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گندم محصول استراتژیکی است. کوتاهی و کم کاری دلیلی بر ترک فعل است و مسئولین باید پاسخگو باشند.

عسکری درباره پرداخت نشدن هزینه گندم‌کاران گفت: دستگاه‌های نظارتی باید برخورد کنند. ما قبل از شروع کار دولت جدید جلسات مختلفی با دولت داشتیم و این ترک فعل را  اعلام کردیم و امیدواریم این برخورد انجام شود.

اگر از برنامه هفتم خوب بهره برداری نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم

وی گفت: برنامه هفتم فرصت مهمی برای ما است و اگر از آن خوب بهره برداری نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم و این برنامه حوزه‌های مختلف خصوصا در حوزه کشاورزی، آب و محیط زیست بستر‌های لازم را مهیا کرده و دستگاه‌های متولی باید کار را انجام دهند.

عسکری ادامه داد: ضمن تبریک به دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور باید نیرو‌های کارآمد را به مجلس معرفی کند. رهبری درباره افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌شوند موازین مهمی را اظهار کردند. دکتر پزشکیان که انسان صادقی است باید افراد صادق و کارآمد را به مجلس معرفی کند.

وی افزود: دولت و مجلس برای اولین بار همزمان کار خودرا آغاز می‌کنند. نه مجلس و نه دولت بهانه‌ای ندارند و توقع آن است که دکتر پزشکیان نیرو‌های انقلابی و سالم معرفی کند و ما هم بنا بر آن داریم که دولت را کمک کنیم. ما باید در راستای سند چشم‌انداز خود کارهای مهمی انجام دهیم و عقب ماندگی‌ها را باید جبران کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دوازدهم ادامه داد: در برنامه هفتم چند مورد خاص را آورده که یکی از آنها الگوی کشت است و دولت محترم باید این الگو را اولویت خود بداند.  در برنامه هفتم به دولت عنوان کردیم جای آن که به تنظیم بازار برسید اول تولید را تنظیم کنید تا آن مشکلات حل شود و کشاورز ما هم با انگیزه کار کند. در حوزه تامین در کشاورزی با چالش‌های مهمی مواجه هستیم و طبق برنامه دولت باید اقدامات مهمی را در این زمینه انجام دهد.

عسکری در انتها گفت: قرار ما بر این است با دوستانی که مسئولیت می‌گیرند اتمام حجت کنیم که این برنامه ۵ ساله هفتم باید کامل اجرا شود تا عقب ماندگی‌های برنامه‌های قبلی حل شود و در فضایی دوستانه تلاش می‌کنیم که مشکلات حل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار