یک شاهنامه‌پژوه با اشاره به اهداف و وجه مشترک‌های عاشورا و شاهنامه تأکید کرد که آزادگی و تن به ذلت ندادن از جمله پیام‌های آن‌هاست.

محمد رسولی، شاهنامه پژوه و کارشناس فرهنگ و هنر با اشاره به وجود و حفظ ارزش‌های صحیح و آرمان در واقعه کربلا بیان کرد: آن‌چه که در واقعه کربلا هدف بوده و آن‌چه که انجام شده، ارزش است؛ ارزش‌هایی که امام حسین علیه السلام برای آنها کوشیدند و در راه همین ارزش‌های صحیح جان باختند و مورد اکرام و گرامیداشت مردم قرار گرفتند؛ بنابراین اگر با این نگرش درست به باطن کار امام حسین علیه السلام توجه کنیم، می‌بینیم  که از اول تا آخر کتاب شاهنامه، تاسوعا و عاشورا وجود دارد. زیرا مجموع پیام کتاب شاهنامه همان چیزی است که هدف و روش و مرام امام حسین (ع) بوده است.

این کارشناس فرهنگ و هنر تأکید کرد: این نگرش بسیار سطحی است که اگر گمان کنیم شاهنامه کتابی آکنده از فضایل و ترویج درستی‌ها و نیکی‌ها و در واقع، کتابی است که در آن، دوری از ذلت و برتری مرگ با عزت بر زندگی با مذلت  تأکید شده است ولی پیامی از عاشورا و تاسوعا ندارد. زیرا اگر عمیق به این کتاب نگاه کنیم خواهیم دید که پیام عاشورا بسیار در شاهنامه وجود دارد و خدا می‌داند که به نظر بنده، نزدیک‌ترین کتاب به مفاهیم مورد نظر امام حسین علیه السلام و نهضت عظیم عاشورا همین شاهنامه است. البته باید به این موضوع توجه کنیم که ممکن است افرادی از هر طیف و گروه‌های مختلف و متضاد، این مطلب ما را برنتابند و قبول نکنند.

رسولی تصریح کرد: بنده خیلی راحت و با اطمینان بگویم که هر کس اینطور تصور کند، این مسئله ناشی از بی اطلاعی اوست. زیرا امکان ندارد کسی روح کار  امام حسین علیه السلام را درک کند و شاهنامه را هم درک کرده باشد و با ما، هم رأی نباشد و مفهوم و پیام و راه و روش و آرمان‌خواهی و ظلم ستیزی و بیداد ستیزی و مرام و روش امام حسین علیه السلام را در شاهنامه نبیند و آزادگی و تن به کشتن دادن، اما به ذلت تن ندادن را در شاهنامه ببیند و در وجود مقدس امام حسین (ع) نبیند. 

او افزود: اگر از من پژوهنده‌ی شاهنامه پس از ده‌ها سال شاهنامه پژوهی بپرسند با جرأت و اطمینان می‌گویم که همه‌ی آرمان‌های شریف را در هر دو وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار