پاکاری از توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان خبر داد و دستاورد‌های این الگوی کشاورزی را افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع پایه تولید معرفی کرد.

مجیدرضا پاکاری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی زراعی و دیمزار‌های این استان، اظهار کرد: دستاورد‌های این الگوی کشاورزی، یک قابلیت منحصر به فرد برای افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع پایه تولید است.

او با بیان اینکه از حدود ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی در استان فارس تعداد ۴۵ گونه در شهرستان‌های مختلف این استان کشت می‌شود، اظهار کرد: تنوع این تعداد گونه‌های دارویی در بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی زراعی و منابع‌طبیعی زیر سطح کشت رفته است که در فرایند تولید این محصولات با بکارگیری دانش و فناوری‌های جدید سعی بر افزایش بهره‌وری داریم.

پاکاری با اشاره به اینکه برخی از این گونه‌ها در خطر انقراض قرار دارند، ادامه داد: توسعه کشت برخی از این گونه‌ها با هدف تنوع بخشی و جلوگیری از انقراض بوده که با برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی تولید آنغوزه، آویشن شیرازی، کاکوتی، مور تلخ و انواع دیگری از این محصولات در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اقدامات ویژه جهاد کشاورزی برای نخستین بار در کشور و در جهت توسعه کشت گیاهان دارویی در استان کم‌آب فارس انجام می‌شود، اضافه کرد: کشت و توسعه ۲۰۰ هکتاری شیرین‌بیان در شهرستان اقلید، طرح توسعه کشت سیاه‌دانه ایرانی در شهرستان‌های بیضا و کوار بالغ بر ۱۰۰ هکتار، طرح توسعه ۲۰ هکتاری موسیر در شهرستان بوانات و طرح باغ مادری گل مادری با بکارگیری ژنوتیپ‌های برتر در شهرستان داراب از مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجرا در استان فارس است.

پاکاری تصریح کرد: اجرای طرح‌های الگویی کشت از جمله تولید نشا و کشت نشایی و همچنین اهلی کردن آنغوزه در شهرستان‌های بختگان و نی‌ریز، کشت و توسعه آویشن شیرازی در مساحتی بالغ بر ۲۵ هکتار، اهلی کردن گیاهان دارویی در حال انقراض مانند کاکوتی و آویشن استوکو از دیگر برنامه‌های اجرا شده و در حال اجراست که به صورت هدفمند و برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود.

او همچنین به جایگاه ویژه استان فارس در کشت گیاهان دارویی در کشور و اولویت این استان در توسعه این بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور و بزرگ‌ترین گلستان دیم جهان در شهرستان داراب وجود دارد و در سال ۱۴۰۱ فارس دارای مقام اول توسعه کشت گیاهان دارویی در دیمزارها شد که نشانگر برنامه‌محور بودن و اولویت استان در تولید انبوه این محصولات به دلیل مصرف پایین آب و ارزش اقتصادی آن در نظام عرضه و تقاضا در بازار‌های داخلی و خارجی است.

پاکاری از برنامه مدون این سازمان در بکارگیری منابع تولید در توسعه کشت گیاهان دارویی نام برد و اظهار کرد: ایجاد سایت‌های الگویی و برنامه تغذیه اصولی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از مهم‌ترین معیار‌های توسعه اینگونه کشت‌ها در استان هدف‌گذاری شده است که با بکارگیری دانش و فناوری روز دنیا تلاش خواهیم کرد تا در توسعه کشاورزی به اهداف مدنظر از جمله تولید بهینه و افزایش بهره‌وری دست پیدا کنیم.

این مقام مسئول به میزان سطح توسعه این الگوی کشت و اعتبارات تامین شده آن اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر با توجه به طرح توسعه کشت در گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در نقاط مختلف استان، ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و ۵ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال نیز از محل سرمایه‌های مردمی تامین شده است.

او، این الگوی کشاورزی را یک راهکار جایگزین کشت برای بسیاری از محصولات آب‌بر معرفی کرد و گفت: این مقدار کشت منجر به تولید ۹۰ هزار و ۲۴۰ تن محصول می‌شود که با اشتغال ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفری علاوه بر افزایش درآمد ۱۷۵ درصدی، زمینه‌ساز صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۱۱۱ میلیون متر مکعب یا کاهش ۴۴ درصدی آن نسبت به تولید گندم شده است.

پا‌کاری با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور یک برنامه راهبردی ترسیم شده است و پشتوانه قانونی دارد، تصریح کرد: در برنامه‌های کلان توسعه‌ای و اسناد بالادستی و همچنین برنامه جامع الگوی کشت و آیین‌نامه‌های تخصصی به کشاورزی نوین و مبتنی بر منابع تولید هر یک از مناطق مختلف کشور تاکید ویژه‌ای شده است که استان فارس می‌تواند در اجرایی کردن آن بر اساس ظرفیت‌های بومی و مزیت‌های نسبی و رقابتی در سطح ملی و حتی جهانی به پیشرفت پایدار برسد و با ایجاد زنجیره تولید و ارزش به سهم خود در بازار‌های داخلی و بین‌المللی ارزآور دست پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار