رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان میزگرد «چالش‌ها و فرصت‌های فرهنگی جهان اسلام در پرتوی طوفان اقصی» را در لبنان برگزار کرد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان میزگرد «چالش‌ها و فرصت‌های فرهنگی جهان اسلام در پرتوی طوفان اقصی» را در لبنان برگزار کرد. در این میزگرد که تعداد زیادی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، فکری، دینی و… حضور داشتند، شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، اسامه حمدان سخنگوی رسانه‌ای جنبش حماس مقیم لبنان و محمد علی میرزایی رئیس مرکز اندیشه اسلامی جامعه المصطفی (ص) به سخنرانی پرداختند.

این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز، سپس مجری برنامه خضر نب‌ها طی سخنان کوتاهی برگزاری چنین میزگردی را مورد ستایش قرار داده و گفت: رایزنی فرهنگی همواره موضوعات مهم منطقه را پیگیری کرده و در راستای بحث و بررسی آن به چنین فعالیت‌های ثمر بخشی دست زده و هم‌اکنون در پرتوی طوفان اقصی این میزگرد را برگزار کرده است.

نب‌ها در سخنان خود به خاطرات امین الحسینی مفتی شهر قدس اشاره و اظهار داشت که خواندن این خاطرات و محتوای آن در بحران کنونی جهت بکارگیری، بسیار مؤثر خواهد بود.

شیخ ماهر حمود -رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت- در سخنان خود گفت: قضیه‌ی فلسطین از طرف خداوند متعال حمایت و پیروزی آن حتمی خواهد بود، زیرا همه‌ی کشور‌های محور مقاومت قرآن مجید را مد نظر قرار داده و با پیروی از عمق مبانی و مفاهیم آن کتاب مقدس به اهداف والای خود خواهند رسید.

شیخ ماهر حمود در سخنان خود به وحدت میدان‌ها اشاره و اظهار داشت که در سایه‌ی این وحدت دست‌آورد‌های عظیمی تحقق و جنبش‌های مختلف مقاومت مسیر درست خود را پیدا و با شایستگی و لیاقت‌های درونی که از آن برخوردارند، مجدداً به میدان جنگ آمده و در راستای وحدت میدان‌ها به پیروزی قطعی خواهد رسید.

وی همچنین بیان کرد: در پرتوی عملیات طوفان اقصی و همچنین پس از خاموشی آتش فتنه‌ی خانمان‌سوز سوریه، جنبش حماس اشتباه تاریخی خود را تصحیح و مجدداً به آغوش مقاومت بازگشت.

شیخ ماهر حمود افزود: فرهنگ اسلامی که به نحوی در اندیشه اخوان المسلمین تجلی یافته و همچنین سطح آگاهی سیاسی بسیار بالایی که جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است یک ترکیب بسیار ارزشمندی است که قرن‌هاست در تاریخ امت اسلامی دیده نشده است.

در ادامه این میزگرد اسامه حمدان -یکی از اعضای برجسته جنبش حماس- به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود بیان کرد: قبل از مرحله‌ی طوفان الاقصی فرهنگ تسلیم شدن در قبال سیاست‌های ظالمانه ابرقدرت‌های جهانی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی رواج شدیدی پیدا و دست‌آورد‌های ملت فلسطین را نابود و روند آزادسازی سرزمین را با محدودیت زیادی مواجه کرد.

وی افزود: عملیات طوفان اقصی دشمن را غافلگیر و مجدداً فرهنگ جهاد و مقاومت را در درون امت مسلمان به‌عنوان بنیان اساسی در فرهنگ‌سازی پررنگ کرد، فرهنگی که راه پیروزی را باز کرده و با همت مجاهدین در جبهه‌های جنگ به پیروزی حتمی خواهد رسید.

اسامه حمدان در پایان سخنرانی خود اظهار کرد: عملیات طوفان اقصی یک فرصت تاریخی است که در راستای وحدت جبهه‌های مقاومت و با پیروی از معنای والای صبر و فداکاری؛ ظلمت را بر دشمن و صبح جدیدی برای امت اسلامی خواهد گشود.

آخرین سخنران این میزگرد نجفعلی میرزایی -عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) - بود.

وی در سخنرانی خود اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یک انقلابی بود که کلیه‌ی مفاهیم قبلی را دگرگون و یک تحول ریشه‌ای در عرصه‌های مختلف فکری، اندیشه‌ای و… ایجاد و به زیربنای تاریخ نفوذ کرد. انقلاب اسلامی یک اندیشه‌ی فلسفی بود که امام خمینی (ره) در بازه‌ی زمانی طولانی از اندیشه، تفکر، فلسفه و… به دست آورده و به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: این تحول هیچ عرصه‌ای را مستثنی نگردیده و کلیه مفاهیم را در بر گرفته است که فرهنگ مقاومت و سخن از عملیات عظیمی مانند طوفان اقصی برجسته‌ترین مصداق این تحول به‌شمار می‌رود. در نتیجه می‌توان گفت که با تغیر بینش زندگی تغییر و فرهنگ که حاصل این بینش است نیز تغیر خواهد یافت.

میرزایی تصریح کرد: در پرتوی طوفان اقصی و مسئولیت‌های گوناگون ناشی از آن، تاکید می‌کنم که رسوخ مفهوم مقاومت در اذهان عمومی به یک اندیشه سیکولوجی و روانی تبدیل که راه و منطق مقاومت و ایستادگی را پرجاذبه‌تر نموده و هر روز بیش از پیش ملت‌ها را به خود جلب و خط‌مشی منطقه را تعیین می‌کند. این نبرد دراز مدت یکی از سرنوشت‌سازترین جنگ‌هائیست که آینده منطقه را تعیین و فرجام این درگیری، پیروزی حق بر باطل خواهد بود.

میرزایی تاکید کرد: عملیات طوفان اقصی نقطه ضعف‌های‌مان را برطرف و روح کرامت و عزت را در درون انسان‌ها و ملت‌های منطقه برانگیخت. نامبرده همگان را به تأمل هرچه بیشتر به ابعاد گوناگون این حادثه بزرگ دعوت نمود تا درس عبرتی در راستای آزادی سرزمین‌های اشغالی و از همه مهمتر آزادی انسان از چنگ خشونت و درندگی مستکبران، باشد.

وی بر ضرورت بسیج همه نیرو‌ها و توانایی‌های ملت‌های منطقه در این نبرد عظیم که فروغ بیداری روز افزون ملت‌ها را روشن و مفهوم عقب‌ماندگی کشور‌های این سرزمین از همتایان غربی خود را خنثی و او را در خط متقدم در همه‌ی عرصه‌ها قرار می‌دهد، تاکید کرد.

میرزایی در پایان سخنان خود بر وحدت تاکید و ابراز کرد: در سایه‌ی وحدت می‌توان در فرایند مقاومت یک هم‌افزایی ایجاد و در نتیجه به تحقق اهداف والا دست یافت.

در پایان این میزگرد برخی از حضار در مورد طوفان اقصی و نتایج آنکه همه‌ی جهان را فراگیر خواهد کرد صحبت و مقاومت قهرمانانه‌ی ملت فلسطین و شجاعت حیرت برانگیز مردمان غزه را مورد تحسین و تقدیر قرار دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار