با حمایت بنیاد برکت استان فارس اقداماتی نظیر استفاده از سیستم آبیاری‌های نوین در مزارع، افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و آغاز پرورش ماهیان سردآبی در استان فارس انجام شده است.

مجری بنیاد برکت فارس در حاشیه بازدید از مزارع گیاهان دارویی استان فارس گفت: در راستای زنجیره سبز و آبی و با حمایت بنیاد برکت، اقدام به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی و پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی در برخی از مناطق استان فارس کرده‌ایم.

هاجر اردکانی با بیان اینکه در چند سال اخیر تشکیل کارگروه تامین امنیت غذایی با محوریت اجرای طرح‌های زنجیره سبز و آبی در کشور متمرکز شده و این طرح در استان فارس به شکل ویژه‌ای پیگیری می‌شود، گفت: استان فارس به دلیل داشتن اقلیم مناسب و دارا بودن ۳ منطقه آب و هوایی متفاوت یکی از مهم‌ترین استان‌های تولید کننده محصولات باغبانی و کشاورزی در کشور بوده که در این زمینه فعالیت چشم‌گیری کرده است.

او بیان کرد: استان فارس در حوزه زنجیره سبز و آبی و در زمینه فعالیت‌های زیربنایی و پایه‌ای اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، زیرا که پایدارسازی امنیت غذایی در گرو گسترش و حمایت از این زنجیره‌های ارزش است.

اردکانی با بیان اینکه در راستای زنجیره سبز و آبی در استان فارس حمایت ویژه‌ای از گلخانه‌های صنعتی شده است، گفت: در برخی مناطق هدف این استان در جهت گسترش و ترغیب کشاورزان به احداث گلخانه به صورت اختصاصی تنها از گلخانه‌های کوچک مقیاس حمایت صورت گرفته است.

مجری بنیاد برکت در استان فارس اظهار کرد: پرورش و تولید قارچ با توجه به فضا‌های کوچک و قابل دسترسی برای افراد یکی دیگر از عمده طرح‌های اجرایی در این استان بوده است.

به گفته او، در برخی مناطق هدف به دلیل سنتی بودن زراعت و نداشتن دانش کافی معمولا آن بازدهی مورد نظر در پایان کشت حاصل نمی‌شد که با هدایت متقاضی به سمت تغییر الگوی کشت و محصول پربازده که با شرایط اقلیمی منطقه مناسب باشد، زمینه کشت و ترویج گیاهان دارویی از جمله آویشن و گل محمدی و کلزا، خاکشیر، زعفران، گل نرگس و ... فراهم شده است.

اردکانی با اشاره به اینکه نگاه ویژه به نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی با توجه به سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله دیگر اقدامات در استان فارس بوده است، افزود: از نمونه‌های بارز این اقدام می‌توان به چندین کارگاه بزرگ عرقیات و نوشیدنی و شربت و همچنین تولید خمیر خرما جهت استفاده در کارگاه‌های شیرینی‌پزی و کارگاه‌های بسته‌بندی خرما و خشکبار و تولید و بسته بندی میوه خشک و کارگاه‌های تولید و بسته‌بندی لبنیات اشاره کرد.

مجری بنیاد برکت در استان فارس افزود: بسیاری از این کارگاه‌ها به صورت تعاونی فعال هستند و تعداد افراد زیادی را مشغول به کار کرده‌اند.

او با بیان اینکه در برخی مناطق با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب و زمین حاصل‌خیز تسهیلات اعطایی در جهت کشت علوفه نظیر یونجه و همچنین کشت جو پرداخت شده است که برای چندین نفر غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است، گفت: با توجه به تنوع تولید در زیربخش‌های مختلف زراعی، باغی، گلخانه‌ای، دامپروری، مرغداری، توجه به تامین نیرو محرکه، ادوات و تجهیزات کشاورزی ضروری است، به همین دلیل بخشی از تسهیلات پرداختی در این راستا سرمایه‌گذاری شده است.

مجری بنیاد برکت فارس افزود: همچنین در جهت گسترش هر چه بیشتر مزارع با توجه به بحران جهانی کمبود آب و محدودیت منابع آبی از آبیاری‌های نوین از جمله آبیاری تحت فشار و قطره‌ای حمایت صورت گرفته است.

اردکانی به طرح زنجیره آبی در این استان اشاره کرد و گفت: بحث زنجیره آبی به پرورش ماهیان گرمابی توجه خاص شده است که علاوه بر استفاده بهینه از منابع آبی، ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانوار در رفع جلبک‌زدگی استخر‌ها نیز مؤثر است. همچنین در برخی مناطق پرورش ماهی سردابی نیز صورت گرفته است.

او یادآور شد: بنیاد برکت در استان فارس در زنجیره سبز بر محصولات کشاورزی و توسعه این محصولات با استفاده از دانش روز و علوم دانش بنیان تاکید دارد تا ظرفیت خوبی در حوزه این تولیدات سبز برای امنیت غذایی به کشور اضافه شود و در زنجیره آبی و آبزی پروری نیز پیش قدم بوده و طرح‌های اشتغال‌زایی بسیاری انجام داده است.

اردکانی در پایان گفت: با توجه به نوع طرح‌ها، تعداد اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم متغیر، اما به صورت کلی معاونت اشتغالزایی بنیاد برکت در استان فارس در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است و در این استان به درصد قابل توجهی از تعهدات اشتغال عمل شده و امید است با همین توان پیش به سوی آینده‌ای روشن و کشوری خودکفا گام برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار